Filmy o vojakoch, či armáde v našej kinematografii absentujú. Po revolúcii nevznikol žiaden hraný a predtým to boli skôr partizánske filmy. Na poli dokumentov je to trochu lepšie, ale väčšina vzniknutých titulov sa medzi bežných divákov nedostane. V zásade ani niet prečo. Ich kvalita nie je valná. 5. pluk režiséra Petra Kaštíla tak je v niečom výnimočný. Zameril si to totiž rovno medzi pospolitý ľud na veľké plátna kín.
5. pluk - Misia Afganistan
dokumentárny
2014 / 62 min. / MP 12
Slovensko
Réžia
Peter Kaštíl
Scenár
Peter Kaštíl, Milan Vanga
Nejde sa však do hĺbky a ak sa chcete skutočne niečo dozvedieť, o mnoho výpovednejší ako tento dokumentárny film je rozhovor Denníka N pod názvom Slovenský ostreľovač.
5. pluk je vyslovene amatérska práca, ktorá sa nemala do kín vôbec dostať. Slabé je to aj na dnešné štandardy televíznej tvorby, s ktorou má režisér Peter Kaštíl dlhoročné skúsenosti. Lenže, byť kameramanom a režisérom v televízii (najmä pri televíznych reláciách) je niečo úplne iné ako pri filme. Hlavne, čo sa nárokov na tieto pozície týka.
Zásadný problém tohto filmu odkryl sám režisér v rozhovore pre ďalší slovenský denník. V Afganistane, kde vznikol podľa jeho slov takmer všetok materiál, osobne nebol. „Plnohodnotne“ ho tam zastúpili kameraman a spoluautor scenára. Obaja zamestnanci ministerstva obrany, či priamo armády. O nestrannom pohľade na tému tak nemôže byť ani reč. Rovnako je sporné, či sa vôbec môže Peter Kaštíl označovať za režiséra. Navyše, „filmári“ strávili s vojakmi len 10 dní a počas tohto krátkeho obdobia sa nič nestalo. Nepreháňam, operácie, ktorých sme svedkami sú maximálne rutinné a jediné vzrúšo je nájdenie pár starých zbraní a granátov. Samozrejme, toto neovplyvníte, ale treba potom ostať v teréne o niečo dlhšie, alebo postaviť snímku na úplne inom koncepte.
Kaštílov koncept vyzerá asi nasledovne – výpovede vojakov, zábery z terénu a anketa s osobnosťami tu doma. Pri poslednom bode ide prevažne o hercov, ktorí k téme naozaj nemajú čo povedať. Podobne sú na tom aj ďalšie známe mená ako napríklad súčasný riaditeľ RTVS. Odborník je tu len jeden, bezpečnostný analytik Ivan Samson a aj ten dostane zo všetkých snáď najmenej priestoru. Rozumné veci rozpráva i Marián Leško. Jeho film stavia do protipólu k Eduardovi Chmelárovi, ktorý je proti účasti našich vojakov v takýchto operáciách, aj keď vôbec nevysvetlí prečo. V mnohom je to chyba tvorcov, ale pôsobí tam veľmi nepatrične.
Samostatnou kapitolou je postprodukčná práca na filme. Tu sa zrejme naplno realizoval Kaštíl a nezvládol to. Rozprávač je zle vybraný, Marián Geišberg sa nehodí, a je aj nezaujímavo napísaný. V konečnom dôsledku len podčiarkuje repetetívnosť, ktorou 5. pluk trpí po celú svoju skromnú minutáž. Doslova iritujúce sú potom zvukové efekty sprevádzajúce titulky, ktoré nás informujú o lokalite, v ktorej práve sledujeme našich vojakov. Sú ako zo starej počítačovej hry, zbytočné a v druhej polovici filmu kvôli nim párkrát nepočujete, čo vojak na plátne práve rozpráva. Korunu krásy tomu dáva soundtrack, ktorý sám o sebe nie je práve kvalitný, navyše často pôsobí rušivo a napätie stupňuje aj vtedy, keď sa nič nedeje. Minimálne raz hudba vrcholí až v momente, keď vojaci po akcii už len stoja.
Už zo zmieneného rozhovoru s režisérom mám pocit, že o téme toho veľa nevie. Asi len to, čo je aj vo filme. To rozhodne nestačí na nakrútenie kvalitného dokumentárneho filmu. 5. pluk je tak nudný, repetetívny a obsahovo slabý. Tvorcovia majú navyše zvládnuté len základné dokumentárne a kameramanské postupy. To sa dá odpustiť len, ak je obsah naozaj zaujímavý – napr. pri dokumente 38 o Paľovi Demitrovi to nebol problém prehliadnuť.
5. pluk je tak premrhaná šanca – nemyslím si, že medzi seba tak skoro, ak vôbec pustia ďalších filmárov. Hlavnou motiváciou tvorcov, súdiac podľa obsahu, bolo obhájiť samotných vojakov pred kritikou tu doma – o nich samých a ich práci sa veľa nedozvieme. Je však v prvom rade otázne, či sa vôbec malo takýmto prvoplánovým spôsobom reagovať na občasné výčitky proti účasti Slovenska na zahraničných operáciach, či proti členstvu v NATO.