Niekoľkokrát odkladaná premiéra českého filmu Modelár sa na Slovensku napokon uskutočnila v decembri minulého roka. V kinách pobudol len pár dní, po ich znovuotvorení by sa mohol vrátiť do distribúcie. Bola by škoda, keby sa tak nestalo.
Modelář
dráma, triler, psychologický
2020 / 110 min. / MP 12
Česká republika
Réžia
Petr Zelenka
Scenár
Petr Zelenka
Modelár rozpráva príbeh Pavla (Kryštof Hádek) vracajúceho sa z Tel Avivu. Šikovný Čech pracoval v Izraeli na vývoji liekov. Počas svojho pobytu zažil traumatizujúcu udalosť, prišiel o priateľku a táto tragédia ním otrasie viac, než by si dokázal pripustiť. Vracia sa do Česka, kde si nájde prácu súvisiacu s prenájmom elektronických kolobežiek.
So zaujímavou ponukou ho neskôr osloví kamarát zo strednej školy prezývaný Plech (Jiří Mádl), ktorý vlastní firmu prenajímajúcu drony. Pavel sa mu osvedčí, a tak spolu naháňajú rôzne zákazky. Raz z dronov filmujú happening aktivistov, inokedy točia reklamu na auto na jednom z pražských mostov. Napokon sa dostanú aj k práci pre jedného z kandidátov na českého prezidenta. Judr. Zavadil (Richard Stanke) síce nie je úplne ideálnym človekom, Pavel aj Plech však majú svoju motiváciu, pre ktorú sa na jeho kampani podieľajú.
Veci sa začnú komplikovať v momente, keď sa Pavel naplno zahryzne do svojho „projektu“. Pár počiatočných neúspechov ho neodradí, posilnený niekoľkými pozitívnymi podnetmi, ale napríklad aj nadšením prekladateľky Jany (Zuzana Fialová) sa rozhodne vziať spravodlivosť do vlastných rúk. Z tejto cesty však niet úniku.
Modelár dáva mnoho podnetov, zaoberá sa otázkou čo robiť, keď establishment ignoruje vlastných občanov, zákony a morálne princípy a zároveň sa zamýšľa nad tým, či je odplata spôsobom oko za oko tým správnym riešením. Zelenka vo filme dáva jasne najavo nespokojnosť s tým, že Česi sa často nedokážu pozerať ďalej, než na svoj plot a problémy sveta akosi obchádzajú. Vracia sa k vojne v Iraku, ktorá so sebou, ako to už vo vojnách býva, priniesla veľa zlého. Zodpovednosť za vojnové zločiny vyvodená nebola, snímka kladie správne otázky a zároveň neprináša jednoduché a naivné riešenia.
Charakter oboch ústredných postáv je vykreslený veľmi uveriteľne. V prípade Plecha je jasný zámer ukázať pragmatického človeka, ktorý na jednej strane bojuje proti systému (napríklad rapom so svojou kapelou), zároveň sú preňho hlavnou motiváciou výhradne peniaze. Na druhej strane, Pavel je idealista až na kosť, nevie byť diplomatom, vo svojich nápadoch je trochu naivný, nechýba mu však bystrý um. Zelenka prostredníctvom neho prináša slušnú sondu na duševný vývoj možného teroristu, ktorého nemožno ľahko zaškatuľkovať. Herecké výkony vo filme sú nadpriemerné, Mádl a Hádek si však zaslúžia osobitnú pochvalu. Ešte viac snáď prvý menovaný, ktorý svojej postave s rečovou vadou dodal svojskú auru a hoci sa ukáže v niekoľkých humorných situáciách, nikdy nespadne do karikatúry.
Najväčší nedostatok filmu by som videl v nedotiahnutých dejových linkách niektorých postáv a v tom, že na konci možno ostalo čosi nevypovedané. Umiestnenie filmu do akéhosi paralelného vesmíru, kde žijú rovnakí politici, ale niektoré reálie a kandidáti na prezidenta sú iní než v skutočnosti chválim, divák sa však v tomto svete a najmä v posolstvách režiséra trochu stráca, lebo je príliš komplikovaný a nie vždy ľahko čitateľný.
Najväčšia kritika od divákov prišla za výber témy, čo je pre mňa úplne nepochopiteľné. Autorská ruka Petra Zelenku bola veľmi originálna, netradičná, boj na diaľku s Bushovou administratívou však zrejme nie je príliš divácky atraktívny.
Modelár je skvelý film, pre ktorý sa po pandémii znovu oplatí skočiť do kina. Výborná premisa, herecké výkony, zábery aj hudba ma nútia vyletieť sťa dron s hodnotením vysoko.