Holandský režisér Paul Verhoeven nakrútil počas svojej kariéry množstvo výnimočných filmov, ktoré však často krát ostávajú nepochopené a nedocenené. Pre isté skupiny divákov (a vôbec ich nie je málo) sú však nenahraditeľné. Za všetky stačí spomenúť filmy Oranžský vojak, RoboCop, Total Recall, či Základný inštinkt. Posledným jeho filmom bol trochu slabší scifi thriller Muž bez tieňa. Nasledovala šesťročná pauza. Počas nej však začal pracovať na projekte, ktorý si teraz predstavíme.
Čierna kniha sa dá po viacerých stránkach chápať ako návrat Paula Verhoevena ku koreňom. Nie len preto, že je to jeho prvý film nakrútený v Holandsku po dvadsiatich rokoch, ale pri jeho tvorbe spolupracoval s niektorými starými spolupracovníkmi z domoviny a hlavne sa vrátil k téme, ktorej sa venoval už v minulosti.
Holandsko 1944. Mladá speváčka Rachel prežíva vojnu rovnako ako mnoho židov v Európe. Odlúčená od rodiny a každú chvíľu ju môže chytiť Gestapo. Po tom, čo je jej dočasné útočisko na holandskom vidieku zničené, rozhodne sa utiecť na oslobodené územie. Niečo sa však stane a všetci utekajúci sú zavraždení nacistami. Všetci okrem nej. Po tomto zážitku sa rozhodne pridať k holandskému odboju a podarí sa jej to, čo nikomu inému. Infiltruje sa priamo do velenia nemeckých vojsk v Holandsku. Veci sa však málokedy vyvíjajú tak, ako si zaumienime a tak aj Rachel postihlo to, čo určite nečakala. Zblížila sa s vysokým nemeckým dôstojníkom.
Práce na snímke Čierna kniha sa začali viac-menej už pred dvadsiatimi rokmi. Režisér so scenáristom Gerardom Soetemanom však mali problém s príbehom. Základ bol jasný od začiatku. Skupinka utekajúcich židov je prezradená a zavraždená. Hlavný hrdina chytí zradcu. Pôvodne mal byť hlavným hrdinom muž a v tom sa ukázal byť problém. Ako ho uveriteľne dostať do nemeckého velenia? S riešením prišiel scenárista pred troma rokmi. Hlavným hrdinom sa stala žena, mladá Rachel.
Úlohu Rachel dostala skvelá holandská herečka Carice van Houten (na obrázku hore). Doteraz sme ju my, mimo holandskí diváci, nemali príležitosť vidieť, ale Čiernou knihou sa toho pre ňu veľa zmenilo. Zaujímavé ponuky podostávala hlavne zo zámoria. Okrem iného ju uvidíme vo Valkyrii Bryana Singera, v životopisnej snímke Vivaldi, či v najnovšej Bondovke od Marca Forstera. O jej kvalitách teda nemá zmysel pochybovať. V hlavných mužských úlohách uvidíme dvojicu nemeckých hercov Sebstiana Kocha (nacistický dôstojník Ludwig Müntze) a Thoma Hoffmana (člen holandského odboja Hans Akkermans). V ďalších menších rolách sa objavia rôzni, prevažne holandskí, herci.
Neprítomnosť známych a zvučných mien je podľa môjho názoru pre takýto druh film rozhodne prínosom. Pôsobí vďaka tomu uveriteľnejšie. Na druhej strane v Holandsku a v ďalších okolitých krajinách títo herci nie sú neznámi, ale určite nejde o hviezdy amerického kalibru (taký Tom Hanks je pre mňa takmer vždy len Tom Hanks, nech hrá kohokoľvek). Ďalšou výhodou vo vzťahu režisér – herci bolo to, že Paul Verhoeven s viacerými hercami pracoval už v minulosti, s niektorými aj viac krát. Vedel teda, čo od nich mohol očakávať a ako s nimi pracovať.
Pri historickom filme nemôžeme vynechať zmienku o tom, do akej miery sa zakladá na pravde. Čierna kniha je celá založená na reálnych udalostiach, postavy majú základy v reálnych osobách. Ale ide o zmes rôznych príbehov, ktoré sa počas vojny v Holandsku stali. Rovnako aj niektoré postavy sú kombináciou viacerých ľudí. V každom momente procesu tvorby filmu bola prítomná snaha o reálne zobrazenie situácie v danom období. Scenárista a režisér preštudovali za posledných 40 rokov viac ako 700 dokumentov, prezreli množstvo archívnych záberov a fotografií. Obaja totiž v minulosti pracovali na viacerých projektoch, ktoré sa dotýkali udalostí druhej svetovej vojny. Zozbierali množstvo príbehov a viaceré z nich sa dostali do Čiernej knihy.
Aj samotná čierna kniha existovala. Bol to zápisník právnika De Boera, ktorý sprostredkovával rokovania medzi nemeckým armádnym velením v Haagu a holandským odbojom, aby sa predišlo zbytočnému krviprelievaniu. Zápisník pravdepodobne obsahoval zoznam zradcov a kolaborantov až po tie najvyššie miesta. Nikdy sa nenašiel.
Paul Verhoeven aj producent San Fu Maltha priznávajú, že tento film bol priveľké sústo pre možnosti holandskej produkcie. Hlavne, čo sa financií týka. Rozpočet filmu dosiahol 17 miliónov Euro. V Holandsku podľa producenta nebolo možné dať tak vysoký rozpočet dokopy. Preto okamžite začali hľadať koproducentov, a tak sa na filme podieľali spoločnosti z Belgicka, Nemecka a Veľkej Británie. Keďže film si svoju premiéru odbil už minulý rok, dnes už vieme, že investícia sa vrátila. Celosvetovo film doteraz zarobil viac ako 22 miliónov dolárov. Hlavne v domácom Holandsku sa stal veľkým hitom.
Čierna kniha je bezpochyby zaujímavý európsky film, ktorý prináša originálny príbeh, nové tváre a kvalitou remeselného spracovania v ničom nezaostáva za americkou produkciou. Nám môže byť ľúto jedine to, že sa k nám dostáva až túto jeseň (teda rok po svetovej premiére). Na Slovensku je premiéra naplánovaná na 13. septembra.