Originálny názov: Battleship
Žáner: akčný scifi thriller
Minutáž: 131 minút
Krajina: USA
Rok: 2012
Prístupnosť: MP 12
Réžia: Peter Berg
Scenár: Erich Hoeber, Jon Hoeber
Kamera: Tobias A. Schliessler
Hudba: Steve Jablonsky
Hrajú: Taylor Kitsch, Liam Neeson, Brooklyn Decker, Alexander Skarsgård, Rihanna, Jesse Plemons, Tadanobu Asano a ďalší
Americký akčný scifi thriller. Bojová loď tento popis zhmotňuje do poslednej bodky. A tým najlepším možným spôsobom. V posledných dňoch sa objavilo na túto snímku aj množstvo negatívnych ohlasov, ale nerozumiem im. Asi si niektorí diváci i kritici pomýlili film či kinosálu. Nie je to titul, od ktorého by ste mali mať očakávania, ale je to to najlepšie, čo sme v dlhej dobe dostali ako produkt americkej filmovej zábavy.
Začalo to ako adaptácia známej a starej stolnej hry Lode od Hasbra. Nabalil sa na to výpravný scifi príbeh o invázii mimozemšťanov, a tak sme boli veľmi zvedaví, ako sa v tom všetkom odrazí predloha a tvorcovia na čele s režisérom Petrom Bergom to vyriešili priam geniálne. Zachovali pritom logiku hry aj filmu. Detaily nebudem prezrádzať. Filmov a TV seriálov o útoku mimozemšťanov sme mali v poslednom roku-dvoch pomerne veľa. Je to živá téma, vyjadrujú sa k nej dokonca aj poprední vedci. Na obdobných základoch stojí aj Bojová loď.
Nedávno o tom písal dokonca Stephen Hawking. Podľa neho by sme nemali vysielať rádiové signály k vzdialeným solárnym systémom, mohli by sme tak vzbudiť záujem vyspelej mimozemskej civilizácie, ktorá by s nami urobila krátky proces. Myšlienka hodná pozastavenia, na prvý kontakt určite nie sme pripravení ani po iných stránkach. Bojová loď nám ukazuje, ako by to mohlo vyzerať. Príbeh sa zľahka začína, keď je z havajských rádioteleskopov vyslaný signál do ďalekého vesmíru k istej novoobjavenej planéte podobnej Zemi. Nasleduje prestrih na budúceho hlavného hrdinu filmu, Alexa Hoppera (Taylor Kitsch), ktorý si opäť vyrába problémy a končí na zemi spacifikovaný políciou. Na druhý deň ráno sa s ním rozhodne jeho brat Stone (Alexander Skarsgård) urobiť poriadky a naordinuje mu liečbu námorníctvom, kde on sám slúži.
O sedem rokov neskôr sa koná veľké medzinárodné námorné cvičenie. Alex je už veliteľom delostrelcov na jednej z lodí, stále si však komplikuje život. V rovnakom čase sa k Zemi rúti odpoveď na naše volanie v podobe piatich vesmírnych ľodí, ktoré si to namierili práve do oceána neďaleko flotily. Jedna z nich sa na orbite zrazí s veľkým satelitom a jej trosky dopadajú na Hong-kong. Zistí sa, že išlo o komunikačnú loď, a tak je čas s hrozbou niečo urobiť. Na miesto dopadu sú vyslané lode bratov Hopperovcov a jedna japonská. Po úvodných prestrelkách je silová dominancia návštevníkov jednoznačná a v hre tak ostáva len jedna loď, na ktorej po úmrtí vyšších dôstojníkov velí nepripravený Alex. Mimozemšťania totiž mimo zabezpečenia perimetra a komunikácie nezabíjajú tých, ktorí ich priamo neohrozujú. Do oblasti sa však pre energetické pole nemôžu dostať posily, rušená je aj komunikácia a radary. Spolu s vyloveným japonským kapitánom Nagatom (Tadanobu Asano) musí Alex vymyslieť, ako na to.
Do Bojovej lode bolo zapracovaných mnoho tém. Nie sú skryté, divákovi so základnou znalosťou kontextu bude všetko jasné. Ide napríklad o posun vo vzťahu Japonska a USA – z nepriateľa sa stáva dôležitý partner. Silným momentom je aj vzdanie úcty vyslúžilým námorníkom, či tým, ktorí sú po boji doživotne hendikepovaní. Peter Berg všetky takéto scény nakrútil bez zbytočného pátosu a sentimentu. Neveje nám na každom rohu americká vlajka, len sú ukázané tie najlepšie hodnoty námorníctva. Navyše sú funkčne zakomponované do deja. Lepšiu reklamu si námorné sily po celom svete nemohli priať.
Vďaka trailerom záujem popri vizuálnych efektoch vzbudilo herecké obsadenie. Liam Neeson v nich pôsobí ako big boss, tým síce ako admirál je, ale boja sa priamo nezúčastní. Nečakane veľký priestor dostala Rihanna. Jej postava je síce významom alebo rozsahom textu malá, na plátne však dostáva veľký priestor a často sa vyskytuje v blízkosti hlavného hrdinu. Takýchto menších postáv, ktoré prispejú svojou troškou k tímovému snaženiu, je niekoľko. Solídny priestor dostal skúsený japonský herec Tadanobu Asano, ktorého sme už mohli vidieť napríklad v Mongolovi, či v Thorovi.
Podobne ako v nedávnom Haywire, aj tu sú veľkou výhodou prehľadné akčné scény. Kamera sa zbytočne netrasie, nekrúti, nemotá pomedzi postavy, ako sa už pomaly stáva zvykom. Skvelé je aj to, že producenti odolali pokušeniu 3D. Divákom tak nič nebráni vychutnávať si krásny vizuál, bojové sekvencie a pomaly stupňujúce sa napätie. Príbeh i konštrukcia deja sú síce jednoduché, nič na potrápenie hláv, ale Peter Berg si vo vybraných momentoch robí srandu z podobných blockbustrov a film neberie zbytočne vážne. Humor funguje a zasmejete sa aj vy.
Bojová loď bola nakrúcaná so zámerom zabaviť divákov a to sa jej výborne darí. Dokonca nemusíte byť ani fanúšikom vojnových alebo scifi filmov, aby ste si prišli na svoje. Snímka nenudí a napriek pomalému rozbehu má dobré tempo. Má aj svoje posolstvá a síce viac-menej plochých, ale sympatických a dobre zahratých hrdinov.