Magic Mike XXL
komédia, dráma
2015 / 115 min. / MP 15
USA
Réžia
Gregory Jacobs
Scenár
Reid Carolin
Popravde, nemyslím si, že Magic Mike je kvôli svojej téme zlým filmom, k vyslovene dobrému mu však tiež niečo chýba. Na jednej stráne stojí dynamika v mužstvom ansámbli, ktorá je omnoho reálnejšia než v hedonistickej štvanici Vo štvorici po opici, taktiež je omnoho priateľskejšia a hlbšie zakorenená než v akčných The Expendables. Príbeh nemá jasnú líniu ani štandardnú štruktúru, ide len o akýsi kondenzovaný výsek z reality istého fachu, ktorý sa snaží pôsobiť nenútene a ani prezentované myšlienky si nenárokujú na univerzálnu platnosť. Réžia (Gregory Jacobs), kamera a strih (Steven Soderbergh) podčiarkujú civilný ráz filmu, ktorému sa darí (niekedy viac, inokedy menej) uzemniť prvoplánovo pôsobiacu fyzickú atraktivitu tých kôpok svalov, takže keď sa rozprávajú o budúcnosti, svojich ambíciách a problémoch, viete im to uveriť.
Na druhej strane, nejde o generačnú, ani o spoločenskú či triednu výpoveď – ide len o fragment zo sveta, o ktorom sa vie málo a ktorého autenticitu nevieme posúdiť. Ak by Magic Mike 2 bol niečím viac, než len filmom o striptéroch – ale, kto to vie posúdiť? – mal by svojou formou i stvárnením v časoch filmovej postmoderny veľké predpoklady zkultovieť. Ide totiž väčšinu času o dobré B-éčko, ktoré sa snaží ponúknuť istú výpoveď: o vzťahoch, o biznise, o živote a o službe, ktorú sprostredkúvajú títo „mužskí zabávači“. Film nás presviedča, že nejde len o stúpajúci adrenalín a vzrušené pohľady na vygumovaných svalovcov, ale o zážitok, pravý „entertainment“ so štipkou nežnej psychoterapie, ktorú potrebujú všetky tie zakríknuté, ohrdnuté, zatrpknuté či tie devy, ktoré sa cítia byť skrz-naskrz obyčajné a nezaujímavé. „Všetky ste kráľovné,“ prihovára sa davu jačiacich a pískajúcich žien medzi „choreografiami“ charizmatickým sexi hlasom Jada Pinkett Smithová v úlohe samozvanej filozofky sexu.
Najsympatickejšia je na filme nadsádzka, prítomná takmer vždy. Pamätná pre mňa zostane scéna, v ktorej herec Joe Manganiello neisto a trochu groteskne nakúka spoza oponu, sleduje vystúpenie skupiny, ktorá na veľkej strip-šou vystupuje pre nimi. Pení pri pohľade na lacnú a odfláknutú striptérsku „adaptáciu“ Twilight-u, chvíľu sa dokonca aj rozčertene a s úprimným pohŕdaním ponosuje nad klesajúcou kultúrou brandže (akoby predvídal slová konzervatívnejších filmových recenzentov na adresu tohto filmu) a nad tým, že ženské skrátka ako Pavlovove psi začnú ochkať, vzdychať a rozhadzovať peniaze na čokoľvek upírske či vlkolačie. A toto s vážnou tvárou vložia do úst hercovi, ktorý mal roky v popise práce hrať živočíšnou energiou prekypujúceho vlkolaka v seriáli True Blood (Pravá krv, 2008 – 2014). Okrem humoru sa mi pozdáva i to, že to tvorcovia s romantickou líniou nesilili, vďaka čomu vyniká onen pokus vypovedať čosi hlbšie o ľuďoch, a to nie je v letných rom-komoch a blockbusteroch zvykom.
Napriek pozitívam treba povedať, že sledovať Magic Mike 2 je ako vydať sa na výlet do krajiny zázrakov; angličtina má na to pekné príslovie, je to skrátka „to good to be true.“ Ak by som patrila medzi tých, ktorí nereálne nafukujú silu médií, už by som vás – milé devy, ženy, slečny a ojedinelý pánko – vystríhala, aby ste sa v tej fantázii nestratili. Až tak mocný však žiaden film nie je, no nastaviť ženské túžby nerealisticky vysoko, to by títo rozumne znejúci, citliví, sliční a fajnovo stavaní chlapi zvládnuť mohli. Pome ale späť do reality.
Ako žene mi na snímke najviac prekáža – držte si klobúky! – dlhý a postupne erotickou šou gradovaný záver. To, že sa svalnáči chystajú na „strip-con“ síce viete od začiatku, no ani to vás nepripraví na asi dvadsaťminútové vyzliekacie finále, ktoré tancuje na hrane balastu a úpornej snahy vdýchnuť život všetkým tým pekným a hĺbavým myšlienkam o poslaní mužského striptízu. Snaží sa, veru, režisér; posnažil sa i scenárista a osamotených ich v tom zápolení nenechali ani herci. No keď sa dlhé, predlhé minúty pozeráte na fingované sexuálne pózy, na jačiaci dav žien, na prostoduché sexuálne metafory, na zapýrené tváre diváčok a ďalšie sexuálne pózy, akákoľvek zhovievavosť voči filmu vás prejde. Nech je toto predstavenie akokoľvek hravé, štylizované a sebaironizujúce, na všetko to dobré, čo sa filmu podarilo vybudovať, zabudnete. Zostane len sledovanie, holé a prázdne. A po ňom? Nič, žiadne vyslobodenie zo seba samého, ani očista, katarzia.