Cigán

Jana Cvancingerová
Jana Cvancingerová
Recenzia

Žáner:dráma
Minutáž: 107 minút
Krajina: Slovensko / Česká republika
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 12

Réžia: Martin Šulík
Scenár: Marek Leščák, Martin Šulík,
Kamera: Martin Šec
Hudba: Peter Mojžiš
Hrajú: Jano Mižigár, Martin Hangurbadžo, Miro Gulyas, Miroslava Jarábeková, Ivan Mirga, Martina Kotlárová, Atilla Mokos a ďalší

Cigán (2011)Pálčivá je otázka menšín. A najmä menšiny rómskej. Cigán je nový slovenský film, ktorý ale hovorí o Rómoch trochu inak… „Nikdy totiž nebudeš ako gadžo!“

Dejová línia je postavená na osobnom príbehu dospievajúceho chlapca z rómskej osady na východnom Slovensku. Film ponúka akýsi letmý pohľad na súčasnú situácia a vzťahy v našej krajine z „druhej strany tábora“.

Adam (Ján Mižigár) práve dokončil základnú školu a rád by pokračoval, tak ako by si to prial jeho mŕtvy otec. Musí sa však postarať o rodinu, pretože v rómskom svete je už dospelý. Jeho novým otcom sa stáva strýko Žigo, s ktorým si však Adam nerozumie. Zamiluje sa do Julky, ktorej tiež nie je ľahostajný, no záujmy rodiny, a teda finančné zabezpečenie je prvoradé, a tak vydá (predá) Julkina rodina svoju dcéru do Čiech.

Cigán (2011) Cigán (2011)

Prepojenie rómskeho a nerómskeho sveta nastáva prostredníctvom prísneho farára, ktorému na Adamovi záleží a dievčaťa, ktoré s tímom ľudí zbiera v osade typické rómske piesne. Samozrejme, vo filme sa objavujú aj scény záporného rázu, ako kradnutie benzínu na železnici, následná brutalita policajtov, či fetovanie mladých Rómov.

Film však nie je len o trápení a starostiach dospievajúcich i starších Rómov, ale tiež o vtipných okamihoch ich života. Pštros v dedine, zábava v osade, oslavy narodenia detí i svadba, uvidíte skutočný temperament a odlišný postoj k životu.

Cigán (2011) Cigán (2011)

Prvkom, ktorý dáva filmu iný rozmer, je striedanie baladickosti a realizmu. Jednotlivé životné udalosti, okamihu sú predelené niekoľko sekundovými pohľadmi mladého Adama do kamery, ktorý akoby potvrdzoval, že je jednou z obetí zle nastaveného systému v spoločnosti. Nadrealizmus sa objavuje aj v scénach, kde sa Adamovi v snoch zjavuje jeho mŕtvy otec, ktorý ho postupne privedie k zisteniu, kto je jeho vrahom. Vedie ho a pomáha mu správne sa rozhodovať až do úplného konca, ktorý bude nečakaný.

Film s akýmsi „Kusturicovským“ nádychom sa snaží načrtnúť chyby, ktoré sa v naše spoločnosti dejú. Na oboch stranách. Niektorých film nenadchne a svoj názor na Rómov nezmenia, niektorých však osloví a poskytne im možnosť vidieť veci inak. Každopádne posolstvom filmu ostáva, že komunikácia a pochopenie je kľúčom k dosiahnutiu kompromisu.