Muž v tieni sa vykrúca pred VHS kamerou a jeho deväťročná dcéra ho so smiechom natáča. Dobrú náladu čoskoro vystrieda smútok. Muža niečo trápi. V deväťdesiatych rokoch sa mladý otec Calum vyberá so Sophie na spoločnú dovolenku do Turecka. Chvíle, ktoré ich zbližujú, sa však stávajú stále hlbšou priepasťou medzi aktuálnymi okamihmi a zábleskami posledného objatia.
Nad nostalgickou púťou dospelej Sophie sa vznáša opar nevypovedaných slov. Sleduje obrazovku a predstavuje nám spomienky zo svojho detstva, kde sa najzáhadnejšou osobou javí jej vlastný otec. Príbeh, ktorý vnímame nasledujúcich 96 minút, je pomalou a nežnou sondou do vzťahu v podaní Paula Mescala (seriál Normal People) a Frankie Corio.
Dlhometrážny debut Charlotte Wells mieša zábery s home-made videom. Atmosféra sa nikam neponáhľa, poctivo čaká na vzájomné prejavy hlavných postáv. Otázkou je, ako dlho vydržíme ostať v dianí. Jednoduchá a intímna dráma v sebe skrýva viac, ako sa na prvý pohľad zdá, avšak, rovnako ako pocity našich hrdinov, je všetko zahalené vo zvláštnom tichu.
Väčšinu času sa dívame na mladú Sophie a jej skúmanie dovolenkovej destinácie. Objavuje prvé bozky a otec Calum sa ponára do strachu zo samoty. Takmer nebadateľné, no predsa prítomné chvíle, stoja za hromadením priam lavíny emócií. Tá sa uvoľní až v závere filmu a zanechá za sebou fatálne následky.
Záver otvára otázky o túžbe po záchrane, ktorá sa pretaví do Sophiinej predstavy konečného objatia. Iba s odstupom času je schopná všimnúť si varovné signály, opatrne plávajúce každou spomienkou. Calumov hlad po inom živote a po možnosti začať odznova je spôsobený aj rýchlym životným štýlom, ktorý zhltne zarobené peniaze a v nikdy nekončiacom kolobehu vypľúva samé odmietnutia.
Veľkým nosičom atmosféry sa vo filme Aftersun stáva hudba. Text piesne „Losing My Religion“ od R.E.M. rozpráva, čo si postavy myslia bez toho, aby sa o tom zhovárali. Rovnako aj mix skladby Queen a Davida Bowieho, ktorý, okrem iného, udáva aj časové zázemie filmu, „Under Pressure“, vyjadruje vnútorné rozpoloženie otca Caluma a jeho dcéry. Spôsob, ktorým sa v snímke pracuje s hudbou síce nie je žiadnou prevratnou novinkou, no v pomalom rozprávaní nám nevtieravým, takmer neviditeľným spôsobom pripomína hlavné témy príbehu. Uvedomíme si ich až v momente, keď sa v kine prichytíme pospevovať si jednu z nich.
Pre mladú a talentovanú herečku Frank Corio je snímka prvotinou. Jednoznačne ide o jeden z najpozoruhodnejších detských hereckých výkonov minulého roka a to predovšetkým vďaka jej prirodzenej nenútenosti. V kombinácii s Paulom Mescalom, ktorý si za úlohu zaslúžil prvú nomináciu na cenu americkej Akadémie, sa obom podarilo skvelo vyzdvihnúť krehkosť predvádzaných charakterov.
Aftersun je pomalý, festivalový filmový zjav s vysokými nárokmi na diváka. O zraniteľných vzťahoch sme už videli veľa iných filmov, no máloktorý v sebe kombinuje skvelé herecké obsadenie a jednoduchosť narácie. To robí zo snímky jedinečný zážitok, na ktorého skutočnú silu si musíme počkať.