Originálny názov: The Darkest Hour
Žáner:akčný, horor, sci-fi
Minutáž: 89 minút
Krajina: USA
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 12
Réžia: Chris Gorak
Scenár: Jon Spaihts, Leslie Bohem, M.T. Ahern
Kamera: Scott Kevan
Hudba: Tyler Bates
Hrajú: Emile Hirsch, Olivia Thirlby, Max Minghella, Rachael Taylor, Joel Kinnaman, Veronika Ozerova, Dato Bakhtadze, Yuriy Kutsenko a ďalší
Filmov zo zásuvky science fiction je v posledných mesiacoch v obehu celkom neúrekom, napokon, je to jeden zo žánrov s najsilnejšou fanúšikovskou základňou. Čierna hodina však nie je žánrovo až tak jednoznačne identifikovateľná. Prvky sci-fi, akčných scén, napätia splývajúceho s hororom a thrillerom či občasné komicky pôsobiace prvky vytvárajú zvláštne defilé obrazov. Navyše, meno Chrisa Goraka ste doteraz pravdepodobne nepočuli. Do réžie sa totiž vložil doposiaľ iba dvakrát. Najprv to bol film Right at Your Door (Mraky nad LA, 2006) a teraz Čierna hodina. V oboch prípadoch ide o vyobrazenie súčasného sveta tesne pred apokalypsou. Od filmu s už tak okázalým námetom sa preto očakávala invenčnosť a originálny vklad, ktorý by presvedčil, že film bude stáť za to.
Dej je úplne priamočiary. Do Moskvy pricestuje niekoľko zábavy chtivých mladých ľudí, ktorých cesty sa stretnú v luxusnom disko bare. Krátko na to, čo skvelá nálada tečie až z pohárov, sa na oblohe objavia svetelné úkazy. Po tejto fascinácií ľudstvo rýchlo spozná nového nepriateľa meniaceho ľudí okamžite v popol. Mimozemšťania, ktorí prišli zdá sa bez ľútosti vyhubiť ľudstvo, sú neviditeľní a prezradia ich len výboje z elektronických zariadení. Skupina hlavných hrdinov tak uteká pred smrťou a špekuluje, ako vybabrať s „emzákmi“ a prežiť apokalypsu.
Čierna hodina sa usiluje rozoberať vážny problém možnej hrozby z vesmíru a ukázať, ako môže vyzerať strach z neznámeho a nepredvídateľného. Len práve s tým strachom a napätím to tvorcom príliš nevyšlo. Napriek potenciálu, ktorý filmové výrazové prostriedky ponúkajú, nepodarilo sa ich vystupňovať želaným spôsobom. Čím dlhšie film bežal, tým viac sa približoval k filmárskemu suterénu. Úplne najslabšou stránkou sú dialógy. Miestami boli také bezduché, až to človeka muselo skutočne úprimne rozosmiať. Obsadením ruských obyvateľov do vedľajších úloh, ktorí do jedného perfektne rozumeli anglicky, sa len podčiarkol stupídny pohľad na mentalitu východnej Európy.
Paradoxom filmu je, že napriek absencii čohokoľvek originálneho, je prehnaný – pozliepaný z klišé motívov, bez naratívnej logiky a hĺbky. Žiadne prelomové efekty v 3D nás takisto nečakajú, v zásade však nevyrušujú. Film by sa však bez problémov zaobišiel aj bez nich. Zdá sa tak, že ani tvorcovia na seba nechceli byť nároční, akoby šlo len o taký pokus. Na obhajobu však treba povedať, že Čierna hodina nemusí byť vyslovene prepadákom. Kvalitatívne a námetovo podobných filmov je veľa, ak ste ich fanúšikom a v rámci relaxu vám stačí jasne predvídateľné B-čko, nebudem vás odhovárať. Režisér si ale výrazne lepšie meno týmto filmom nezíska. Výsledok mohol byť jednoznačne uspokojivejší a dotiahnutý do konca.