Po všetkých rebootoch a rôznych reštartoch najznámejších postáv kinematografie i svetovej literatúry prichádza na rad polovičný policajt – polovičný stroj. Režisér pôvodného RoboCopa, Holanďan Paul Verhoeven, má šťastie na prerábky svojich klenotov strieborného plátna z konca minulého tisícročia. V roku 2012 sa filmári pustili do prznenia jeho klasiky Total Recall z roku 1990, v ktorom pôvodného predstaviteľa – božského Arnolda – veľmi nepochopiteľne vystriedal írsky rebel bez príčiny, Colin Farrell. Aj keď výsledok ponúkol nemalý priestor dvom sexiciam, za veľa nestál. V hre je najnovšie i chystaný remake Hviezdnej pechoty (Starship Troopes, 1997). Už nám chýba len preobliecť nejakú mladú nádejnú herečku do role spisovateľky so záľubou v sekaní ľadu a odhaľovaní svojich vnútorných kvalít.
Maestro Verhoeven celkom iste dáva súhlas na opätovné nakrútenie svojich nehynúcich príbehov len pre porovnávanie vlastných legiend s rýchlo kvasenými hitovkami. Tie sú síce preplnené mladými populárnymi tvárami s tonami bezduchých efektov, no proti atmosfére originálnych snímok, ktoré miluje nespočetné množstvom fanúšikov, majú nulovú šancu na úspech. Tento status má šancu narušiť a nanovo zadefinovať až aktuálny akčný blockbaster o robotickom strážcovi zákona. Pôvodný RoboCop znamenal do istej miery revolúciu v akčnom žánri. Enormne explicitné násilie, ktorým film prekypoval, bolo podávané v nadnesenej satirickej rovine a podčiarknuté bolo hrdzivzdorným hudobným motívom Basila Poledourisa. Ten si vyslúžil aj nomináciu na zlatú sošku, a ako zvyčajne ju nepremenil.
Obrovský hitový potenciál hrdinu štúdio Orion žmýkalo až do vyčerpania zdarných scenáristických zásob. Z obľúbenej postavy sa stal nedobrovoľný nájomník kovošrotu filmových postáv, odkiaľ ho povolala naspäť až hollywoodska ideová kríza. A tak už vo štvrtok 6. februára máme možnosť zazrieť známeho nablýskaného policajného poručíka znovu. Síce bez úderného soundtracku, bez nádychu veľkoleposti, no zato s živou nádejou, že tento reštart skutočne má zmysel.
Trailery neúnavne masírujúce masu nedočkavých divákov vyzerajú pomerne sľubne a znalec podobne ladenej netopierej trilógie z nich vycíti letmý odkaz na samotného Batmana. Nie náhodou hrajú vedľajšie postavy Michael Keaton a Gary Oldman. Dvojnásobný predstaviteľ Temného rytiera, Keaton, stvárnil záporáka, ktorý vedie nadnárodnú spoločnosť v oblasti robotických technológií. De facto zosobňuje dopyt po vraždiacich umelých inteligenciách. Gary Oldman po komisárovi Gordonovi si pre zmenu skúsil úlohu vývojového inžiniera, teda duchovného otca RoboCopa.
Kastingoví agenti zalovili v komiksovom žánri pomerne hlboko, nakoľko obsadili i Jackieho Earle Haleyho známeho ako násilníka Rorschacha z hitovky Watchmen (2009) či ako Freddyho Kruegera z nedovareného remaku Nočnej mory z Elmstreet (A Nightmare on Elm Street, 2010). Perličkou je angažovanie charakterového chameleóna Samuela L. Jacksona do úlohy neprehliadnuteľného moderátora. Mediálne impérium, ktoré vo filme zastupuje, v skutočnosti ideologicky karikuje dnešný hyenizmus svetových masmédií – tým sa vyznačoval už pôvodný film. Okrem toho, že Samuel L. Jackson kraľuje vedľajším postavám komiksového univerza (viď jeho alter egá v podobe Nicka Furyho v Avengeroch či Macea Windu zo Star Wars), voľba obsadiť ho je hrou na istotu, nakoľko tento uznávaný herec oplýva razantným akcentom, ktorý nový trhák veľmi zdarne používa.
Tajnou zbraňou kastingu je talentovaný Švéd Joel Kinnaman divákom známy z americkej verzie úspešného trileru Muži, ktorí nenávidia ženy (The Girl with the Dragon Tattoo, 2011). Kinnaman získal ikonickú úlohu policajta Murphyho, ktorý je pri výkone služby úkladne zavraždený, no jeho schopnosti a nezlomného ducha sa hi-tech spoločnosť rozhodne využiť i po smrti pre svoju prémiovú zákazku. Zo žien zazrieme blonďavú krásku Abbie Cornishovú ako Murphyho manželku Claru, najsilnejší objekt záujmu jeho pošramoteného pamäťového centra. Byť robotom s vymazanou hlavou, na túto osobu by som si rád spomenul.
Nový RoboCop by sa rád stal odrazovým mostíkom pre frančízovú mániu porovnateľnú s ľubovoľným superhrdinom stajne Marvel. Má byť základným kameňom pre x-pokračovaní a štartovacou pozíciou pre vysnené miliardové tržby. Napoly policajt- napoly robot má dostatočnú charizmu na to, aby opantal mysle platiacich fanúšikov i v novom tisícročí a jeho tvorcovia si dali skutočne na svojej práci záležať. Známe pôsobisko oplechovaného ochrancu zákona, Detroit City, získalo nový look preplnený najnovšími technologicko-architektonickými prvkami, ktoré majú primárne za úlohu divákovi vyraziť dych. Či sa to skutočne neznámemu režisérovi mexického pôvodu Josému Padilhovi podarí, zistíme v kinosálach už vo štvrtok. Vydarený príbeh Robo-Frankensteina rozhodne má čím zaujať. Veď, najlepšie posúďte sami.