2012

Adela Fručková
Recenzia

Originálny názov: 2012

Žáner: akčný scifi thriller
Minutáž: 158 minút
Krajina: USA / Kanada
Rok: 2009
Prístupnosť: MP 12

Réžia: Roland Emmerich
Scenár: Roland Emmerich, Harald Kloser
Kamera: Dean Semler
Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker
Hrajú: John Cusack, Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor, Thandie Newton, Oliver Platt, Woody Harrelson, Danny Glover a iní

2012Mayský kalendár dnes priťahuje ohromné množstvo zvedavcov, vedcov, filozofov i obyčajných ľudí. Všetko je to kvôli dátumu 21. 12. 2012, ktorý všetci už určite dobre poznáme. Celosvetová mediálna kauza nespočíva len v predpovediach starovekých Mayov. Zaujímavý je práve stret v dátume rôznych proroctiev z rozličných kútov sveta. Či už staroveká čínska kniha I-ťing, veštica Sibyla, Biblia, Nostradamus alebo Albert Einstein hovoria o veľkej zmene v spôsobe života ľudstva.

Námet fenoménu konca sveta sa už dávnejšie dostal do kín. Prvý pokus o vytvorenie koncepcie súdneho dňa prezentoval video film s podobným názvom, 2012: Súdny deň (2012 Doomsday). Stredometrážna snímka z roku 2008 nebola úspešná. Označili ju aj ako „apokalyptické béčko 21. storočia“.

Do rúk si tento ambiciózny projekt zobral nemecký režisér Roland Emmerich. Jeho umelecký rukopis sa zatiaľ niesol v znamení amerického patriotizmu, katastrofického sci-fi či digitálnej kamery. Komerčne úspešné snímky ako Hviezdna brána, Deň nezávislosti či Deň po tom sú plné efektov a heroického dialógu. Len ťažko sa môžeme stretnúť s výnimkou, nespájajúcou tieto znaky.

2012 2012

Dejová línia sa opiera o momentálny život jedného z hlavných hrdinov, nie veľmi úspešneho spisovateľa Jacksona Curtisa (John Cusack). Ten sa akoby zázračnou náhodou dozvedá o prichádzajúcej apokalypse. Pevne rozhodnutý zachrániť svoju rodinu, uniká pred ničivou silou celosvetovej pohromy. Je samozrejmé, že táto hrdinská americká rodinka stíha všetko na poslednú sekundu. O závere ani nehovoriac. Srdcervúci happy end po viac ako dvojhodinovom filmovom napätí je len čerešničkou na torte celej snímky.

Veľkofilm 2012 je nasiaknutý pôsobivo realistickými efektmi. Zasadené do deja však ukazujú nefunkčnosť jednotlivých scén a naberajú komediálny nádych. Akčnému sci-fi thrilleru by aj preto viac pristala ceduľka „akčná sci-fi komédia“. Toto je typický Emmerich. Zlý rozprávač so skvelým obrazom.Vysmievajúci sa divákom prostredníctvom primitívnych dialógov, nelogických spojitostí či vtipov v nesprávnom čase, na nesprávnom mieste. (Dcéra hlavného hrdinu na konci s hrdosťou oznámi, že sa prestala pomočovať.)

2012 2012

Nie je však dôležité, či si z nás režisér uťahuje. Či naopak chce cez čudné dialogické vsuvky predkladať ľudstvu ironické metafory. Celkovo dielo považujem za nevkusné a nepodarené. Nepomohla dokonca ani tvár Johna Cussacka (Výstrely na Broadwayi, Con Air.. ), ani iné zvládnuté roly.

Film je podľa niektorých presne to, čo očakávali. Absurdnými situáciami, akčnými scénami a rodinným motívom snímka uviazla niekde medzi 80. až 90. rokmi. V čase, keď väčšina publika vedela oceniť príchod „votrelcov“ na strieborné plátno. Nová tvár grafiky umožnila pokrok. Dnes si myslím, že spojenie grafiky a lacných rozhovorov sú dva kroky späť.

Roland Emmerich teda opäť nesklamal. Potešil hltačov katastrofických scenárov a večných amerických patriotov, milovníkov klišéovitých situácií. Fanúšikov akčných „chuck-norrisovských“ hrdinov, unikajúcich nebezpečenstvu s až komickou zručnosťou.