Originálny názov: Hodejegerne
Žáner: kriminálna, triler
Minutáž: 100 minút
Krajina: Nórsko | Nemecko
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 12
Réžia: Morten Tyldum
Scenár: Lars Gudmestad, Jo Nesbø, Ulf Ryberg
Kamera: John Andreas Andersen
Hudba: Trond Bjerknes, Jeppe Kaas
Hrajú: Aksel Hennie, Nikolaj Coster-Waldau, Synnøve Macody Lund, Eivind Sander, Julie R. Ølgaard, Kyrre Haugen Sydness, Reidar Sørensen, Nils Jørgen Kaalstad, Joachim Rafaelsen, Mats Mogeland a ďalší
Úspešní muži, kariérna istota a krásne ženy v ich blízkosti. Strácajú sa však vo víre svojich životov a prekonávajú ťažké časy. U európskych tvorcov je táto téma momentálne v kurze. Pred časom sa podobne „hanbil“ Steve McQueen a po ňom sa v našich kinách objavil koprodukčný film Lovci hláv nórskeho režiséra Mortena Tylduma. Ten začal vo filme komédiami (známa snímka Kamoši – Buddy, 2003) a teraz smečuje žánrovým nánosom s patrične stúpajúcou atmosférou a prepleteným dejom. Zatiaľ čo Brandon z McQueenovho filmu mal problém so svojou sexualitou, tu ide hlavnej postave Rogerovi rovno o krk.
Ako úspešný hľadač talentov pre významné firmy nemá núdzu o financie, no príjem mu netečie len z tejto práce. Aby si v zdanlivej neistote udržal krásnu ženu, hyper luxusné bývanie a svoj Lexus, venuje sa nekalej činnosti – krádeži umeleckých diel. Riadi sa piatimi základnými pravidlami, ktoré ho chránia pred prípadným dolapením. Vidina ľahko nadobudnutých miliónov ho zoznámi s Clasom Grevem, ktorý má doma veľmi cenný obraz. Roger, ohúrený možnosťou rýchleho naplnenia peňaženky, však nevedome poruší hneď prvé pravidlo zo svojho kódexu – „uisti sa, že vieš všetko o ľuďoch, ktorých okrádaš“.
Jo Nesbø, nórsky spisovateľ, ktorého kniha dala základ pre tento film, je v súčasnosti veľmi vyhľadávaným artiklom. Jeho knihy majú číry thrillerový nádych s kriminálnym obalom, z čoho režisér Tyldum priamo vychádza. A je vidieť, že ako filmár ušiel riadnu žánrovú cestu. Plesám pri fakte, že do rovnej stovky minút je naprataný viacvrstvový príbeh, ktorý ani na chvíľu nenudí, ba naopak – je schopný udržať v napätí. Ako sa na severskú kinematografiu patrí, nezaoberá sa vatovaním, ktoré je typické pre Hollywood, ale ťaží z minima maximum. A tak sa divák dostáva do spárov strachu o hlavnú postavu už hneď v úvode.
Roger si postupne prejde peklom a film sa prehupne z polohy lúpežníckeho krimi do špiónskeho thrilleru, v ktorom o zvraty nie je núdza. V jadre je však prítomná dunivá psychológia a premena. Je výrečným mamonárom, ktorý nechce mať dieťa so svojou ženou, čo mu zaručuje istú mieru slobody. Siahnutím na dno svojich síl a okúsením nebezpečenstva sa mení na človeka, ktorý si uvedomuje cenu svojej polovičky. Stojí ho to však nevinnosť a stavia do pozície chladnokrvného človeka, ktorý musí dosiahnuť cieľ – prežiť. Črty nie práve príťažlivé, no v rámci postavy prijateľné.
Tyldum sa pri premene postavy neštíti vôbec ničoho. S pokojom Rogera ponorí doslova do „sračiek“, len aby ukázal, čoho je človek schopný v krajných situáciách. To je výsadou, ktorá človeka teší pri severskej kinematografii. Z hľadiska kinematografických analógií je badať, akú cestu si režisér zvolil pri rozprávaní príbehu. Tyldum nemiesi len filmové žánre, ale rovno aj formálne prvky amerického filmu. Úvodný fincherovský minimalizmus sa prehupne do priam tarantinovsko-rodriguzeovskej polohy. V duchu svižnosti a perfekcionizmu. Rogera stvárnil herec Aksel Hennie, s ktorým režisér spolupracoval už na spomínaných Kamošoch. Osadenstvo riadne oživil Nikolaj Coster-Waldau ako jeho oponent Clas Greve. Jeho pevné odhodlanie straší nielen samotnú postavu, ale aj divák má nad čím rozmýšľať. Waldau sa v blízkej dobe objaví aj v Kosinskeho filme Nevedomí (Oblivion, 2013).
Lovcov hláv treba vidieť. Je to film s inou konštrukciou, aké sa bežne objavujú v našej distribúcii. V súčasnosti sa píše scenár americkej verzie, keďže je trend nastavený tak, že ak zo Severu vyjde niečo kvalitné, treba spraviť remake. Tak, ako tomu bolo v minulosti s japonskými horormi. Osobne pochybujem, že bude americká verzia kvalitnejšia, aj keď sa na nej podieľa samotný spisovateľ Jo Nesbø.