Lokalfilmis © 2015 Continental film

Originálny názov
Lokalfilmis

animovaný
2015 / 78 min. / MP 15
Slovensko

Réžia
Jakub Kroner
Scenár
Jakub Kroner
Nie som si úplne istý, ale je dosť možné, že som nevidel ani jednu celú epizódu Lokal TV. Mám aspoň povedomie, že niečo také existuje. O Rytmausa a Pištu Lakatoša sa jednoducho musíte obtrieť. Zrejme aj o ďalšie postavičky a mémy z dielne Jakuba Kronera a spol.

Pretože Kronerovi sa podarila závideniahodná vec: vytvoril formát, ktorý si získal širokú popularitu naprieč slovenským internetovým publikom. V televízii mohol zasiahnuť ešte širšiu obec, ale televízne prostredie znesie menej špiny, takže jojkársky experiment sa skončil pred tromi rokmi rozchodom v zlom. Jojka ešte argumentovala nízkym tempom produkcie. Štyri časti ročne sú pre televíziu nič, ale zase keď nemáte v tíme desiatky ľudí, vypotiť štandardnú sériu je v rovine modrého z neba.

Kroner, ročník 1987, čosi ako zázračný chlapec slovenského filmu, už režíroval dva hrané celovečeráky Bratislavafilm a Lóve, takisto v súčasných kinopodmienkach nevšedne populárne. Preto celkom logicky nasledovala výroba celovečerného animáku s využitím už overeného konceptu Lokal TV. Keď majú vlastný film Simpsonovci alebo výrastkovia zo Southparku, prečo by nemohol Pišta Lakatoš.

Po 35 rokoch (!) od Kubalovej Krvavej pani je to prvý slovenský animovaný dlhometrážny film. Mladý režisér si dôležitosť chvíle veľmi dobre uvedomuje, čo dokazuje venovanie „budúcnosti slovenskej animácie“ v záverečných titulkoch. Kdekto má projekty a predsavzatia, ja robím, akoby chcel povedať. Alebo pridať ďalší vtip do kolotoča, lebo celé titulky sú spracované ako súbor hlášok z internetových komentárov.

Lokalfilmis © 2015 Continental film

Rozumiem, že Lokalfilmis je určený najmä pre fanúšikov Lokal TV. Ale či sa film podľa seriálovej predlohy podaril, sa dá odčítať aj z toho, ako dokáže zaujať nepoučeného diváka – niekoho ako ja. Vari aj tvorcovia dúfali, že filmom získajú nových fanúšikov. Azda získali. Minulý čas, lebo v našich kinách je to prakticky uzavretá záležitosť. Alebo ešte získajú nejakých v Čechách, kde je film uvádzaný práve v týchto dňoch.

Mne príbeh veľa nedal, pretože som zmysluplný príbeh ani nepostrehol. Hľadať zmysluplnosť v takomto type rozprávania, pastiši polepenom z odkazov na bulvárne historky, stereotypy a iné všeobecne zdieľané fikcie, je pravdepodobne ako strieľať od chrbta alebo aspoň od boku. Najskôr nejaké proroctvo o príchode rómskeho mesiáša, ktorý má zmeniť svet. Potom detstvo a rapperské dospievanie Rytmausa, nad ktorým drží ochrannú ruku Satan, pardon Moloch s „vycenzurovaným“ tajtrlíkom. Dve veci: Moloch je priehľadný odkaz na South Park a načo ho má vycenzurovaný, keď v tejto rozprávke pre dospelých aj kone jebúúúú?

Do toho paralelne obdivujeme zdravé telo a rozum Pištu Lakatoša. Niektorým komentátorom vo filme chýbalo viac jeho charakteristických monológov. Ja si naopak myslím, že ich bolo až dosť. Pišta a Rytmaus okrem toho, že sú z jednej osady, nemajú vôbec nič spoločné, prakticky sa nestretnú, až kým sa obaja nerozhodnú kandidovať na prezidenta hlavy štátu. (Ani tento súboj nemá osobnú rovinu.) Aspoň tieto postavy majú čo robiť, lebo niektoré, napríklad rybička, majú iba vyhovieť očakávaniam fanúšikov.

Lokalfilmis © 2015 Continental film

Po voľbách nový prezident premení Slovensko na najbohatšiu krajinu sveta: rozpredáva vodu, ktorej je zrazu všade málo. Havran písal nedávno, že Slováci živia v sebe presvedčenie, že sú najväčšími obeťami histórie, že na našom území sa odohrali najdôležitejšie historické zvraty. Lokalfilmis akoby v závere parodoval toto presvedčenie, keď na hraniciach stoja oproti sebe americké a ruské vojská v spore o slovenské zásoby pitnej vody.

Uznávam, epické vyvrcholenie, geopolitická satira zrazu. Nie celkom zrazu, lebo v deji sa opakujú prestrihy na dvojicu europoslancov a zosmiešňuje sa ich agenda (radšej rokujú o šunke než o tej miznúcej pitnej vode). Chýba však nejaký základný motív, prečo sme dospeli k tomuto bodu, všetko sa deje, lebo sa môže, udalosti sa na seba reťazia námatkovo, a tak i satira triafa voslep hocičo a v dôsledku veľké nič.

Alebo lacné terče, lacná zábava. Ako povedal jeden môj známy z Brna, na krčmovom záťahu „nejpozději ve dvě (ráno) všichni vyprávaj píčoviny.“ Keď ja mám chúťky na trhane animovaný politicky nekorektný humor o cigánoch, politikoch a celebritách, idem do krčmy a ostávam aspoň do druhej (ráno). Nepotrebujem kino.