Sean Connery je prvým filmovým predstaviteľom Jamesa Bonda, britského tajného agenta v službách jej veličenstva, s označením 007. Táto výsada zaručila škótskemu hercovi šľachtický titul, nezmazateľný zápis do filmovej histórie a v neposlednom rade punc žijúcej legendy strieborného plátna. Šarmantný manekýn Connery hral špióna s povolením zabíjať v šiestich filmových klasikách počas rokov 1962 až 1971. Rola nezdolateľného kladného hrdinu so záľubou v zachraňovaní sveta či dramatickej likvidácii vyšinutých megalomanov, ho však bavila s pribúdajúcimi dielmi čoraz menej. Byť stelesneným idolom mužov a zároveň vysnívaním sexsymbolom nežného pohlavia po celom svete, muselo byť v skutku vyčerpávajúce.
Never Say Never Again
akčný, dobrodružný, triler
1983 / 134 min. / MP 12
USA / Veľká Británia
Réžia
Irvin Kershner
Scenár
Lorenzo Semple Jr.
Status neoficiálnej získala preto, že sa vlastne jedná o remake Conneryho klasiky Thunderball, z roku 1965. Producent Kevin McClory totiž vlastnil autorské práva na scenár štvrtej bondovskej misie, s limitovanými možnosťami ako použiť postavy a príbeh Thunderballu. Dejová kostra siedmej bondovky Seana Conneryho je teda totožná ako v origináli, no prerozprávaná trochu inou formou.
Zločinecká organizácia S.P.E.C.T.R.E., pod vedením arcilotra Blofelda (Max Von Sydow), sa zmocní aktívnych jadrových hlavíc a vydiera svetové mocnosti o šialene vysoké výkupné. V prípade nezaplatenia budú zlikvidované bližšie neurčené piliere západnej civilizácie. James Bond (Sean Connery) je po dlhšom odpočinku znovu povolaný do akcie, aby ničivé strely vypátral, než narobia škody svetového formátu. Stopa vedie k maniakálnemu milionárovi Largovi (Klaus Maria Brandauer), ktorý trpí chorobnou túžbou po dominancii. Rovnakým chutiam holduje aj jeho asistujúca vrahyňa Fatima Blush (Barbara Carrera), s ktorou si 007 musí poradiť. Bond nachádza nečakaného spojenca v Largovej milenke, blonďavej tanečníčke Domino (Kim Basinger), ktorá mu v neľahkom boji proti S.P.E.C.T.R.E. pomáha z osobných dôvodov.
Pomalé špiónske tempo rozťahaných 60-tych rokov upgradol scenárista Lorenzo Semple Jr. do divokejšieho štýlu akčných filmov 80-tok. Zúročil skúsenosti z prvého filmového Batmana (Batman: The Movie, 1966), mysterióznych Troch dní Kondora (Three Days of the Condor, 1975), či komiksového fantasy Flash Gordon (1980) s Maxom von Sydowom. Skúsený Semple Jr. vštepil filmu odľahčený nadhľad a parodickú komickosť. Určitú dávku zábavnej neúcty voči zabehnutým bondovským vzorcom obstaral samotný Connery, ktorý si svoj osobný vklad do diela výrazne užíval. To bol hlavný dôvod, prečo kývol na ďalšiu inkarnáciu milovanej a zároveň nenávidenej postavy.
V kinematografii nepoznám podobný príklad, keď predstaviteľ ikonickej postavy paroduje svoj mýtus v ďalšom, hoci už výrazne odľahčenom pokračovaní, kedysi vážne branej filmovej série. Hlášky, ktoré precedil suchšie ako obľúbené Martini, by v oficiálnej bondovke nikdy neprešli a likvidácia protivníka toxickou vzorkou vlastného moču je už povestná.
Réžie sa ujal Američan Irvin Kershner, ktorý mal na konte čerstvý gigantický úspech v podobe Star Wars: Impérium vracia úder (Empire Strikes Back, 1980). Kershner je jediným Američanom, ktorý kedy režíroval bondovku. Jeho vycibrený zmysel pre temnú stranu sa prejavil aj v zobrazení démonickej elitnej organizácie S.P.E.C.T.R.E. Z tajomného zlovestného spoločenstva sršala negatívna energia o poznanie výraznejšie ako v predošlých klasických filmoch. Nehovoriac o neustálych otvorených narážkach na sadomasochistické sexuálne praktiky.
Fetišistka Fatima Blush sa v hypnotickom podaní Barbary Carrery zapísala do dejín ako náruživá feministka, ktorú sexistický dinosaurus Bond odprevadí na onen svet vskutku komickým spôsobom. A to v sprievode pamätných dialógov, za ktoré by sa nehanbil ani Quentin Tarantino. Zaujímavosťou je, že Carrera v tom istom roku odmietla stvárniť titulnú postavu Chobotničky v konkurenčnom oficiálnom Bondovi s Rogerom Mooreom (Octopussy, 1983). Radšej zobrala menšiu úlohu Fatimy, ale po boku zbožňovaného Conneryho.
