Zo súťaže slovenských filmov na Anči 2015 mám v katalógu pri Kovbojsku poznámku: „veľmi veselé“. Zabavili sa asi aj ľudia z Film Europe, lebo mu dali distribučnú cenu Anča D Award. Čo znamená, že od mája 2016 ho premietali v kinách spolu s francúzskou vojnovou drámou Ďaleko od ľudí. Brali „do úvahy najmä tému“.
Kovbojsko
animovaný, groteska
2015 / 5 min. / MP
Slovensko
Réžia
Dávid Štumpf
Scenár
Dávid Štumpf
Štumpfova paródia má jednu zvlášť milú príchuť: geometrickú, takú zľahka tatiovskú (padajúce múry, jazdci preskakujúci kaktusy, nevytiahnuteľný kolík, kolmý voľný pád). Okrem situačných gagov používa aj vizuálne, čo je spoľahlivý znak dobrej grotesky. Mimochodom, ani Štumpfove karikatúry nerozprávajú, vydávajú iba neartikulované zvuky.
Za vizuálny gag považujem napríklad scénu, kde „lupič“ vlezie do salúnu, začne sa strieľať, vybehne von vchodom, naskočí aj s vrecom zlata na pristaveného koňa a odcvála. Zo salúnu vybiehajú postupne chlapi, každý naskočí tiež na koňa. Keď odcvála štvrtý či piaty tátoš, ukáže sa, že za ním stojí už len hračkársky koník na kolieskach.
Kone sú zobrazené tak, akoby stáli vedľa seba, kamera ich sníma zboku a vidno vždy iba prvého pred kamerou (čiže vždy iba jedného). Hračka, nepraktický, nepoužiteľný „kôň“ čaká na opitého, nepoužiteľného šerifa, kým sa vytacká od baru. V diaľke prebieha divoká naháňačka, šerif zápasí s kolíkom, ku ktorému je priviazaný jeho kolieskový žrebec.
Absurditu cítiť už od prvých sekúnd, lebo spúšťačom deja je sliepka, čo ďobe do všetkého. Kuročka sa v dejotvornej úlohe ešte vráti, bonusovo aj vo veľkých detailoch, keď rozmýšľa, či si neďobne do kamery. Chápte, niečo ako šabľozubá veverka z Doby ľadovej, zostručnená na svoju jedinú úlohu: rozďobať niečo.
Celé je to preč, ani sa nenazdáte, a niektoré drobné detaily som si na prvýkrát vôbec nevšimol. Nepočítam, žeby na Ďaleko od ľudí prišlo veľa ľudí, snáď sa Štumpfov animák dostal k pár stovkám mimo festivalov, lebo aj pri svojej jednoduchosti sa ho oplatí vidieť vo veľkom. Ja som mal tú možnosť viackrát. A stále ma baví.