Originálny názov: The Blood Diamond
Žáner: akčný/dobrodružný/dráma
Minutáž: 143 minút
Krajina pôvodu: USA
Rok: 2006
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Edward Zwick
Scenár: Charles Leavitt
Kamera: Eduardo Serra
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou, Jennifer Connelly, Michael Sheen
Ktorú slečnu, dámu alebo pani nikdy nepohltila túžba vlastniť vzácny šperk, ktorý by zdobil nádherný drahokam? Ktorú z vás, milé ženy, nikdy cez výklad klenotníctva nepriťahoval zelený smaragd, červený rubín, modrý zafír alebo fialový ametyst? Pevne verím, že takej ženy niet. Tieto drahé kamienky kupujú zväčša muži svojim ženám na znak svojej lásky a zaručujú im tak obdiv a spoločenskú prestíž. Za všetkou tou slasťou sa ale skrýva nám nie príliš známe tragické pozadie, ktoré sa nám príbehom situovaným do africkej Sierra Leone, v ktorej sa akurát píše rok 1999, rozhodol priblížiť Edward Zwick.
Pre Dannyho Archera (Leonardo DiCaprio) je Afrika všetkým. Jeho rodiskom, šťastím i nešťastím, ale v prvom rade zdrojom peňazí. Povolaním je juhoafrický žoldnier, no už hodnú chvíľu sa tiež živí ako pašerák diamantov. K svojej práci má všetky potrebné predpoklady – je ukecaný, rafinovaný, šikovný, no najmä egoistický, nekompromisný a cieľavedomý. K tomu všetkému má aj dobrú fyzickú kondičku, ktorá mu už nie raz zachránila život.
Domorodý Solomon Vandy (Djimon Hounsou) žije diametrálne odlišným, triviálnym životom. Spolu so svojou manželkou a deťmi harmonicky spolunažíva v rodnej dedine, živí sa ako rybár a podporuje svojho malého syna v vzdelávaní. Ich život sa ale príchodom rebelantskej vojenskej jednotky R. U. F. závratne mení naruby. Žena s deťmi je síce zachránená, no starší syn je odvlečený a naverbovaný do radou rebelantov, kde sa má stať jedným z nich. Bezmocný Solomon končí ako zrnko v piesku na nútených prácach na diamantových poliach. Jeden deň však nachádza krásny veľký diamant, ktorý následne za veľmi dramatických okolností ukrýva.
A práve dosiahnutie tohto vzácneho diamantu skríži životné cesty našich hlavných hrdinov. Danny by sa totiž získaním diamantu rád vymanil zo všetkých tých obchodov a z tohto vojnou sužovaného územia raz a navždy odišiel. Solomon by zasa chcel spomínaný diamant použiť ako prostriedok na získanie svojej rodiny a syna. Ciele sú privysoké a k tom všetkému ešte cesta k vysnívanej spáse vedie cez krajinu, zmietajúcu sa v občianskej vojne. K naším dvom hrdinom sa čoskoro pridá aj mladá neodbytná americká žurnalistka Maddy Bowen (oscarová Jennifer Connelly – Čistá duša), ktorá spoluobčanov za oceánom pravidelne informuje o vypätej situácií a štátnom prevrate v Sierra Leone.
Toľko k hlavnej dejovej línii. Filmy o honbe za cennými kameňmi sú nám najmä vďaka dobrodružným komédiám Honba za diamantom (1984) a Honba za klenotom Nílu (1985) veľmi dobre známe. Preto nemám žiadne pochybnosti, že tento film sa u nás stane kasovým trhákom. Zárukou komerčného úspechu je i účasť superhviezdy najväčšieho formátu, Leonarda DiCapria, ktorého dramatické a charakterové herectvo je od začiatku spolupráce s majstrom Scorsesem na obrovskom vzostupe (Gangy New Yorku, Letec, Na druhej strane). Leo si za úlohu drsného a prefíkaného pašeráka diamantov vyslúžil už v poradí svoju tretiu nomináciu na Oscara (škoda že akadémia opomenula jeho fascinujúci výkon v krimi dráme Na druhej strane) a mne na celej čiare dokázal, že je to veľký a zrelý herec, ktorý sa už dávno vymanil z bezhraničného úspechu, ktorý mu priniesla kultová postava Jacka z Titanicu. Jeho výborná artikulácia, gestikulácia, ostrý jazýček a najmä úžasná mimika majú za výsledok, že mu aj napriek statusu egoistický antihrdina držíme palce do poslednej chvíle.
Djimon Hounsou sa preslávil malými, no to o viac pamätihodnejšími úlohami, vo filmoch ako napríklad Amistad, Gladiátor a naposledy sa nám predstavil ako lovec ľudí v sci-fi Ostrov. Podobne ako pre jeho kolegov aj pre neho sa našla nominácia na Oscara, ale to už v kategórií najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Predpokladám, že tento jeho bravúrny výkon spustí lavínu nových atraktívnych ponúk a Djimona čoskoro uvidíme v jeho prvej veľkej hlavnej role. Disponuje úctyhodnou (takmer dvojmetrovou) postavou, netuctovou tvárou, hlbokým pohľadom, vzbudzujúcim rešpekt a autoritu a podobne ako DiCaprio precítenou mimikou. Všetky tieto aspekty sa pekne vyšperkovali práve v úlohe bezmocného otca a úprimne mu zlatého plešivého rytiera prajem.
