Originálny názov: Conan the Barbarian
Žáner:akčný, fantazíjny, dobrodružný
Minutáž: 110 minút
Krajina: USA
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 12
Réžia: Marcus Nispel
Scenár: Thomas Dean Donnelly, Joshua Oppenheimer a Sean Hood
Kamera: Thomas Kloss
Hudba: Tyler Bates
Hrajú: Jason Momoa, Stephen Lang, Rachel Nichols, Ron Perlman, Rose McGowan, Bob Sapp, Leo Howard, Steven O’Donnell, Nonso Anozie, Raad Rawi a ďalší.
Barbar Conan je už niekoľko desaťročí kultovou postavou hrdinskej fantasy. Poznajú ho nielen fanúšikovia pôvodných literárnych príbehov spisovateľa Roberta E. Howarda z 30. rokov 20. storočia, ale aj vyznávači komiksov, videohier a oboch filmových spracovaní, v ktorých sa v úlohe živelného Cimmerana predstavil bývalý kulturista a guvernér Arnold Schwarzenegger. Avizované tretie pokračovanie sa však po mnohých odkladoch nikdy nestalo realitou a na nového filmového Conana si tak priaznivci počkali až do augusta 2011. Tvorcovia sa rozhodli prispôsobiť koncept súčasným trendom, čo znamenalo „reštart“ hrdinovho príbehu, použitie stereoskopického efektu a pomerne vysoký rozpočet. Nepochopiteľným krokom však bolo obsadenie postu režiséra. Notorický béčkar Marcus Nispel má na konte sériu rozpačito prijatých filmov a jeho žánrovo podobný počin Cesta bojovníka je ukážkou neprehľadnej akcie kombinovanej s chatrným scenárom. Zostávalo teda len dúfať, že Barbar Conan sa oprie o svoj status popkultúrnej ikony a charizma Jasona Momou v hlavnej úlohe bude fungovať rovnako ako vo vynikajúcej televíznej fantasy Game of Thrones, kde stvárnil náčelníka kočovného kmeňa Droga.
Prvé trailery a zábery z filmu naznačovali, že Conan by napriek slabšiemu režisérovi a očividne jednoduchému scenáru mohol byť filmom, ktorý si je vedomý svojho béčkového nádychu a dokáže ho využívať vo vlastný prospech a takisto byť príjemným spestrením, aké potrebuje každá blockbusterová sezóna. Nádejne zneli aj vyjadrenia tvorcov, že nové spracovanie Conanovho príbehu bude príbehom a atmosférou oveľa viac verné Howardovej knižnej predlohe než oba filmy z osemdesiatych rokov. Pozitívne očakávania sa však vonkoncom nenaplnili, pár dní pred premiérou sa na internete začalo objavovať množstvo negatívnych recenzií a keďže do kina vyrazili zrejme len najskalnejší fanúšikovia, počas premiérového víkendu najznámejší filmový barbar v amerických kinosálach utŕžil veľmi slabých 10 miliónov dolárov. Navyše, celkový zisk zo všetkých častí sveta k 19.9.2011 je až hrozivo nízky – sotva 50 miliónov dolárov je v pomere k áčkovému 120-miliónovému rozpočtu skutočne veľkým sklamaním. Komerčný neúspech spojený s rozčarovanými reakciami publika urobil z Barbara Conana jeden z najväčších tohtoročných prepadákov. Napriek mnohým negatívam a nedostatkom však existuje hneď niekoľko dôvodov, prečo dať vynovenej verzii nespútaného bojovníka predsa len šancu.
Mladý Cimmeran Conan (Jason Momoa) je synom dedinského kováča a už vo veľmi mladom veku vyniká nad svojimi rovesníkmi – nielen fyzickou silou, ale aj odvahou a odhodlaním. Jeho otec Corin (Ron Perlman) ho učí predovšetkým cti a disciplíne, no ani tá najlepšia príprava mu nepomôže pri stretnutí s iracionálnym zlom v podobe tyrana menom Khalar Zym (Stephen Lang). Khalar Zym sprevádzaný dcérou, temnou čarodejnicou Marique (na nepoznanie zamaskovaná Rose McGowan) sa následne dopúšťa fatálnej chyby, keď mladého barbara blahosklonne necháva žiť. Conan sa teda veľmi skoro musí postarať sám o seba a vydáva sa spoznávať kraje i moria Hyborie. Nevydareným strihom záberov sa z neho stáva dospelý muž, ktorý spoločne so skupinkou vcelku neužitočných a mimoriadne otravných „sidekickov“ brázdi krajinu bez akéhokoľvek konkrétneho cieľa. Vyznáva slobodu a keďže ani žiadny iný človek by nemal žiť ako otrok, nevoľníkov oslobodzuje tak, že na pracovné tábory z nepochopiteľných dôvodov vrhá balvany, ktoré však akoby zázrakom vždy trafia len otrokárov. Conan následne vezme ex-otrokov do najbližšieho hostinca, kde nie je núdza o pálenku a pekné dievčatá.
Posedávanie v krčmách však nezapadá do klasického profilu fantasy hrdinu, a preto sa dej rýchlo vracia k osvedčenej zápletke – arcizloduch Khalar Zym sa ešte stále pokúša poskladať masku, pomocou ktorej môže v prvom rade vzkriesiť svoju mŕtvu ženu, mimochodom tiež tyranskú čarodejnicu a v druhom rade ovládnuť svet. Jeho ďalšou obeťou a teda povestným posledným kúskom skladačky je krásna kňažka Tamara (Rachel Nichols), ktorá sa na úteku pred Zymovými uctievačmi stretáva práve s Conanom. Vymenia si zopár uštipačných poznámok, jednu-dve informácie a barbarský hrdina sa v sprievode tejto krásnej a odvážnej dámy konečne vydáva za pomstou.
