Originálny názov: Import/Export
Žáner: dráma
Minutáž: 135 minút
Krajina pôvodu: Rakúsko
Rok: 2007
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Ulrich Seidl
Scenár: Ulrich Seidl, Veronika Franz
Kamera: Ed Lachman, Wolfgang Thaler
Hudba: rôzne
Hrajú: Jekaterina Rak, Paul Hoffmann, Michael Thomas, Maria Hofstätter, Georg Friedrich, Natalja Baranova
Umelecké filmy to majú v našich kinách ťažké. Väčšinový divák ich považuje za zbytočne neprístupné a divné filmy, ktoré nemajú s realitou nič spoločne a navyše sú tak strašne nudné. Keď už sa nejaký náš distribútor rozhodne nasadiť artový film do slovenských kín, tak väčšinou na filme dosť prerobí. Menšinový film len ťažko môže konkurovať mainstreamu typu Harry Potter a jedine v prípade veľkého úspechu na medzinárodných festivaloch (poprípade aj na Oscaroch, čo je ale málo pravdepodobné) má šancu na relatívne dobrú návštevnosť. Po úspechu na festivaloch (napríklad nominácia na Zlatú palmu v Cannes) sa k nám dostal aj film Import Export, ktorý je dokonalou ukážkou pojmu umelecký film, ale bohužiaľ so všetkými tradičnými chybami tohto druhu filmov.
Príbeh filmu sa točí okolo paralely osudu dvoch ľudí, ktorí síce žijú v značne odlišnom svete, ale ich životy majú až podozrivo veľa styčných bodov. Prvou hrdinkou je Ukrajinka Olga, ktorá túži po lepšom živote, pretože vo svojej domovine je jej život v podstate len pendlovanie medzi slabo platenou prácou zdravotnej sestry a poskytovaním sexuálnych služieb cez internet (ktoré sú vo filme zobrazované mimoriadne naturalisticky). Olga sa napokon rozhodne zmeniť svoj život a vyberie sa hľadať šťastie do Viedne, kde sa zamestná v ústave pre starých ľudí, v ktorom ale spozná, že jej vidina krásneho života na západe je len zbožnou predstavou a realita je iná…
Oproti osudu Olgy je vo filme postavený príbeh Viedenčana Paula, ktorý je síce obyvateľom vyspelej krajiny, ale jeho život má s Olgou toho až príliš veľa spoločného. Paul je smoliar, ktorému sa v živote nedarí, má značné dlhy, ale stále má v sebe istú hrdosť a siláctvo, ktoré je ale najmä zásterkou na jeho spackaný život. Keď mu jeho mierne brutálny otčim ponúkne prácu na východe, tak Paul neváha, keďže takisto ako Olga aj on chce žiť inak ako doteraz. A tak odchádza na Ukrajinu, kde bude montovať staré automaty na cukríky, vlastné šťastie ale len tak ľahko nenájde…
Režisér Ulrich Seidl (debutoval filmom Psie dni) vytvoril film Import Export zaujímavým štýlom, ktorý má korene v dokumentárnom filme a je občas mimoriadne naturalistický, priamy, ba až surový. Jednotlivé scény sú takmer všetky bezútešné, postavy vyzerajú ako keby boli tesne pred samovraždou a divák je prakticky neustále konfrontovaný s niečím šokujúcim. Medzi tie “zaujímavé“ bezútešne scény patrí aj návšteva nášho presláveného sídliska Luník IX v Košiciach, ktoré vynikajúco dokresľuje deprimujúcu atmosféru filmu a lepší exteriér asi autori nemohli nájsť.
Celkovo film Import Export pôsobí veľmi sugestívnym dojmom, ktorý ale u väčšiny divákov vyvolá pocit hnusu a aj nudy. Film vyžaduje na svoje pochopenie diváka, ktorý je naladený na umelecký film, ktorý obsahuje množstvo “divných“ scén. Import Export diváka len tak ľahko do svojho sveta nevpustí a keď už áno, tak s veľkou pravdepodobnosťou vám nevyčarí úsmev na perách a skôr vám pokazí náladu. Napriek tomu má film veľa silných častí (najmä tie porovnávania medzi západom a východom), ktoré ale v celkovom depresívnom dojme vytvárajú z filmu kúsok vhodný len pre milovníkov umeleckých filmov, ktorý baví hľadať skryté významy. Divákom obľubujúcim (iba) hollywoodské veľkofilmy vstup zakázaný!