Česká debutujúca režisérka Natálie Císařovská prináša výživný príbeh inšpirovaný skutočným osudom vrcholovej športovkyne Andrey Absolonovej. Veľkej hereckej príležitosti sa chopila slovenská herečka Natalia Germani. Nejde však o doslovný opis života plného tvrdej športovej disciplíny, ako skôr o umeleckú výpoveď o živote mladej ženy, ktorá náhle stratila svoj doterajší životný kurz.
Její tělo
dráma, biografický
2023 / 108 min. / MP 15
Česká republika / Slovensko
Réžia
Natálie Císařovská
Scenár
Natálie Císařovská, Aneta Honzková
Císařovská má predošlé skúsenosti prevažne z televíznej a krátkometrážnej dokumentaristiky a pre svoj celovečerný režijný debut si zvolila lákavo provokatívnu biografiu voľne podnietenú zaujímavým životom českej plavkyne. Ako ukazujú fakty, nedržala sa príliš striktne reality a množstvo dôležitých momentov zo života Andrey Absolonovej bolo opomenutých, či zjednodušených. Diváci neznalí detailov jej života to samozrejme nepostrehnú.
Scenár bol vytvorený na základe početných nahrávok množstva hodín rozhovorov s Andreinou mladšou sestrou Luciou (Denisa Barešová). Obe sestry sa venovali skokom do vody, no Andrea bola oveľa disciplinovanejšia a šla nekompromisne za svojím cieľom. Sesterská rivalita a závisť sú silným akcelerátorom rodinného konfliktu. Andreina rodina sa s jej úspešnou kariérou pornoherečky nedokázala vyrovnať, s výnimkou absolútne podporujúcej matky (Zuzana Mauréry). Tá si prostredníctvom dcéry snažila splniť svoje vlastné športové sny a dokázala sa tešiť najmä z materiálnych benefitov, ktoré prinášal porno biznis.
Spoločný menovateľ troch etáp Andreinho života je, ako napovedá názov filmu, jej telo. Najprv vidíme telo ako týraný nástroj hnaný na hranu fyzických možností v snahe získať olympijský titul. V druhej etape ako idylický objekt sexuálnych fantázií slintajúcich fanúšikov a v konečnom štádiu ako chátrajúci chrám ľudskej bytosti čeliacej nevyhnutnej smrti. Vo vizuálne atraktívne podanej výpovedi sa však veľmi ťažko hľadá nejaké hlbšie posolstvo. Azda len prvoplánové klišé servírujúce múdrosť o citrónoch a limonáde. Všeobecne známy motivačný citát hovoriaci o tom, že sa v živote netreba vzdávať a z každej situácie vytrieskať, čo najviac. Andree Absolonovej sa to podarilo. Bola úspešná v dvoch rozličných sférach, ktoré spájalo jej fyzicky odolné telo. Umrela mladá vo veku 27 rokov, na následky rapídne pokročilého zhubného nádoru v mozgu.
Císařovská však napriek neuveriteľne zaujímavému osudu mladej ženy nedokázala doručiť dostatočne pútavé scény, ktoré by sa diváka skutočne bytostne dotkli. Namiesto toho sme dostali vizuálne vypiplané zábery z plavární, z rôznych porno setov a luxusných víl podporené rytmickou hudbou. Po technickej stránke filmu nie je čo vytknúť. Emocionálnu rovinu však Císařovská nedokázala správne uchopiť. Herci na čele s uveriteľnou a veľmi tvárnou Germani robia čo môžu. Natalia divákom bez problémov predáva sústredenú plaveckú polohu i odviazanú erotickú divu užívajúcu si svoju slobodu. Rovnako dôsledne sa ponára do skľučujúcich pocitov nepriaznivej zdravotnej diagnózy. Dramatický film však nepríjemne škrípe v dôležitých atribútoch.
Dialógy sú, až na pár kotviacich momentov vyslovených už v traileroch, len nezaujímavou vatou. Psychologické prepracovanie vedľajších postáv pôsobí veľmi jednorozmerne. Vzťahy sú skratkovité, akoby nebolo nič poriadne dopovedané. Nie že by sme nedokázali pochopiť motivácie, odozvy rodičov, či nástrahy pornopriemyslu. Neviem sa však zbaviť pocitu, že vo všetkých životných etapách sa kĺžeme stále iba po povrchu. S takto divácky vďačnou témou je mdlý výsledok výrazne premárnenou šancou.
Hoci hlavná predstaviteľka Natalia Germani odvádza v rámci scenáristických možností vynikajúcu hereckú prácu, po čase si z filmu budeme pamätať iba detailné zábery na jej atraktívne telo. A to je paradoxne, napriek chytľavému názvu, žalostne málo.