Tak Farizeji po druhý krát zavolali človeka toho, ktorý býval slepý a povedali mu : „Vzdaj chválu Bohu. My vieme, že človek len hriešnik je.“ A on aj odpovedal : „Či hriešnik neviem, ale jedno viem, že som bol slepý a teraz už vidím,“ týmto citovaním evanjelia sv. Jána kapitola 9., 24-25 sa končí kultová boxerská dráma z dielne majstra filmovej réžie Martina Scorsese –Zúriaci býk (Raging Bull). Tento režisérov najosobnejší film získal v roku 1981 Oscara za strih a excelujúcemu Robertovi De Nirovi vyniesol Oscara za hlavnú úlohu.
Martin Scorsese bol na pokraji psychického zrútenia a chystal sa do predčasného filmového dôchodku, no s režisérskou kariérou sa chystal rozlúčiť poctivo a to nakrútením svojho posledného, veľmi osobného filmu o boxerskej legende, o šampiónovi v strednej váhe s menom Jake La Motta. A rovnako ako v prípade jeho predošlého Taxikára, ktorého taktiež stvárnil skvelý De Niro, sa zameral najmä na ľudskú psychiku. Tentoraz, ale nie na psychiku vietnamského veterána, ale vášnivého a výbušného boxera.
La Motta je tvrdý chlap s tvrdými rukami, no ešte tvrdšou hlavou. V ringu je ako doma, bojuje a bojuje, ničí jedného chlapa za druhým. Nepozná športovú stratégiu či taktiku – jeho trénerom je nálada a vášeň. Už nemá takmer ani s kým bojovať, lebo sa ho každý bojí. Všetok čas trávi so svojím mladším bratom Joeym v skvelom podaní nezabudnuteľného, ostrého Joe Pesciho, ktorému sa ušla nominácia na Oscara (mimochodom o 10 rokov, keď sa trojka Scorsese-De Niro-Pesci znova stretla v Mafiánoch, už nezostalo len pri nominácií) a so svojou manželkou, krotkou a tichou Vickie (na oscara nominovaná Cathy Moriarty), ktorá mu úplne pomútila hlavu. Spoznal ju ešte ako 15-ročnú a bola veľmi obľúbená v širokom okolí. Každý ju poznal, každý ju chcel mať. Jake ju skutočne získal, no nie na dlho. Jeho jediným cieľom bol zisk titulu majstra sveta v strednej váhe a kvôli tomu robil všetko v ringu a bohužiaľ i mimo neho.
Zúriaceho býka dopredu v ringu poháňala vášeň vyhrávať a láska k Vickie. Svoje pocity a starosti z reálneho, súkromného života si prenášal do ringu. Ring sa stal preňho ako pre básnika múza, či pre veriaceho polnočná omša. Ring sa stal jeho bútľavou vŕbou, ktorú v manželke bohužiaľ nenašiel. Láska k nej sa však prerástla až do chorobnej žiarlivosti. Po Vickie pokukajú aj miestni mafiáni, s ktorými sa dobre pozná aj Jake s Joeym najmä z posedení v miestnom clube Copacabana, kde sa stretáva samá smotánka významných ľudí, medzi ktorých skvelý takmer neprekonateľný boxer La Motta určite patrí.
Scorseseho film dostal prívlastok najlepší boxerský film všetkých čias. Už veľký risk urobil režisér vtedy, keď sa film rozhodol nakrútiť čiernobiely, aby zvýraznil 40., 50. a 60. roky minulého storočia, kedy sa príbeh odohráva. Profesionálne, famózne zostrihané a naturalisticky podané boxerské súboje sú jedinečné a do dnešného dňa autentickosťou neprekonané (La Mottoví súperi boli dokonca skutoční profesionálni boxeri), no nie všetko je založené iba na tom. Tieto surové scény len posúvajú dej ďalej a táto dejová línia sa prelína so súkromným životom, ktorý tvorí druhú, výrazne prevažujúcu líniu, ktorá nám vykresľuje La Mottovú psychiku a jej postupné rozpoloženie. To robí z tohto filmu film veľký a výnimočný.
Keďže bol Scorsese v domnienke, že robí svoj posledný a zároveň vrcholný film a k tomu všetkému mu bol príbeh slávneho boxera tak blízky a osobný, chcel ho mať dokonalý. V biografii La Mottu totiž našiel veľkú paralelu práve s tou svojou a do filmu tak sprostredkoval množstvo osobných skúseností.
