Japonské Drive My Car je tohtoročným držiteľom Oscara pre najlepší cudzojazyčný film. Okrem toho sa mu ušli i ďalšie tri nominácie: najlepší film, najlepší scenár (Rjúsuke Hamaguči, Takamasa Oe) a najlepšia réžia (Rjúsuke Hamaguči). Trojhodinový behemot sprevádzajú extatické ohlasy na všetky svetové strany – právom. Adaptácia poviedky japonského spisovateľa Haruki Murakamiho má k dokonalosti tak blízko, ako to na striebornom plátne len ide.
Doraibu mai kâ
dráma
2021 / 179 min. / MP 15
Japonsko
Réžia
Ryûsuke Hamaguchi
Scenár
Ryûsuke Hamaguchi, Takamasa Oe
Nebudem sa príliš rozpisovať. Dielo tak singulárne ako toto sa musí buď zhrnúť v krátkosti alebo mu treba venovať celú monografiu – neexistuje nič medzi tým.
Psychologické sondovanie, vrstevnaté paralely, tragické osudy, vybrúsené dialógy, bujné myšlienky, aké svojou komplexnosťou, hĺbkou, škálou, či interpretovaním v súčasnej kinematografii nájdete iba ťažko. Scenár je magický, vypiplaný, vťahujúci. Režijné vedenie Hamagučiho zase maximálne sebaisté, podprahovo efektné, priam fantastické. To, že Oscar mal ísť jemu a nie rutinérskej réžii Jane Campion pri The Power of the Dog, je jasné ako facka.
Herecké výkony atakujú strop a pri hŕstke scén ho nemilosrdne prerážajú.
Kamera je jednu chvíľu všeobjímajúca, vzápätí potom intímna, úzko zameraná. V jeden moment naše oči hodujú a nasávajú pestrosť rozkvitnutej prímorskej Hirošimy, v iný sú kŕmené mrazivým, zasneženým Hokkaidó. Obraz je znamenitý.
Hudba je zatlačená do pozadia s tým, že na sledujúceho vyštekne vždy v pravý čas – precíznym načasovaním. Spolu s kamerou, strihom a výpravou tvorí nepriestrelnú stenu pôžitku.
Toto nie je „dobrý“ film. Označiť ho za skvelý je stále nepatrične slabé. Drive My Car má tú česť a výsadu radiť sa medzi hŕstku kinematografických počinov, ktoré prekračujú hranice audio-video média. Ide o transcendentálnu záležitosť, ktorá je viac, než čokoľvek iné dych-vyrážajúcim stelesnením fenomenálnych schopností všetkých zainteresovaných. Je to majstrovský kúsok.
Ako hovorí postava Soni v Ujovi Váňovi: čo môžeme robiť, musíme žiť svoje životy. Obohaťte si ten váš o celuloidové stelesnenie excelencie. Tento export z krajiny vychádzajúceho slnka patrí na piedestál filmovej tvorby.