Bud má život horký ako stopercentná čokoláda. Jeho manželstvo ochladlo, so ženou žijú oddelene, o dcéru sa starajú striedavo a ani jeho finančná stránka nie je očarujúca. Je obyčajným čističom bazénov v horúcom San Fernando Valley – to o ňom vie okolie. Realita je však temnejšia: Bud Jablonski je totižto lovcom upírov.
Day Shift
akčný, komédia, fantasy
2022 / 113 min. / MP 15
USA
Réžia
J. J. Perry
Scenár
Tyler Tice, Shay Hatten
Na prvý pohľad vzbudzuje hororovo akčné béčko u pozorného diváka obavy. Príčinou je Netflix v pozícii producenta, a to je snáď už synonymom pre bežný filmový priemer. Na druhej strane si znalejší určite všimnú, aké malé štúdio s „červeným N-kom“ na výrobe spolupracovalo.
Day Shift vznikal pod hlavičkou 87eleven. Spoločnosť založili špičkoví kaskadéri (a nejaký ten rok už aj režiséri) Chad Stahelski a David Leitch. Títo páni si za dlhú kariéru v Hollywoode vystavali reputáciu bohov nebezpečných kúskov. Následne svoje ďalekosiahle znalosti a skúsenosti s nakrúcaním akcie pretavili i do série John Wick, či jej dámskej permutácie Atomic Blonde (r. 2017).
Očakávania tak boli nadpriemerné – a oprávnene, pretože akcia je kostrou deja. Režisérsky debutant, kaskadér J. J. Perry, nemárni čas a už v úvodných minútach nám prezentuje ochutnávku toho, na čo sa môžeme tešiť. Perry je muž „od fachu“, a tak sa nemožno diviť vysokej akosti fyzických stretov, hromadného strieľania a lahôdkových fatalít.
Popri nápaditej, ostrej a prepracovanej choreografii si pochvalu zaslúži kamera. Je vždy tam, kde má byť, zábery nie sú frenetické, šošovka sa nevyhýba centrom s dianím a strih zabezpečuje plynulý prechod z jednej skvelej scény do ďalšej. Dúfam, že si tvorcovia nedávno premierovaného akčného trileru The Gray Man píšu poznámky.
Scenár je typickým béčkovým materiálom. Originalitu v ňom teda nehľadajte. Najsviežejším nápadom je hrubo načrtnutá a promptne zmienená typológia upírov. Tá síce pôsobí dobre, no veľmi sa s ňou nepracuje. Ako podklad pre prípadný sequel to ale postačí, podobne ako pár ďalších útržkov informácií, ktoré naznačujú, že sa tu zodpovední snažia budovať „vampire John Wick universe“.
Nuž a dostávame sa k postavám. Jamie Foxx ako lovec upírov Bud má charizmu, akčnú muskulatúru, nechýbajú mu ani cool hlášky a uveriteľné uchopenie postavy strápeného a mimo pravidlá hrajúceho lovca. Apropo, tie pravidlá…
Tie sú dôkazom, že sa tvorcovia držia wickovskej mustry a vytvorili komplexnú subkultúru nosferatu zabijakov, ktorá nápadne pripomína svet nájomných vrahov z hitov s Keanu Reevesom. Do istej miery to môžeme nazvať originálnym nápadom, avšak len v rámci upírskych titulov. Ideálne by bolo použiť slovo „ambiciózny“.
Dajme bokom debaty o kreativite sveta medzinárodnej únie lovcov upírov; filmu takéto oživenie a spestrenie jedine prospieva. Je to dobrá cesta, ako do príbehu nenásilne zakomponovať humor so satirou, a to vďaka nezmyselnému a otravnému mikro-manažmentu, ktorý ide ruka v ruke s miliónom pedantných vyhlášok pre lovcov upírov.
Poteší vás aj Dave Franco ako Foxxov sidekick. Umne balansuje medzi otravnosťou a komickou sympatickosťou. Snoop Dogg s rotačníkom je čerešničkou na torte, zatiaľ čo najlepšie akčné okamihy si uchmatne akcia v hniezde upírov, ktorej sa účastní i Scott Adkins.
Day Shift je po dlhej dobe skutočne skvelým kúskom v netflixovskom šatníku. Priemerný scenár popretkávali tvorcovia s klišé a vylepšili vypiplanými akčnými scénami ako aj dobre obsadenými hercami na čele s Foxxom a Francom.
Prajem filmu väčší úspech ako len tak-tak nadpriemernému The Gray Man. Jednak preto, že masakrovanie nemŕtvych stálo polovicu toho, čo „Šedý muž“ a dodalo dvakrát toľko muziky, no najmä preto, že do Perryho režijného debutu dali zúčastnení to, na čo sa Russo bros. trestuhodne vykašľali: pot, drinu a ono povestné srdiečko.