Le Fidèle
romantický, krimi, dráma
2017 / 130 min. / MP 15
Francúzsko / Belgicko / Holandsko
Réžia
Michaël R. Roskam
Scenár
Thomas Bidegain, Noé Debré, Michaël R. Roskam
Roskamov debut podľa vlastného scenára Býčia šija (2011) získal nomináciu na Oscara a druhý film Špinavé prachy (2014) už točil v USA s hviezdami ako Tom Hardy a James Gandolfini. V oboch vystupoval aj flámsky herec Matthias Schoenaerts a Roskam si ho vybral aj do hlavnej úlohy darebáka. Schoenaertsa doteraz možno najviac preslávilo účinkovanie po boku Marion Cottilard v romantickej dráme Z hrdze a kosti (2012) Jacquesa Audiarda. A aby som dotkal sieť prepojení, na scenári Z hrdze a kosti (a ďalších) s Audiardom spolupracoval Thomas Bidegain, podpísaný pod scenár Darebáka a pretekárky, Roskamovho a Schonaertsovho návratu do Belgicka.
Zatiaľ čo pôvodný francúzsky názov odkazuje na vernosť a dôveru ako nosné témy, na ktorých stojí a láme sa vzťah Gina a Bénedicte, slovenský distribučný preklad zdôrazňuje ich rozdielnosť. Bénedicte-Bibi je športovkyňa v adrenalínovom odvetví automobilových závodov. Tradične mužská, vo filmoch až mačisticky zobrazovaná disciplína ozvláštňuje neprehliadnuteľný sexepíl Adèle Exarchopoulos (Zo života Adèle). Nemusí sa len tak nechať zbaliť, akceptuje Gina s vlastnými podmienkami („žiadne kvety“). Ginovo tajomstvo spočíva v tom, že spolu s kamarátmi prepadáva banky. A ešte má z detstva fóbiu na psy, čoho kombinácia sa mu stane osudnou.
Romantickej rovine alebo charakterovému vývoju by možno pomohlo, keby Roskam nestrihol z prvého rande hneď na súlož, no i napriek tomu film nazbieral vo výsledku úctyhodných 130 minút. Gangsterská akcia je zrežírovaná a nasnímaná zručne a pútavo, podobne pretekárske pasáže. Ani jedného nie je tak veľa, aby sa stratila zo zreteľa hlavná romantická zápletka. Rýchlosť a násilie gradujú pozvoľna až k očakávanému zvratu alebo bodu zlomu.
Niežeby sa už dovtedy nevynárali zbytočné klišé alebo nedokrvené vedľajšie postavy. Benédictin otec zrejme pozná všetky „také typy“, ale nedokáže s nimi nič urobiť a jeho pomoc dcére ostáva v morálnej, teda teoretickej rovine. Ginovi spoločníci a ich partnerky nedávajú skoro žiadny dôvod na zapamätanie, pri nich aspoň zvrat prináša aj ozajstné prekvapenie. Z „aristokratického zloducha“ však záporáctvo od začiatku lezie aj z uší a prekvapuje len tým, že sa akosi nedostane k tomu, aby Bibi znásilnil alebo aspoň jej nechutne olízal krk.
Nič z uvedeného neprebíja pozitívne dojmy z prvej hodiny až hodiny a pol. Na skutočné rozpaky až sklamanie si treba počkať na poslednú polhodinu, kam sa scenáristi aj s režisérom rozhodli umiestniť ďalšie zvraty, niektoré nijak nepodmienené doterajším dejom. Majú zrejme podporovať tragický rozmer Gigiho a Bibinej lásky. Dosahujú skôr však prekročenie diváckej trpezlivosti a dobrej vôle.
Peripetie postáv sa potom stávajú aj peripetiami pre diváka. Nie je totiž jasné, prečo sa tieto zlé veci dejú a namiesto toho, aby z diváka žmýkali sympatie s postavami, ktoré si doteraz stihol zamilovať, zvyšujú skôr netrpezlivosť a znechutenie, že sa s ním tvorcovia hrajú, aby si vyventilovali svoj sadizmus alebo zmysel pre dramatickú zápletku, čo je v tomto prípade asi jedno.
Pokiaľ by sa uspokojili s nedopovedaním, respektíve úplným vynechaním niektorých motívov, nielenže by film skrátili aspoň o 10-15 minút, ale možno aj celý konečný výtvor by mal väčší zmysel a dával silnejší záverečný dojem. Takto to pravdepodobne nebude jeden z vrcholov životného snaženia pre nikoho z vymenovaných zúčastnených tvorcov.