Originálny názov: Animal Kingdom
Žáner: kriminálna dráma
Minutáž: 113 minút
Krajina: Austrália
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 15
Réžia: David Michôd
Scenár: David Michôd
Kamera: Adam Arkapaw
Hudba: Antony Partos
Hrajú: James Frecheville, Jacki Weaver, Joel Edgerton, Luke Ford, Sullivan Stapleton a ďalší
V centre diania prvého celovečerného filmu protinožca Davida Michôda sa ocitá mladík Josh (James Frecheville), ktorého životná dráha naberá nový smer. Po tom, čo sa mu matka predávkovala a porúčala na onen svet, odchádza do područia svojej starej mamy Janine (Jackie Weaver) a jej „podarenej“ rodinky. Ide totiž o známu firmu, partiu kriminálnikov, ktorá v prehnitom podsvetí Melbourne zvádza mimoriadne krutý boj s miestou protizásahovou jednotkou. A pokiaľ sa Josh doteraz úspešne vyhýbal peripetiám rodinnej zhuby, divokosť a krutosť jej vodcu Popea ho dostihne so zvieracou razantosťou.
Psychologický thriller odpaľuje riadne hustú atmosféru. Lahodiacich formičiek je prítomných hneď niekoľko. Michôd pri svojej krátkometrážnej tvorbe staršieho dátumu (Crossbow, Netherland Dwarf) využíval hlavne priam onanistický záznam človeka vo vypätých situáciách života. Z tohto dôvodu nie je základným pilierom tejto snímky samotný príbeh, ktorý pendluje medzi banalitou a miernym klišé, ale postavy. Vykresľuje nám postupne ich vzťahy a máme možnosť doslova pocítiť z každého záberu vyhrotenosť situácií medzi nimi, či už ide o ich konverzáciu, alebo len hluché snímanie niektorého jednotlivca. Umne zachytáva Josha, hodeného do prostredia, ktorému mu nie je blízke a v protiváhe aj psychické pochody jeho strýkov. Veľmi prínosné v budovaní tohto prostredia sú vskutku multiuhlová kamera a paradoxne takmer absencia hudby, ktorá dáva filmu patričný nádych sugestívnej reality.
Čo však zamrzí je fakt, že si režisér uplietol na seba veľký bič, či už scenáristický alebo ten režijný. Jednotlivé dejové skladačky predostiera v pomalom tempe a dá sa v nich krásne vyznať, budujúc pritom veľmi príťažlivé prostredie, do ktorého umne vkladá priam šokujúce zvraty. Je v nich však badať istú vykalkulovanosť príbehu, síce umne prekrytú spomínaným budovaním napätia okolo samotných konfliktov zainteresovaných, no vo svojej podstate pôsobiacu prázdne až nudne. Divákovi bažiacemu po dávke príbehu má čo ponúknuť až približne v polovici dvojhodinovej stopáže, keď krásne pretransformuje kriminálnu partu na čele s mimoriadne tolerujúcou matkou a prioritne postavu Popea Codyho (Ben Medelsohn) do ozajstnej zvieracej svorky, čím filmu pridáva na psychologickej hĺbke a deštrukcii rodinných pút.
Až na Guya Pearce v úlohe detektíva Leckieho, ťahajúceho Josha z bariny, do ktorej sa dostal a seriálovej herečky Jackie Weaver ako starej mamy Janine, sa film vyznačuje plejádou neznámych hercov. No aj to sa preň ráta ako kladný bod. Vynikne totižto každá mimika, ktorú nám herci ponúknu, či už to je James Frecheville alebo Ben Medelsohn. A kedže nie je veľmi čím porovnávať, autenticita je na mieste. I samotný Joel Edgerton ako sympaťák Barry Brown, navzdory minimálnemu priestoru nechal vyniknúť svoj divadelný talent.
Odporučenie Kráľovstva zverstiev je teda priamo úmerné náročnosti diváka. Ak sa radíte medzi priaznivcov extrémne dlhých záberov na emocionálnu podstatu človečiny a psychologickej mozaiky postáv kombinovanej s podmanivou atmosférou symbiózy formálnych prvkov, film vás zaisto poteší a zaujme. V opačnom prípade sa mu oblúkom vyhnite, pretože i napriek zaujímavým zvratom (hlavne koniec) vás film kvôli prehnanej scenáristickej vate bude nudiť.