V prvom štvrťroku mal v našich kinách premiéru iba jeden slovenský film, a to hraný dokument Devínsky masaker. Začína jar a na svoje prvé premietanie čaká ďalšia slovenská filmová novinka. Reč je o Marhuľovom ostrove režiséra Petra Bebjaka, ktorý svoj celovečerný debut predstaví 14. apríla.
To, že ide o Bebjakov prvý celovečerný hraný film neznamená, že do slovenských filmových vôd zablúdil nováčik. Absolvent herectva a réžie na VŠMÚ má už na svojom režisérskom konte umelecky ladený krátkometrážny tanečný film Darkroom a ako herec si to vyskúšal vo filmoch Neverné hry či Hana a jej bratia. Známy je však najmä ako spoluzakladateľ nie neznámej produkčnej spoločnosti D.N.A. Production. Z jej dielne vzišlo okrem iného niekoľko hraných i dokumentárnych seriálov, pričom na väčšine z nich sa režijne spolupodieľal aj sám Bebjak. Sú to napríklad Odsúdené, Záhady SK, Ako som prežil, ale s najväčším úspechom sa stretli najmä Najväčšie kriminálne prípady Slovenska a Mesto tieňov.
Marhuľový ostrov je tematicky aj žánrovo zasadený do inej oblasti, v akej Bebjak doteraz pôsobil. Kriminálne prostredie zamenil za prírodné scenérie Žitného ostrova zaliateho lúčmi letného slnka. Smrť, zločiny a násilie z jeho seriálovej tvorby vystrieda láska, vášeň i životné strasti. Čo sa však nemení, je produkčné zastrešenie spoločnosťou D.N.A. (v koprodukcii s STV) a spolupráca s jej dvorným kameramanom Martinom Žiaranom. Môžeme čakať poeticky ladené a zároveň funkčné zábery podfarbené pôvodnou hudbou Juraja Dobrakova, talentovaného skladateľa scénickej, filmovej i orchestrálnej hudby.
V Marhuľovom ostrove bude okrem iného zaujímavé sledovať vzťahovú rovinu príbehu nielen z hľadiska dejového vývoja, ale tiež v kontexte zasadenia rozprávania do oblasti južného Slovenska. Aj keď film nerieši primárne národnostnú otázku, do istej miery odzrkadľuje spolužitie ľudí maďarskej a slovenskej národnosti na tomto území. Preto bolo dôležité nájsť hercov, ktorí by boli vhodní nielen pre stvárnenie určitých charakterov, ale zároveň by nemali problém prechádzať zo slovenského do maďarského jazyka a naopak.
Tak boli vybraní Attila Mokos (Krajinka, Pokoj v duši) a Peter Nádasdi, ktorí sa ako bratia uchádzajú o lásku tej istej ženy. Nejde však o klasický ľúbostný trojuholník, pretože do týchto vzťahov je zamiešaný aj ich otec, ktorého si zahral popredný maďarský herec György Cserhalmi (Revízori, Želary). A ženou, okolo ktorej sa točí pozornosť týchto mužov je Babika, do roly ktorej bola obsadená slovenská, skôr divadelná ako filmová herečka (a speváčka) maďarského pôvodu Szidi Tobias. Okrem filmových dabingov sa z času na čas objaví aj v hranom slovenskom filme alebo seriáli, no skôr vo vedľajšej úlohe. Výnimkou bol film Dlhá krátka noc, v ktorom si zahrala hlavnú postavu módnej návrhárky, za čo bola ocenená najstaršou slovenskou filmovou cenou Igric.
Keďže bol scenár k filmu písaný Szidinim partnerom Petrom Lipovským, na formovaní postavy nespútanej a vášnivej Babiky sa podieľala aj sama jej predstaviteľka. Vznikol tak príbeh o hľadaní lásky a vlastného šťastia, o ceste k ostrovu istoty, pokoja a harmónie, ale aj o tom, že horúce a voňavé leto je síce pôvabné, ale prináša aj dni dusna a búrok.
Marhuľový ostrov vznikal tri roky. Ak by sme takú dobu nechali dozrievať alkohol, tak sa môžeme tešiť na kvalitnú pijatiku. No predpokladom správneho vyzretia je umiestnenie alkoholu do dobrých sudov. Uvidíme, či sa Petrovi Bebjakovi podarilo na Slovensku nájsť tie najlepšie – sudy dubové.