Originálny názov: The Counselor
Žáner: krimi-triler
Minutáž: 111 minút
Krajina: USA
Rok: 2013
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Ridley Scott
Scenár: Cormac McCarthy
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Daniel Pemberton
Hrajú: Michael Fassbender, Brad Pitt, Javier Bardem, Cameron Diaz, Penelope Cruz, Bruno Ganz, Natalie Dormer, Goran Visnjic, Dean Norris
Titulná postava, stvárnená Michaelom Fassbenderom, je pomenovaná iba cez svoju profesiu. Laura, jeho priateľka (Penelope Cruz), ho nepotrebuje oslovovať menom a všetci ostatní, s ktorými sa stretáva, zväčša klienti alebo partneri, mu hovoria jednoducho konzultant. Najčastejšie sa stretáva s Reinerom (Javier Bardem). Okrem toho, že spolu otvárajú klub, Reiner mu navrhuje iný druh obchodu, investíciu s niekoľkotisícnásobnou návratnosťou, spojenú s prevozom 625 kíl kokaínu z mexického Juarezu do Chicaga. Konzultant po krátkom čase na rozmyslenie berie túto ponuku. Motivuje ho údajne zhoršujúca sa finančná situácia. Ako mu ešte predtým vraví Reiner: „Právnický titul bol pre mňa vždy licenciou na kradnutie.“
Pred dvoma rokmi konzultant účasť na podobnom biznise odmietol. Čo sa odvtedy zmenilo? Laura s telom bohyne, no praktizujúca katolíčka, nevyzerá ako finančne nenásytná prísavka. Nechce ani vedieť cenu diamantového zásnubného prsteňa. Možno si advokát len zvykol na vysoký životný štandard a nechce sa mu uskromňovať. Možno sa stal nenásytným a myslí si, že mu prislúcha všetko, na čo si spomenie. Čertvie. Pravda nemá teplotu, ako hovorí Malkina, Reinerova cynická a zvrátená frajerka, pôvodne striptérka z Barbadosu (Cameron Diaz). Chýbajú jej (pravde) aj iné merateľné kvality, inak by nebola tak ťažko postihnuteľná.
Schôdzka konzultanta s Westrayom, sprostredkovateľom narkobiznisu (Brad Pitt), má prekvapujúco varovný tón. Westray varuje, čiže radí, poradcovi. Radí mu opatrnosť a varuje ho pred šéfmi mexických kartelov. Konzumáciou mäsa sa stávate nepriamo účastní na priemyselnom vraždení kurčiat a prasiatok. Keď sledujete snuff film, vlastne si objednávate vraždu človeka. Konzultant má naozaj dobrý dôvod rozmyslieť si, s akými ľuďmi sa pustí do obchodovania. Navyše, spadá do cieľovky, akú narkobaróni podľa Westraya nenávidia najviac: bielych právnikov. Podobných striasajúcich dialógov zaznie viacero. Scenár, ktorý vyšiel aj knižne, napísal Cormack McCarthy, dnes už slávny americký spisovateľ. Pochádzajú od neho napríklad románové predlohy filmov Táto krajina nie je pre starých a postapokalyptickej Cesty. McCarthy si starostlivo kultivuje pôdu, aby mu z nej v druhej polovici filmu vyrašili kvety zla zalievané množstvom krvi.
Veľa replík krúži okolo strachu, informačných limitov a nedôvery. Reiner miluje Malkinu, ale zároveň má z nej strach. „Chytré ženy sú drahé hobby.“ Konzultant navštevuje vo väzení svoju klientku Ruth. Dohaduje s ňou detaily vystupovania na súde. Pritom sa dozvie, že Ruthinho syna zatkli kvôli prekročeniu rýchlosti na motorke. Ponúkne sa, že ho z väzenia vyplatí. Netuší, že „Green Hornet“, ako prezývajú Ruthinho syna, je členom kartelu. Pri motorkárovi aj pri Malkine Ridley Scott používa ilustračnú metódu. Informácia zaznie v rozhovore a dopĺňa ju retrospektívna ukážka. To neplatí len „v malom“, v epizódach, ale aj pre celkovú výstavbu filmu. V jednom z úvodných dialógov Reiner konzultantovi popisuje fungovanie bolita, mechanickej vražednej hračky. Na konci filmu vidíme na jednej z hlavných postáv, ako bolito funguje. Malkina, ako Reiner dobre tuší, má vlastnú agendu, teda 20 miliónov z pašovania drog chce pre seba. Sleduje motorkára, zapojeného do kontraktu. Toho istého, ktorého konzultant dostal z basy.
Už sa mi poriadne dlho nestalo, aby som rozmýšľal nad významom výpovedí postavy vo filme. Ale čo robiť s vysokým predstaviteľom kartelu, ktorý po telefóne cituje básne od Antonia Machada a filozofické podobenstvá? Konzultant – ironicky voči svojmu statusu – väčšinu času pasívne akceptuje výpovede a niekedy aj rady ostatných postáv (nielen Westraya), v skutočnosti sa však nedokáže nimi riadiť. A ako my na Slovensku od naších pramatí vieme, komu niet rady, tomu niet pomoci. Najhoršie nie je, ako prízvukuje sčítaný mafián, že zlé rozhodnutia sa nedajú zvrátiť (alebo napraviť), ale že ich dôsledky ovplyvňujú aj našich blízkych. „Nevinných“. Ktorých svet považuje sociopatka Malkina za šialený.
Dramaturgické poučky tvrdia, že filmové dialógy sú zjednodušením reálnych medziľudských rozhovorov. V Konzultantovi sa naopak postavy niekedy vyjadrujú zložitým jazykom, prezrádzajúcim bohatý duševný život. Mám to považovať za mínus? Iste, priťahujú na seba pozornosť, ale ich štylizácia v zásade harmonizuje so štylizáciou ďalších úrovní. Mám na mysli chýbajúce kladné postavy (Laurino červenanie je v tomto kontexte naozaj zvrátené), chýbajúci happyend, zobrazenie prírody a ľudskej spoločnosti ako cyklu požierania slabších silnejšími. Malkina opakovane hovorí o svojom hlade, živočíšna ako leopardy, ktoré chová a necháva naháňať divé zajace.
Aj keď Ridley Scott nenatočil „dobrý triler“ v zmysle úzkostlivého dodržiavania žánrových konvencií, film sleduje vlastnú logiku. Varovania sa plnia. Konzultant pyká za svoje chybné počiatočné rozhodnutie. Paradoxne cez medzičlánok pomoci blížnemu, keď vyplatí pokutu za Ruthinho syna. Verí a snaží sa vysvetliť, že to, čo sa stalo, je osudová náhoda. Ako vieme od Westraya, bossovia kartelu neveria na náhody. A čo ak potrebujú iba zámienku, aby sa mohli vyvŕšiť na ďalšej bezbrannej obeti? Konzultant pri večernej potulke Juarezom narazí na manifestáciu miestnych obyvateľov, prevažne žien, za ukončenie drogovej vojny. Vidí na vlastné oči, že jeho a Laurin príbeh je jedným z mnohých, prevažne anonymných, tragédií. Ako podielnik na miliónovom obchode s kokaínom si objednával vraždu, veľa vrážd. Dostal, čo chcel.