Originálny názov: En kongelig affære
Žáner: historická dráma, romantický
Minutáž: 137 minút
Krajina: Dánsko | Švédsko | Česká republika
Rok: 2012
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Nikolaj Arcel
Scenár: Bodil Steensen-Leth, Rasmus Heisterberg, Nikolaj Arcel
Kamera: Rasmus Videbæk
Hudba: Cyrille Aufort, Gabriel Yared
Hrajú: Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter, Laura Bro, Søren Malling a ďalší
Kráľovská aféra má na konte už dve silné ocenenia z Berlinale (za scenár i za mužský herecký výkon) a o niečo vyše mesiaca sa v Los Angeles rozhodne o zlatej soške pre najlepší zahraničný film a táto historická dráma figuruje medzi piatimi nomináciami. Ide o dánsko-švédsko-českú koprodukciu, ktorá sa zaoberá málo známymi udalosťami na dánskom kráľovskom dvore v osemnástom storočí. Waleská princezná Karolína Matylda je vydaná za dánskeho kráľa, psychicky nestabilného Kristiána VII. Manželstvo nie je šťastné a kráľovná si uvedomuje aj mizerný stav krajiny. Veci sa zmenia, keď si kráľove sympatie získa nemecký lekár Struensee, ktorý potajme sympatizuje s osvietencami. Kráľovská aféra je obrazom spletitých intímnych i aristokratických vzťahoch, ktoré hrali dôležitú úlohu vo formovaní Dánska.
Herecký predstaviteľ lekára Struenseeho, Mads Mikkelsen bol v domovine párkrát zvolený za najpríťažlivejšieho Dána. Nech je váš osobný vkus akýkoľvek, pre mňa bolo sprvoti náročné prekonať jeho imidž zlosynov (momentálne hrá Hannibala Lectera v americkom seriáli, no najpamätnejší je asi jeho antagonista Le Chiffre v bondovke Casino Royale) a prijať ho ako milenca jemnej a mladej kráľovnej (tú, mimochodom, zosobnila talentovaná Alicia Vikander, ktorá mnohých zaujala i v nedávnom spracovaní Anny Kareniny). Na druhej strane, vďaka Mikkelsenovi má Struensee ráz bežného človeka, ktorý skrátka vyniká intelektom, čo dáva príbehu veľa z jeho sily.
Problémom filmu je možno snaha zobraziť ľúbostný príbeh ako rovnocenný k politickej dráme – a tu sa možno prejavuje pôvodný zámer tvorcov sústrediť sa skôr na okolnosti reformácie v Dánsku. Základom príbehu sa však pre pragmatické produkčné dôvody musel stať intímny román rozprávaný z pohľadu kráľovnej. Film je však svedectvom o politickej nevôli prijať nové myšlienky humanizmu. Aféra ako taká, hoci historicky podložená, dáva udalostiam osobný rozmer, no v tomto príbehu nejde a nemá ísť o trpký osud lásky. Skôr je to zhodou okolností jedna z čriepok v celom obraze toho, aké náročné je dosiahnuť spoločenskú zmenu v monarchii, keď nie je vítaná aristokraciou a obyčajnými občanmi je nepochopená. Romantická línia teda, koniec koncov, rozptyľuje divákovu pozornosť od toho, čo táto historická dráma môže ponúknuť.
Azda preto je chémia v mileneckom vzťahu kráľovnej Karolíny a lekára Struendeea trochu zanedbaná, čo je vzhľadom na dôležitosť, ktorú jej názov filmu prisudzuje, legitímna výčitka. Pozornosť na seba nenútene sťahuje skôr zvláštny a krehký otcovsko–synovský vzťah Strenseeho a nevyrovnaného kráľa Kristiána VII. Za to zaiste do veľkej miery môže skvelý výkon mladého Mikkela Boe Følsgaarda, hoci je Kráľovská aféra jeho filmovým debutom (predtým účinkoval iba seriáli). Tento len dvadsaťšesť ročný herec si za portrét duševne chorého a sexuálne nenásytného kráľa právom odniesol z berlínskeho festivalu Strieborného medveďa.
Tak či onak, Kráľovská aféra je bez debaty pôsobivým a kvalitným dielom európskej kinematografie, ktoré nie je zaťažené potrebou vyrovnať sa v čomkoľvek hollywoodskym veľkofilmom. Jeho tempo je plynulé a ponúka veľa pozoruhodných momentov, nehovoriac o silnom, hoci smutnom závere. Preto si myslím, že má potenciál zaujať široké spektrum divákov a jeho uvedenie iba vo filmových kluboch bude význam filmu skôr limitovať, než zvyšovať.