Rakúske režijné duo Severin Fiala a Veronika Franz pracuje vo svojich dielach s temnými stránkami ľudskej prirodzenosti a neštíti sa ponoriť do hĺbok v dušiach zakorenenej hrôzy. Takto by sme mohli opísať ich špecifický tvorivý prístup, ktorý sme mohli vidieť v ich dielach Dobrú noc, mami (2014) a Sprievodca zlom (2018). V najnovšom hororovom počine operujú s brilantne vystavanou atmosférou.
The Lodge
horor, dráma
2019 / 108 min. / MP 15
Veľká Británia / Kanada / USA
Réžia
Severin Fiala, Veronika Franz
Scenár
Sergio Casci, Veronika Franz, Severin Fiala
Po polročnom skoku v deji sledujeme, ako sa polosiroty snažia počas vďakyvzdania vyrovnať so situáciou. Sviatky sú zákonite pre takto poznačenú rodinu veľmi citlivým obdobím. Otec s chirurgicky odstránenou empatiou deťom počas večere navrhne stráviť vianočné prázdniny pospolu s jeho nastávajúcou Grace na opustenej víkendovej chate pri jazere. Nikde nikoho, zamrznutá vodná plocha, navôkol len tona snehu a nehostinná krutá príroda, do ktorej by jeden ani svokru nevyhnal. Štvorčlenná skupinka sa v novej rodinnej formácii ešte nestihne poriadne ani ohriať a Richard odchádza na pár dní pracovne mimo. „Iba“ 6 hodín cesty autom.
Logiku nechajte pokojne spať a užite si horor, ktorý sa v dnešnej chabej kino ponuke len tak nevidí. Garantujem vám, že počas postupného odkrývania dejových vrstiev nebudete vedieť, koho skôr ľutovať. Takto dômyselnú hru na diváka som roky nevidel. Obviniť tvorcov z chladnej kalkulácie – šokovať za každú cenu, by bolo príliš prvoplánové. V chate rozohrali obdivuhodnú psychopartiu, ktorú možno zaslúžene porovnávať s legendárnym Kubrickovým Osvietením.
Sympaticky vyšinutá Riley Keough síce nie je démonický Jack Nicholson, ale kreatívne duo Franz + Fiala sa v tomto žánri priestorom ohraničeného desu približuje k vrcholu. Značne im v tom pomáha oku lahodiaca kamera Thimiosa Bakatakisa, ktorá dodáva zobrazovanému šialenstvu na umeleckej čistote a poetickej kráse. Hrôzu vzbudzujúce zvuky pukajúcej a vŕzgajúcej drevenice zmyslový zážitok dovádzajú takmer k dokonalosti. Zimomravá atmosféra Chaty vám zalezie do kostí.
Oceňujem snahu odkloniť sa čo najďalej od zabehnutých žánrových šablón a nebojácnosť ponoriť sa do zradných vôd šialenstva. Téma samovrážd začína byť v tejto dobe všadeprítomná a je úctyhodné, s akou otvorenosťou k nej pristúpilo režisérske duo. Citlivejší divák tieto neľahké stavy spolu s postavami vyslovene precíti a nie je to najpríjemnejší zážitok. Detskí herci Jaeden Martell s Liou McHugh sú vo svojich rolách výborní, no miláčikom kamery ostáva čoraz hviezdnejšia Riley Keough. Na obraze sa ukáže až po pol hodine, no z jej jemnocitnej mimiky nespustíte zrak. Nebráni sa ani čiastočnej nahote, avšak nejde o povrchnosť.
Pevne uchopené charaktery sú silnou stránkou filmu, z ktorého vám môže prísť fyzicky nevoľno. Nepochopím azda len naivnú nedôslednosť pána otca. Jeho konanie mi príde logicky najderavejšie z celého filmu. Umelecký zážitok mi niekde v polovici mierne kazila zbytočne prepálená dĺžka. O 15 minút menej by filmu dodalo na údernejšej dynamike.
Napriek zopár neduhom Chatu s čistým svedomím odporúčam najmä hororovým fajnšmekerom. Hutnejšiu atmosféru vyfarbenú rôznymi odtieňmi šialenstva nájdete len ťažko. Tak sa zabaľte do deky a smelo do toho. Ide o ideálny horor do karantény, jeden z tých pre celú rodinu.
Snímka Chata bola uvedená v septembri na festivale Cinematik 2020. Aktuálne ju môžete vidieť na televíznom kanáli Cinemax.