Švédsky spisovateľ Stieg Larsson predstavil svetu úspešnú knižnú sériu Milénium, z ktorej sa vďaka domácemu filmovému spracovaniu stal globálny hit. Lisbeth, nadaná hekerka s nezávideniahodnou minulosťou, si získala srdcia čitateľov a divákov po celom svete. Pôvodnú hereckú predstaviteľku Noomi Rapace rola v troch filmoch katapultovala medzi hollywoodske hviezdy.
The Girl in the Spider's Web
krimi, triler
2018 / 117 min.
USA / Švédsko
Réžia
Fede Alvarez
Scenár
Steven Knight, Fede Alvarez
Novinku nakrútil urugvajský režisér Fede Alvarez, ktorý sa nám predstavil napínavým hororom Muž v temnote (Don’t Breathe, 2016) o nebezpečnom slepcovi Stephenovi Langovi. Alvarezov vizuálny štýl je oveľa akčnejší, čo sa prejavilo aj na zobrazení Lisbeth. Z utiahnutej šedej myšky vytvorila najnovšia predstaviteľka Claire Foy akčnú hrdinku, ktorá pripomína ženskú verziu Jasona Bournea či priamo Čiernu vdovu z Avengerov. Neustále utrápený pohľad hrdinky napovedá, že sa v detstve v dome Salanderovcov diali veci, ktoré neboli v poriadku. Vnútorne rozorvaná žena sa dnes mstí všetkým mužom, ktorí sa ku svojim partnerkám chovajú ako hulváti.
Z vyšliapaného chodníka pomstiteľky týraných žien ju vytrhne ponuka preniknúť na server NSA a ukradnúť potencionálne ničivý program. Pomôže jej starý známy novinár Mikael Blomkvist (Svenirr Gudnason), ktorého kedysi slávne vydavateľstvo stojí na prahu krachu. Nebude to však také jednoduché, o program má záujem aj smrtiaci gang Pavúkov, ktorý sa nezastaví pred ničím. Navyše majú s Lisbeth nepeknú spoločnú minulosť a aby toho nebolo málo, do deja sa zamieša miestna polícia i americké ministerstvo obrany.
Zmena štýlu je markantnejšia. Fincherovu mysterióznu mrazivosť Alvarez vymenil za napínavú kriminálnu akciu, pri ktorej nestíhate príliš rozmýšľať nad logickými chybami scenára či fyzikálnymi zákonitosťami našej reality. Dej sa hýbe rýchlo a umelecké ambície ustúpili priamočarej detektívke, ktorá napodiv ponúka vydarenú porciu akčných scén. Štýlom rozprávania Alvarez lepšie nadväzuje na švédsku trilógiu ako na Finchera.
Prepracovanú psychológiu postáv však v tomto diele nehľadajte. Našťastie to nie je na škodu. Vďaka zbesilému tempu vám takmer dvojhodinová rozprávačská plocha rýchlo ubieha a nestihnete sa nudiť. Navyše, hlavnú postavu a jej pohnútky už podrobne poznáme.
Šikovným ťahom bolo obsadiť takmer neznáme tváre. Povedomá vám okrem titulnej Claire Foy bude len predstaviteľka Lisbethinej sestry Camilly, ktorú si zahrala Sylvia Hoeks, známa z minuloročného Blade Runnera 2049.
Napriek dominantnému zameraniu na akciu sa podarilo režisérovi uchovať severský rukopis diela. Určitá surovosť príbehu, ktorú cítiť ako z prírody, tak z divokejšieho štýlu rozprávania, je pre škandinávske kriminálky typická. Všadeprítomné prvky fetišizmu sú s dievčaťom s dračím tetovaním späté od začiatku a najnovší príbeh nie je výnimkou.
Finále v plynových maskách má silnú atmosféru. Ak si odmyslíme vysokú nepravdepodobnosť, že mladá žena dokáže heknúť najmodernejšie systémy bezpečnostných zložiek, prežiť krkolomné pády či smrtiaci výbuch bytu, dostaneme svižné moderné krimi s trochu naivnou zápletkou, no o to zábavnejšími nápadmi a prekvapivo dobrou akciou. Sympatickej asociálke Claire Foy radi prepáčime jej rambovské barličky ako lepenie zranení sekundovým lepidlom alebo nabudenie metanfetamínom po smrtiacej injekcii ako vystrihnuté z ľubovoľnej misie Ethana Hunta.
Dievča v pavúčj sieti dopadlo na striebornom plátne o poznanie lepšie ako v niekedy pranierovanej knižnej predlohe. Režisér Fede Alvarez sa môže s výbornou hlavnou predstaviteľkou pokojne pustiť do adaptácie ďalšieho príbehu. Hanbu svojím predchodcom rozhodne neurobil.