Originálny názov: Drogówka
Žáner: krimi-triler
Minutáž: 118 minút
Krajina: Poľsko
Rok: 2013
Réžia: Wojciech Smarzowski
Scenár: Wojciech Smarzowski
Kamera: Piotr Sobocinski Jr.
Hudba: Mikolaj Trzaska
Hrajú: Bartlomiej Topa, Arkadiusz Jakubik, Julia Kijowska, Eryk Lubos, Jacek Braciak, Marcin Dorociński, Marian Dziedziel, Agata Kulesza, Maciej Stuhr, Adam Woronowicz, Andrzej Grabowski, Henryk Golebiewski, Piotr Glowacki, Krzysztof Czeczot, Roman Gancarczyk, Andrzej Deskur, Stanislaw Brejdygant, Izabela Kuna
Priznajte si: nemáte radi policajtov. Nemáte radi ten pocit, keď vám niekto ako v škôlke hovorí, čo môžete a čo už nie, za čo budete pokutovaní a koľko vysolíte, pretože ste porušili paragraf číslo odsek bodka. Policajtov nemajú radi ani len ich rodiny, tie s nimi musia ešte aj žiť. Policajtov majú radi akurát tak iní policajti. Ak si navzájom nestoja v ceste. K povýšeniu či vyšším úplatkom.
Aspoň tak to vyzerá v kriminálke Wojciecha Smarzowského, viac než líznutej čiernym humorom a pesimizmom. V domovskom Poľsku boli Dopraváci kinohitom, na aký sa nechytali ani dovezené blockbustre. Sedem kolegov z varšavskej dopravnej polície rozbaľuje divoký flám z noci do rána a z rána do noci. Zastavujú vodičov, kontrolujú dodržiavanie predpisov, vypisujú pokuty, buď prísne alebo vôbec, záleží od toho, či občan má číslo na niekoho z ich nadriadených. Môžu sa aj zľutovať, ale pri ponúkaní a braní úplatkov tiež fungujú isté pravidlá, hlavne opatrne. Jeden je kurevník, iný násilník, ďalší vychytralý alebo prihlúply, lichvár, rasista, alkoholik alebo ešte onak uderený. Zistíte veľmi skoro, zaradom si ich podáva inšpekcia.
Režisér koncentruje svoj pohľad na Ryszarda Króla (Bartlomiej Topa). Nijako sa nedištancuje z kolektívu, ani nevybieha do extrému. Jeho špecialitou sú rýchle autá (a prekračovanie povolenej rýchlosti). Dalo by sa s ním aj sympatizovať, ale trochu si to kazí aférkou s mladou kolegyňou Madeckou (Julia Kijowska), sestrou ďalšieho zo skupiny, večne nadržaného Petryckého (Arkadiusz Jakubik). Doma má ženu Ewu (Izabela Kuna) a syna. Ryszard je rovnaký pokrytec ako ostatní. Klame ženu, klame milenku, a keď zistí, že Ewa je mu tiež neverná, vyrobí jej nechutnú scénu. Petryckému by sa niečo také nemohlo stať. Zvláda uspokojovať svoju ženu rovnako dobre ako všetky ostatné, na ktorých sa pristaví jeho chlípny pohľad. Keď si Ryszard vybije na Ewe zlosť, vyrazí na záťah. Do posledného baru či skôr bordelu ho už parťáci viac nesú. Pamätá si ako mu nohatá blondína v anjelskom kostýme lezie do postele. Potom už blahodarný vplyv alkoholu odrovnal mozog načisto a začína okno, kompletné uvoľnenie. Ráno sa Król prebúdza v aute zaparkovanom pod mostom.
Úlety siedmich nestatočných ledva stíha snímať udychčaná ručná kamera. Opakovane simuluje pohľad postavy alebo sa pohybuje v jej bezprostrednej blízkosti. Digitálnu hrubozrnnosť podporujú aj zábery natočené telefónmi a priemyselnými kamerami. Policajti si radi medzi sebou ukazujú kuriózne „domáce“ videá (vrátane ultrazvuku) a pri oficiálnych zákrokoch tiež používajú kamery. Niekedy si zasa policajtov točia pristavení civilisti, na čo dopláca Ryszardov nešikovný partner Hawryluk (Robert Wabich). Jednotka sa zúčastňuje ako poriadková sila vítania pápeža. Petrycki si priamo pred prechádzajúcim papamobilom nahovára ďalšiu kobietu. Trybus (Jacek Braciak) sa zasa počas výjazdu opije a až cestou späť sa zistí, že si ešte s iným ožranom z Katowíc vymenili autobusy. Bujarý výlet zastaví až kontrola. Pre istotu im dajú fúkať všetkým. Nasledujúce zostrihané úryvky výpovedí pred inšpekciou výhovorkami, sebaľútosťou a ústením v čírom šialenstve pripomínajú podobne zábavnú scénu z maďarských Revízorov (2003). „4,2 promile. Rekord sveta… aj okrsku“. (V poľštine znie tento vtip lepšie.)
Sranda končí, z opakovanej inšpekcie sa vyvŕbi vyšetrovanie vraždy. Obeťou je Lisowski (Marcin Dorocinski), od ktorého si všetci požičiavali a Ryszard Król je hlavný podozrivý. Na zázname ďalšej digitálnej kamery vyťahujú seržanta Lisowského z Wisly presne na mieste, kde nacenganý Król v noci parkoval. V aute našli Lisowského krv, kúsky šiat a veľkú sumu peňazí. Akoby to nestačilo, Lisowski bol zároveň chlap, čo mu nasadil parohy. Ryszard volí akciu: útek a osobné objasnenie vraždy. Satirická komédia mení farby na triler typu Utečenec. Do popredia vystupuje Smarzowského práca so zvukom: hudbu nahrádzajú zriedkavé atmosférické (ambientné) ruchy (Mikolaja Trzasku). Dôležitou súčasťou nervóznej nalády je aj chrapot policajných vysielačiek a húkačiek, zvuky veľkomesta (premávka, stavebné mechanizmy, odbíjanie zvonov) či prevádzkový hluk rôznych zariadení a mašiniek, s ktorými sú postavy v kontakte (motory áut, detské hračky, alarmy).
Mobil vo funkcii kamery má v príbehu naozaj významnú úlohu: Król organizuje celé svoje pátranie podľa záznamov z nájdeného Lisowského mobilu. Stopy smerujú ako obvykle na vysoké miesta k čachrom s pozemkami, trasou diaľnice, eurofondmi a inými hrami typu monopoly. K sprisahaniu veľkých zvierat odkazuje aj ďalšia zložka zvukovej stopy, občasné „náhodné“ úryvky z celoštátneho spravodajstva. Digitálne médiá ľahko zaznamenajú akúkoľvek oblasť ľudskej činnosti, od nedeľného nakupovania s rodinou po ožieračku v Sheratone s nahými servírkami. Internet tieto záznamy zasa umožňuje ľahko zverejniť. Škoda, že špičkové technológie neposkytujú žiadnu obranu pred nespravodlivosťou, podvodmi, korupciou alebo hmotnosťou nákladiaka v plnej rýchlosti. Že vraj keď chcete zmeniť svet, máte začať od seba. Skúste, či sa zmena rozšíri ďalej.