Šesťdesiate roky minulého storočia sú považované za jedny z najlepších rokov modernej doby, pretože práve v tomto období sa v mimoriadne veľkej miere prejavilo ľudstvo v mnohých podobách, zväčša v umeleckej sfére. Práve na roky šesťdesiate veľa ľudí spomína len v dobrom, čo ešte viac platí v bývalom Československu. U nás toto obdobie znamenalo isté uvoľnenie v našom socialistickom štáte, čo sa výrazne prejavilo aj v umeleckej tvorbe. Umelci neboli pod takou veľkou kontrolou ako pred tým a mohli slobodne tvoriť. Filmové umenie z tých čias sa zväčša označuje pojmom Nová vlna, ktorý súvisel s mladými českými režisérmi. Za ich najväčší úspech sa považuje Oscar za film Ostře sledované vlaky, ktorý sa odohráva počas druhej svetovej vojny. Rok predtým však vznikol film, ktorý sa rovnako odohrával v pohnutých vojnových rokoch, takisto dostal Oscara za najlepší cudzojazyčný film, ale dá sa povedať, že tento film je priam skvostom nielen v našej kinematografii, ale i v celosvetovej. Hovoríme o filme Obchod na korze, ktorý okrem svojej nespornej kvality je zaujímavý aj tým, že ide o jediný slovenský film s Oscarom (aj keď Česi tvrdia, že sa jedná o český film).
Predlohou pre film bola kniha spisovateľa Ladislava Grosmana, v ktorej je hlavný hrdina jednoduchý stolár Tóno Brtko, ktorý sa počas vojnového Slovenského štátu stane jedným z arizátorov vďaka svojmu švagrovi, miestnemu veliteľovi Hlinkovej Gardy. Brtko je viac menej donútený prijať obchod starej židovskej vdovy Rozálie Lautmannovej, ktorá celý život vedie obchod s gombíkmi a s niťami, ktorý jej takmer nič nevynáša, ale jej to stačí na živobytie. Starenka vôbec nechápe, čo chce Tóno v jej obchode a postupne sa začne o neho starať, ako keby bol jej synom a tvrdošijne zostáva na mieste, kde prežila celý svoj život. Brtko nevie čo má robiť a situácia sa ešte viac vyhrotí, keď v meste začnú zhromažďovať Židov na transport. Vtedy sa Tóno konečne musí rozhodnúť, čo so starenkou urobí…
Réžiu tohto filmu si zobrala na starosť ostrieľaná režisérska dvojka Elmar Klos a Ján Kadár, ktorá sa podieľala na výrobe viacerých známych filmov (napríklad Smrť sa volá Engelchen), ale nevyhla sa nutnosti točiť filmy v socrealistickom štýle. Obchod na korze natočila táto dvojica už v období uvoľnenia režimu a preto nie je tak výrazne socialistický zameraný, aj keď negatívne zobrazenie Slovenského štátu zostalo, ale zase treba povedať, že toto zobrazenie je značne realistické a nie prehnane kritické a jednostranné.
Film je zaujímavo vystavaný, keď úvod je značne pomalý a rozťahaný, ale postupne film čoraz viac a viac graduje až ku mimoriadne expresívnemu a sugestívnemu koncu v ktorom sa režiséri zaujímavo vysporiadali s nasnímaním celej scény, keď kamera sa dostáva pomocou zaujímavých uhlov snímania až priamo k hrdinom a skvele vyjadruje ich pocity. Toto postupne gradujúce spracovanie filmu je veľmi šikovne vymyslené, lebo v divákovi postupne zvyšuje napätie a zdanlivo jednoduchý príbeh vyhrocuje do existencialistickej drámy ku koncu filmu. K celkovému dojmu výrazne napomáha aj jedinečná hudba od skladateľa Zdenka Lišku, ktorá je vynikajúcou ukážkou toho, ako dobrá hudba dokáže významnou mierou podporiť celkový režisérsky zámer vo filme.
Veľkú zásluhu na celkovej kvalite filmu majú herecké výkony predstaviteľov dvoch hlavných postáv, klasika nášho herectva Jozefa Krónera a poľskej herečky Idy Kaminskej (vcelku svetobežníčka, narodila sa v Odesse a zomrela v New Yorku). Tóno Brtko v podaní Jozefa Krónera je najprv nesmelý a mierne naivný muž, ktorý sa ale (postupne ako sa veci vyvíjajú) stáva inou osobou, aj keď z veľkej časti proti svojej vôli. Naopak vdova Lautmannová v podaní Idy Kaminskej je milá stará osôbka, ktorej sa historické udalosti, ktoré sa okolo nej dejú, ako keby ani vôbec netýkali. Kaminská hrá úlohu nahluchlej a mierne senilnej starej Židovky priam ukážkovo a niet sa čo čudovať, že jej výkon bol mimoriadne nominovaný na Oscara za najlepší herecký výkon v hlavnej ženskej úlohe. Podobnú poctu by si zaslúžil aj výkon pána Krónera, pretože jeho Brtko je bežným človekom, ktorý sa ale musel v dobe v ktorej žil správať úplne inak, ako by to robil normálne a Jozef Króner je v tejto úlohe mimoriadne uveriteľný.
Film sa dostal do kín v roku 1965 a okamžite sa stal hitom nielen u nás, ale aj v zámorí, čo sa prejavilo spomínaným udelením Oscara za najlepší cudzojazyčný film v roku 1966. Film mal takisto úspech aj v Európe, keď bol nominovaný na Zlatú Palmu v Cannes. Prišiel ale rok 1968 a Obchod na korze sa stal zakázaným filmom na 20 rokov, pretože jeden z režisérov, Ján Kadár, po vstupe vojsk Varšavskej zmluvy emigroval do USA. Na film sa nezabudlo, ale zaslúženej slávy sa dočkal opäť až po roku 1989, keď napríklad mesto Sabinov (teda mesto, kde sa príbeh odohrával aj natáčal) zrekonštruovalo pôvodný obchod a spravilo z neho turistickú atrakciu. Obchod na korze je naozajstným skvostom našej filmovej tvorby a je len veľkou škodou, že sa v súčasnej dobe na Slovensku netočia filmy, ktoré by mali aspoň zlomok z kvalít tohto filmu.
Originálny názov: Obchod na korze
Krajina: Československo, presnejšie Slovensko
Rok: 1965
Minutáž: 128 minút
Réžia: Elmar Klos, Ján Kadár
Scenár: Ladislav Grosman, Elmar Klos, Ján Kadár
Kamera: Vladimír Novotný
Hudba Zdenek Liska
Hrajú: Ida Kaminska, Jozef Kroner, Hana Slivková, Martin Hollý, Adam Matejka, František Zvarík, Mikuláš Ladižinský, Martin Gregor, Alojz Kramár, František Papp, Elena Pappová – Zvaríková, Juraj Herz