„Žijem, milujem a zabíjam.“ A to je asi tak všetko…
Už po niekoľkých minútach je viac než jasné, že avizovaná vernosť knižnej predlohe a temná atmosféra je len dômyselne naplánovaným reklamným ťahom, ktorý na publikum navyše vôbec nefunguje. Conan má aj v roku 2011 s pôvodným knižným charakterom spoločné nanajvýš meno a zopár základných príbehových detailov. Jednoduchý scenár slúži viac-menej len na prepojenie jednotlivých akčných scén plných zabíjania, mučenia a mrzačenia, no trojčlenný tím scenáristov sa napriek tomu nedokázal vyhnúť hneď niekoľkým zbytočným odbočkám (zdĺhavé dobýjanie pevnosti, v ktorej nepriateľ aj tak dávno nebol, nevydarená komická vsuvka v podobe otravného vlamača). Výpočet logických chýb nemá konca, mnohé dramatické situácie sú nechcene vtipné a postavy často robia absolútne nezmysly. Nezaujme ani pomerne odvážna milostná scéna – pôsobí totiž nútene a chladne, je akoby „povinnou jazdou“, ktorú diváci jednoducho očakávajú. Úsporné dialógové sekvencie (Conan v priebehu celého filmu zaručene nepovie viac než sto slov) ale aj tak pôsobia oveľa lepším dojmom než chaotické akčné scény, z ktorých si zapamätáte iba extra nechutný odseknutý nos, boj s piesočnými prízrakmi a najvydarenejší komický prvok celého filmu – katapult. Osobitnou kapitolou je šialenosť v podobe cisárskeho rezu na barbarský spôsob.
Tretí rozmer je úplne neviditeľný a v podstate úplne zbytočný, pretože filmu ani trochu nepridáva na efektnosti. Skutočným kameňom úrazu je však veľmi zlý strih a zmätená, roztrasená kamera, ktorá okráda drahé špeciálne efekty o všetku ich dynamiku. Režisér Marcus Nispel sa snažil nenápadne kopírovať zaujímavé vizuálne prvky použité v žánrovo podobných filmoch, čo ostatne praktizuje počas celej filmárskej kariéry, ale jeho nedostatok talentu v spojení s mimoriadne zlým výkonom kameramana a strihača iba zmaril všetku snahu ostatných členov výrobného štábu. Pochvalu si naopak zaslúžia vydarené kostýmy a dekorácie, mnohé vizuálne zaujímavé prostredia. Barbar Conan z hľadiska výpravnosti nepôsobí lacno, práve naopak. Škoda, že kvôli chaotickej kamere a podpriemernému strihu investované milióny nemôžu vyniknúť. Viacerým scénam ublížila tiež nezaujímavá hudobná zložka.
Pozitívne hodnotím výber hercov a vyrovnaný výkon celej zostavy. Jason Momoa je (pri všetkej úcte k Arniemu a jeho početnej fanúšikovskej základni) lepším Conanom a z jeho prejavu je cítiť, že úlohu si vyslovene užíva. V oscarovej dráme by sa pochopiteľne neuživil, ale za očakávaniami rozhodne nezaostal. Pre fanúšikov je dostatočne akčný a svalnatý, pre fanúšičky je viac než dostatočne atraktívny. Po vzore Arnieho toho veľa nenahovorí, ale aspoň sa obišiel bez parochne, podivnej čelenky a ešte čudnejšieho prízvuku. Rachel Nichols v úlohe Tamary takisto nesklamala, predviedla všetok svoj pôvab a zároveň dokázala uveriteľne zahrať ženu, ktorá odmieta odovzdane čakať na svoj osud a podriaďovať sa príkazom mužov. Nečakane nevýrazný je Stephen Lang v úlohe hlavného záporáka. Na jeho obranu však treba povedať, že nemá veľmi čo hrať – to isté platí pre Rose McGowan v úlohe jeho dcéry. Na druhej strane, Ron Perlman počas niekoľkých minút na pláne spoľahlivo zatienil všetkých ostatných. Menej šťastný bol výber hercov vo vedľajších úlohách, ktorí dokázali namiesto pobavenia a spestrenia len otráviť a znechutiť. Škoda.
Conan je rozhodne najväčším sklamaním končiaceho filmového leta. Barbarská charizma Jasona Momou nedokáže prekryť chyby v scenári, mizernú réžiu a ešte mizernejší strih a hudbu. Ak sa niekedy dočkáme pokračovania, čo je momentálne viac než nepravdepodobné, prvým krokom by mala byť výmena režiséra a strihača. Na druhej strane, dej je zasadený do starostlivo vybraných a vizuálne príjemných prostredí, kostýmy a dekorácie sa vyslovene podarili. Ak ste priaznivo naklonení Howardovmu originálu a/alebo obom predchádzajúcim filmovým spracovaniam, dokážete pri sledovaní filmu úplne „vypnúť“ a ste fanúšikmi akcie a nápaditých spôsobov popravy, dajte Conanovi šancu. Napriek množstvu vymenovaných negatív je podľa mňa predsa len ďaleko lepším filmom než Cesta bojovníka a trošku lepším filmom ako Súboj titanov.