Job v reklame môže poškodiť vaše ego: ak si myslíte, že máte úžasný nápad, s veľkou pravdepodobnosťou stretnete niekoho, kto z rukáva vysúka desať lepších, kým stihnete v tulivaku pod whiteboardom dopiť svoje americano. Ale stále to môže byť horšie. Predstavte si, že ste sa kedysi v zlatých devadesátkách stali reklamným kráľom! Vymysleli ste nesmrteľný slogan, ktorý vám zabezpečil život na Mariána – steaky, koks, škaredé obleky s lakovkami a hypotéku na byt v nevkusnej novostavbe. Dnes máte päťdesiat a viac a zisťujete, že už neviete „vyrobiť reklamu“, ktorej by niekto rozumel. Mileniáli totiž nečítajú noviny, nemajú televízor, tobôž rádio. Budgety na reklamu idú inam – Facebook síce poznáte, ale irituje vás, o Instagrame ste niekde počuli a už vôbec netušíte, čo je TikTok (ani ja, ale existuje).
Hogar
dráma, triler
2020 / 103 min. / MP 15
Španielsko
Réžia
David Pastor, Àlex Pastor
Scenár
Àlex Pastor, David Pastor
Stanete sa zatrpknutým.
Prídete o prácu.
Začnete robiť zúfalé veci.
Práve tam sa začína Hogar (v češtine ho nájdete ako Kde jsem doma), španielsky film súrodencov Àlexa a Davida Pastorovcov. Poďme si ho rozobrať tak, ako sa to robí v reklame.
Problém:
Javier (Javier Gutiérrez) sa do druhej polovice života prepracoval s luxusným bytom, silným autom a s pár úvermi. Lenže predtým si prešiel všetkým tým, čo ste si prečítali vyššie, a tak musel pobaliť svoju manželku a syna a presťahovať sa do nepeknej štvrte v Barcelone. Ako sa dostať z takejto situácie naspäť tam, kam si myslí, že patrí?
Kreatívne riešenie:
Javier sa s nostalgiou chodí kochať výhľadom na byt, v ktorom ešte donedávna býval. Čoskoro zistí, že rodina, ktorá sa doň nasťahovala, síce pôsobí ako z obrázka, ale tiež má svoje problémy. Otec rodiny, Tomás (v Španielsku, predovšetkým medzi ženami veľmi obľúbený Mario Casas), je bývalý alkáč a len ťažko a veľmi pomaly si znovu získava dôveru svojej manželky, ktorá vyzerá ako Charlotte Gainsbourg (Bruna Cusí). Javier začne Tomása sledovať a postupne sa s ním spriatelí – presne tak, ako sa chcú s vami spriateliť veľké firmy prostredníctvom reklamných kampaní – s predstieraným porozumením a ani zďaleka nie nezištne. Prvá časť Javierovho plánu funguje.
Exekúcia:
Po tomto sľubnom začiatku, ktorý vás, priznávam, dokáže vtiahnuť, by mal prísť zádrheľ. Lenže nepríde. Nebudem vám prezrádzať Javierov diabolský plán, ale prezradím vám, že funguje na 100 %. Javier po celý čas nikde nezakopne. Niet sa čomu čudovať. Všetky postavy sa správajú tak primitívne a naivne, že máte pocit, že kým ste sa šli vycikať, ušla vám scéna, v ktorej im na hlavu padla veľká kolektívna tehla. Keď to už-už vyzerá, že by sa niečo mohlo zvrtnúť, je príliš neskoro (a ani sa nič nezvrtne).
Výsledok:
Hogar je ako reklama. Vyzerá výborne, niektorí z vás ho dokonca zhltnú jedným dychom (a možno povedia, aký bol super), ale pravda je, že by sa nestalo nič, ak by nikdy neuzrel svetlo sveta.
Poznámka redakcie: Autor je copywriter.
Triler Hogar je v celosvetovej distribúcii Netflixu. Nájdete ho tam najskôr pod anglickým názvom The Occupant, prípadne českým Kde jsem doma.