A čím sa Zúriaci býk líši od iných úspešných oscarových boxerských drám? Zúriaci býk sa úspešne vyhýba prehnanému hollywoodskemu pátosu a predlhým súbojom ako v prípade Rockyho a dáva prednosť boxerovmu osobnému životu kombinovanému s krátkymi, no skvele vystihujúcimi surovými zápasmi. Million Dollar Baby – Eastwood toho v ženskom boxe v ringu po technickej stránke veľa ukázať nemohol, no film prekypoval emotívnym a prepracovaným príbehom plným úžasných hereckých výkonov. Ale čiernobiely pohľad na psychický úpadok jedného veľkého „zvieraťa“ v úžasnom realisticko-drsnom podaní De Nira zostane hádam navždy neprekonateľný. De Niro musel pre niektoré scény pribrať až neuveriteľných 20 kíl a absolvovať neľahký tréning so skutočnými boxermi. Život Jakea La Mottu je veľmi neustálený. Raz je hore, raz dole. Keď sa jeho životný sen plní, po súboji s odvekým rivalom Sugar Rayom Robinsonom vyhráva titul majstra sveta- vzápätí padá na absolútne dno. Zlomový bod prichádza, keď svoje praktiky z ringu prenáša do súkromia a neľútostne napadne brata Joeyho a manželku Vickie z podozrenia ich vzájomného sexuálneho pomeru a hranica medzi súkromím a ringom pre neho prestáva existovať. Táto rodinná deštrukcia prispieva aj k deštrukcii jeho kariéry a nakoniec po zdrvujúcej, ale zároveň hrdinskej prehre opäť s Sugar Rayom končí na dôchodku s veľkým bruchom. Nakoniec končí opustený. Z peňazí zarobených v ringu si otvára vlastný nočný podnik, kde sám pracuje ako zabávač. Jedného dňa však končí vo väzení – je obvinený, že trávil noc v bare s maloletým dievčaťom. Dokonalý pád, strata všetkého, čo sa snažil tak získať. Dokonalá ukážka odvrátenej strany amerického sna o vzostupe. Ale po každom vzostupe, spravidla prichádza (drvivý) pád…
Film obsahuje mierne prvky dokumentárneho štýlu. Napríklad prostredníctvom zostrihaného domáceho videa máme možnosť vidieť sled udalostí v priebehu troch rokov, hlavne svadby obidvoch bratov a idylické chvíle v kruhu rodiny, kombinovaný s fotografiami z víťazných La Mottových zápasov. K prvkom dokumentaristiky patrí aj stručné a vecné titulkovanie údajov pred každým zápasom – kto s kým bojuje, kedy a kde.
Za pohyblivou kamerou uprostred ringu stál Michael Chapman (Taxikár). Zábery obohatené o skvelý deformovaný a dutý zvuk, rýchly strih a naturalistické scény plné rozbitých nosov a krvi. To všetko nás privádzalo do skutočného ringu a mal som pocit, ako by som stál len pár centimetrov od aktérov. Na scenári spolupracoval Mardik Martin a Scorseseho „dvorný“ scenárista Paul Schrader (Taxikár, Posledné pokušenie Krista). V úvode, kde v ringu „tancuje“ Zúriaci býk nás dostane skvelá hudba Pietra Mascagniho (mimochodom si ju budeme pamätať z Godfather III.) a po bližšom kontakte s La Mottovými drsnými päsťami a charizmou nadobúdame pred filmom veľký rešpekt.
Tento klenot americkej kinematografie 80.rokov je výsostne autorským a osobným filmom Martina Scorseseho, ktorého dokázal postaviť späť na nohy a ukázať mu to, čo pred tým nevidel. Tento neobyčajný príbeh okorenený skvelou filmárskou a hereckou prácou je o vzostupoch a pádoch či nemožnosti vymaniť sa spod vlastných pudov a vášne. Ak ste ešte tento film „náhodou“ nevideli, tak môžem iba skonštatovať : „Boli ste slepí, teraz už vidíte.“
Originálny názov: Raging Bull
Rok: 1980
Réžia: Martin Scorsese
Scenár: Paul Schrader, Mardik Martin
Hudba: dobové sklady
Hrajú: Robert De Niro, Cathy Moriarty, Joe Pesci, Frank Vincent, Nicholas Colasanto, Mario Gallo, Frank Adonis, Theresa Saldana