Kontrastnú blonďavú Bondgirl zahrala jemnučká Kim Basinger, pre ktorú rola Domino predstavovala prielom v hereckej kariére. Príťažlivá kráska s plnými perami a nezbednými očami sa úlohe Bondovho dievčaťa roky vyhýbala. Keď však prišla ponuka zahrať si po boku Conneryho, bolo rozhodnuté. Nasledovali úspechy ako 9 a ½ týždňa (Nine ½ Weeks, 1986) či Batman (1989) Tima Burtona. Aj v jej prípade sa ukázalo, že ak ide o Bonda so Seanom Connerym, platí nehrdzavejúca formulka – nikdy nehovor nikdy.
Pozitívny dopad tohto filmu na kariéry hercov ani zďaleka nekončí. Počas nakrúcania akčných scén udržoval v kondícii hlavnú hviezdu začínajúci majster bojových umení Steven Seagal. Ten Connerymu počas tréningov dokonca zlomil zápästie, no tvrdošijný Škót na to prišiel až pri náhodnej prehliadke u lekára roky po nakrúcaní. Mladému Seagalovi sa po tejto skúsenosti s dobrými referenciami otvorili dvere do Hollywoodu a zvyšok je história.
Istotne vás vo filme prekvapí aj notoricky známa tvár komického génia, Rowana Atkinsona. V roku 1983 išlo o jeho prvú väčšiu hereckú príležitosť. Ten istý rok nasledoval úspech v podobe historického seriálu Čierna zmija (Blackadder, 1987) a zrod Mr. Beana na seba nenechal dlho čakať. V roku 2003 si Atkinson spomenul na svoje špiónske začiatky a stvoril bondovského nasledovníka v paródii Johnny English. Postava agenta z MI6 sa nápadne podobá na rolu Nigela Small-Fawcetta, ktorú zahral práve v Bondovi. Kruh sa, zdá sa, uzavrel.
Nespokojní ortodoxní fanúšikovia namietali, že nemožno nakrútiť dobrého Bonda bez tradičných prvkov, akými sú jeho klasický hudobný motív, zakrvavená hlaveň v úvode, nablýskaný Aston Martin, luxusné hodinky a mnoho ďalšieho, s čím nová inkarnácia 007 nemohla vďaka limitovaným právam počítať. Voľnomyšlienkárski fanúšikovia však nemali problém s Bentleym, modernou supermotorkou, úplne novou znelkou ani laserom ukrytým v digitálkach. Spriatelený agent CIA Felix Leiter tu bol prvýkrát zahraný afroamerickým hercom Berniem Caseym a hoci v roku 1983 fanúšikovia hromžili, v ére Daniela Craiga už tak úzkoprsí neboli.
Režisér Irvin Kershner vštepil do tradičnej britskej kultúry svoj typický americký prístup. Sexizmus bol vyhrotený do nevídaných uhlov, akčné sekvencie pripomínajú skôr Johna Ramba alebo Indianu Jonesa ako špiónskeho gentlemana. Stolné videohry boli posledným klincom do britského jemnocitu. Bondovský M bol prvýkrát od 007 mladší a nadáva mu, ako keby kopal za úplne iný tím. Angličan Edward Fox si svojho byrokrata vyslovene užíval.
Svet sa toho roku díval v kinách s odstupom štyroch mesiacov na súboj dvoch Bondov. Britský tradicionalizmus predstavovaný Rogerom Mooreom verzus americké znesvätenie ich kultúrneho dedičstva s rebelujúcim Connerym v hlavnej úlohe. Nič podobné sa v histórii filmu nikdy neopakovalo. Treba podotknúť, že po všetkých stránkach nadupanejší Connery v domácich, ako aj celosvetových tržbách, nakoniec o pár desiatok miliónov súboj prehral. Svet dal jasne najavo, že otvorené kopance do britského štýlu každému úplne nevoňajú.
A hoci je (anti)bondovka Nikdy nehovor nikdy všeobecne považovaná za jednu z najslabších vôbec, jej dopad na kinematografiu je neodškriepiteľný. Pamätná pasáž skoku na koni z pevnosti do mora prispela k prehláseniam, že počas nakrúcaní neboli vo filmoch zranené žiadne zvieratá. Viditeľne od tejto špiónskej misie opisovali filmoví velikáni ako James Cameron vo svojich Pravdivých lžiach (True Lies, 1994), John Woo s vykradnutou zápletkou únosu jadrových striel v Operácii: Zlomený šíp (Broken Arrow, 1996) či dokonca Tim Burton v slávnom Batmanovi (1989), ktorého zaujali pasáže sledovania Kim Basinger skrytou kamerou poza priehľadné zrkadlo.
Vo filmových memoároch ostane film navždy zapísaný ako jedinečný počin vytvorený na truc kultu Jamesa Bonda s celým jeho našuchoreným anglickým pozlátkom. Škótsky velikán Sean Connery pre mňa ostáva hereckou legendou, ktorá sa nebála otvorene nakopať biznis mašinériu britsky nadradeného šovinizmu. Pritom bol od začiatku jej neoddeliteľnou súčasťou. Po všetkých tých rokoch, klobúk dolu.