Originálny názov: Elizabeth: The Golden Age
Žáner: historická dráma
Minutáž: 114 minút
Krajina pôvodu: VB/FR
Rok: 2007
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Shekhar Kapur
Scenár: William Nicholson, Michael Hirst
Kamera: Remi Adefarasin
Hudba: Craig Armstrong, A.R.Rahman
Hrajú: Cate Blanchett, Geoffrey Rush, Clive Owen, Samantha Morton, Abbie Cornish, Rhys Ifans, Jordi Molla
“Som panenská kráľovná. Nevydatá, nemám žiadneho pána. Bezdetná, matka svojho ľudu. Boh nech mi pomáha niesť toto mocné bremeno.”
Osobnosť Alžbety I. je pre film bezodnou studňou nápadov, už od samého počiatku kinematografie. Zo všetkých tých filmov venovaných Gloriane, respektíve Panenskej Kráľovnej vynikal pravé ten z pred deviatich rokov, ktorý režíroval Shekhar Kapur. Ten predstavil dramatické okolnosti Alžbetinho nástupu na trón ,,netradične tradičným“ spôsobom a film bol veľmi úspešný. No a zosnulá panovníčka mala na konte ďalšiu obrovskú zásluhu- prostredníctvom nej sa celému svetu predstavila jedna z najlepších herečiek súčasnosti: Cate Blanchett. Indicky režisér sa po toľkých rokoch rozhodol k jej veličenstvu vrátiť a zoznámiť diváka s kľúčovým obdobím jej vlády a Anglicka. So Zlatým vekom.
Aby som bol presný, nie priamo so Zlatým vekom, ale s jeho nástupom. Film mapuje obdobie, kedy zúri Svätá vojna, ktorú proti celému svetu vedie Filip II, kráľ vtedy najmocnejšej ríše, kráľ Španielska. Súčasťou nevýslovného krviprelievania bola aj neslávna inkvizícia, známa ako Boží súd. Proti nepriateľovi sa vzoprie iba Anglicko, na ktorého tróne sedí protestantská (v španielskom preklade pohanská) panovníčka. Alžbeta popri tejto hrozbe muší čeliť aj nástrahám svojej sesternice, „Bohom vyvolenej kráľovnej“ Márie Stuartovej, ktorá sa, s vidinou anglického trónu, spriaha s Filipom. Kráľovnú však čakajú aj nástrahy iného charakteru, keď sa na dvore objavuje charizmatický morský vlk Walter Raleigh.
Hodnotiť filmy ako Zlatý vek je nesmierne náročné. Film ma veľmi veľa kladov a záporov. Keď napíšem o ňom že je zlý, vzápätí tvrdím opak. Pravda bude zrejme niekde uprostred (hodí sa použiť frázu: Zlatá stredná cesta), čo ma núti povedať fakt, že Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek je priemerná historická dráma, ktorá je síce dôstojným pokračovaním vynikajúceho prvého dielu (ktorý považujem za jeden z najlepších historických počinov vôbec), no figuruje tu priveľa faktorov, ktoré ma nútia stať si za vysloveným tvrdením. Shekhar Kapur na svoje nadšenie, ktoré dodávalo prvej Alžbete osobite čaro, tento krát dopláca a z komornej drámy, ktorá sa sústredila na dôležitý obrat v živote preslávenej panovníčky, zišiel pokus o veľkofilm, ktorý sa vo svojom chaotickom rozprávaní (z toho by som však vinil skôr producentov ako tvorcov – film je evidentne neprimerane zostrihaný) stráca.
Filmy s podobnou tematikou a historické drámy vôbec sú pre herecké osadenstvo obrovskou výzvou a Zlatý vek nie je výnimkou. Kráľovnú Alžbetu stelesnila ako vždy fantasticky úžasná Cate Blanchett, ktorej uchvatne presvedčivý výkon má zásluhu na tom, že sa do vás film vryje nenormálnou silou. Z pôvodného obsadenia sa v úlohe kráľovninho verného služobníka Francisa Walsinghama vracia výborný Geoffrey Rush. Ako Sira Waltera Raleigho, ktorý aspoň na malú chvíľu prevráti Alžbetin osobný život na ruby, sa predstaví na Oscara nominovaný Clive Owen. Skutočné prekvapenie prináša vynikajúca Abbie Cornish, v úlohe kráľovninej dôverníčky Bess a superhviezdne obsadenie uzatvára famózna Samantha Morton(u mňa jasný favorit na Oscara), ako jedna z najtragickejších postav svetových devin, Mária Stuartová. A aby som nezabudol, ústredňu Nemesis no. 1, kráľa Filipa stelesnil španielsky herec Jordi Molla, ktorý sa však vedľa ostatných zúčastnených totálne stráca.
Ako som už v úvode recenzie napísal, film má nespočetné množstvo kladov. Pochvala by išla najskôr Shekhar Kapur(ktorý ako režisér síce nepodáva stopercentný výkon) za vynikajúce jadro filmu. Po neusporiadanom úvode akoby chytil druhy dych a servíruje jednu nezabudnuteľnú scénu za druhou (za všetky spomeniem tú, kedy Alžbeta otvára náruč svojmu atentátnikovi, napínavá námorná bitka alebo geniálne riešenie jednej legendárnej popravy). Ďalej treba chváliť kameramana, ktorého nádherné zábery exteriérov krásne ladia so silným hudobným sprievod, ktorý je jedným slovom výnimočný.
A prejdime teda na to, čo filmu Zlatý vek najviac uškodilo. V kladoch som naznačil Kapurovu neistotu, ktorá je cítiť najmä v spomínanom úvode filmu. Režisér tam pôsobí ako totálny amatér, ktorý v živote nenakrútil žiaden film (veľkú úlohu tu hrá fakt, že Kapur nestál za kamerou takmer päť rokov). Nepomáha mu pri tom ani rozpačitý scenár, ktorý v sebe síce má úchvatné dialógy (ak ste fanúšikmi typicky aristokratického špičkovania, prídete si na svoje), no venuje ich najmä ústrednému kvartetu Blanchett-Cornish-Owen-Rush. Ostatné postavy tak vyznievajú hrozne plasticky, na čo dopláca najmä Jordi Molla ako Filip II., ktorý miesto budenia desivého rešpektu skôr rozosmieva, a Samantha Morton, ktorá však mnohé diery v scenári umne obracia vo svoj prospech. Čo by som ešte vytkol autorom scenára je to, že z histórie si miestami robia „tak trochu“ holubník, ale koniec koncov, je to len film..
Kráľovná Alžbeta: Zlatý Vek však cez to všetko patrí určite do toho lepšieho, čo nám rok 2007 ponúkol. Herecký megakoncert Cate Blanchett a Samanthy Morton a kľúčové scény držia tento film nad vodou a i keď to Kapurovi tentoraz nevyšlo, nič to nemení na fakte že by ste si mali nechať újsť film o tak výnimočnej žene, akou nepochybne bola Alžbeta I..