Oscarové nominácie pre dvoch hlavných predstaviteľov zreteľne svedčia o tom, že táto dobrodružná dráma stojí v prvom rade na skvelých hereckých výkonoch, čo nie je v tomto podžánri žiadnym pravidlom, ale výnimkou. Ďalším neodmysliteľným pilierom je podmanivý príbeh, v ktorom si medzi viacerými akčnými scénami nájdu svoje pevné miesto aj príjemné ľudské chvíľky na čele s dojímavými (niekedy dokonca až komornými) dialógmi. Keď som spomínal akčné scény, tak o ich kvalitách zas svedčia 3 nominácie v technických kategóriách, konkrétne za strih, strih zvuku a mix zvuku. Reálnosti akčných záberov pridáva časté využívanie ručnej kamery, vôbec však nepôsobia chaoticky.
Za réžiou stojí Edward Zwick, ktorý sa môže pýšiť vojnovou drámou Glory, rodinnou ságou Legenda o vášni či historickým veľkofilmom Posledný samuraj. Hercov dokázal i tentokrát dopracovať k maximu a celý film vyznieva veľmi vyvážene. Miestami síce pôsobí mierne zdĺhavo a podľa môjho gusta mohol mať o 5 – 10 minút kratšiu minutáž. Určite by sa tým nič nepokazilo.
Zabudnúť nesmiem na ďalšiu vodu na mlyn Zwickovho filmu – na krásnu hudbu Jamesa Newtona Howarda (Utečenec, 6. zmysel, Osada, King Kong), ktorá pri scénach výcviku mladých chlapcov v radoch R. U. F. vsádza na drsný hip hop a pri emotívnych scénach privanie na scénu príjemné africké tóny. Jednu krásnu pieseň si Howard nechal na úplne záverečnú scénu, ktorá však pre mňa osobne vyznela prehnane pateticky.
Filmov situovaných práve do Afriky a zasadených do nedávnej minulosti s humanitárnymi prvkami v poslednej dobe pribúda jedna radosť. Len pre malé porovnanie Krvavý diamant je o hodný kus pred priamočiarymi Slzami slnka, je ľahšie stráviteľnejší ako dejovo náročný Nepohodlný, no nie je zas taký citlivý a srdcervúci než Hotel Rwanda. Najnovším prírastkom do rodinky tohto subžánru je Posledný škótsky kráľ, za ktorého si Forest Whitaker pravdepodobne domov odnesie Oscara.
Ako ste pri pohľade na Zwickovu režisérsku filmografiu mohli postrehnúť k jeho filmom akosi patri značné politické pozadie, ktoré je pri tejto téme v súčasnosti stále veľmi aktuálne. Zwick sa venuje politickej situácií v krajine, o čom svedčí už samotný začiatok či záver filmu so stručnými informačno -štatistickými titulkami. Pointa je jednoduchá – ženy s dobrým spoločenským postavením si radi kupujú predovšetkým pravé diamanty – rebelanti v afrických krajinách využívajú prírodné bohatstvo svojich krajín tak, že z nelegálneho predaja diamantov financujú svoju krvavú aktivitu, samozrejme najmä obstaranie zbraní. A to je celý kolobeh. Krajina jednoducho trpí vďaka svojmu prištedrému nerastnému bohatstvu a tak sa krajiny, ktoré hýbu svetom (ne)snažia zabrániť dovozu vzácnych „krvavých“ diamantov z týchto konfliktných oblastí.
Krvavý diamant predstavuje príťažlivé kruté, akčné, no predsa silné a dojímavé hollywoodske dielo, pri ktorom možno vypustíte aj zo dve tri sĺz. Moje očakávania boli dosýta naplnené a až na pár spomenutých mini výčitiek som nadmieru spokojný. Tento film okrem skvelého filmového zážitku sprostredkúva i realistický pohľad na nedávnu krvavú situáciu v Sierra Leone. A to by malo byť cieľom každého filmu. Nenudiť, zabaviť respektíve zaujať, poukázať na určitý spoločenský problém a položiť otázky. A keď sa k plnohodnotnému obsahu pridá príťažlivá forma je o vrchovate uspokojivú návštevu kina postarané.
PS : Zamysleli ste sa niekedy nad tým koľko nevinnej krvi musí pretiecť, aby si niekto ďaleko za hranicami Afriky mohol zaobstarať pravý diamant, ktorý nie nadarmo nosí prívlastok krvavý? Ak ešte nie, tak po vzhliadnutí tohto filmu tak určite učiníte, a to ja považujem za hlavnú funkciu a zároveň úspech tohto počinu.