Originálny názov: Edge of Darkness
Žáner: dráma
Minutáž: 117 minút
Krajina: Veľká Británia / USA
Rok: 2010
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Martin Campbell
Scenár: William Monahan, Andrew Bovell
Kamera: Phil Meheux
Hudba: Howard Shore
Hrajú: Mel Gibson, Ray Winstone, Danny Huston, Bojana Novakovic, Shawn Roberts, Jay O. Sanders a ďalší
Mel Gibson sa v hlavnej úlohe celovečerného filmu neobjavil už osem rokov. Naposledy vo filmoch Znamenia a Údolie tieňov. Potom vzal len zopár vedľajších úloh a venoval sa najmä produkcii a réžii (Umučenie krista, Apocalypto). Rok 2010 sa do jeho osobnej biografie zapíše ako rok návratu k herectvu. Na hrane temnoty je prvý z troch filmov s Gibsonom v titulnej úlohe, ktoré by sa mali dostať do distribúcie tento rok.
Pod režisérskou taktovkou Martina Campbella (Casino Royale, Vertical Limit,…) stvárnil Mel Gibson staršieho detektíva bostonskej polície Thomasa Cravena, ktorého prichádza navštíviť dcéra Emma (Bojana Novakovic). Zakrátko po príchode domov príde Emme veľmi zle, zvracia a tečie jej krv z nosa. S plačom hovorí otcovi, že musí ísť rýchlo k lekárovi a že mu musí povedať pravdu. Rýchlo berú veci a otvárajú domové dvere. Na ceste pred domom stojí muž s brokovnicou a vystrelí na Cravenovcov. Zasiahne Emmu a tá na podlahe chodby zomiera. Thomas i jeho kolegovia predpokladajú, že cieľom útoku bol on. Je zdrvený, ale chce dolapiť vraha. Keď však nájde medzi dcérinými vecami zbraň, jeho vlastné vyšetrovanie sa uberá iným smerom. Emmin priateľ ho privádza na stopu spoločnosti Northmoor, ktorá pracuje s jadrovými technológiami.
Na hrane temnoty neprináša prekvapivú zápletku. Dej je dokonca do veľkej miery predvídateľný, teda minimálne vás napadne, že by sa to mohlo stať chvíľku vopred. Mocné spoločnosti, ktoré robia aj to, čo by nemali, a ktoré sú zapletené aj s časťou štátnej moci, sme to už mali mnohokrát. Film však vyniká veľmi citlivou réžiou a výberom záberov. Jemne pod povrchom cítiť britský štýl filmárčiny a odráža sa to aj v dialógoch. To však nie sú veci, ktoré by sa dali bežne v kine zachytiť.
Hlavný (reklamným) ťahákom a aj milým prekvapením je Mel Gibson. Od nášho posledného stretnutia s ním očividne zostarol, ale chlapík sa na nič nehrá a narozdiel od mnohých svojich kolegov si vie priznať svoj vek i šedivé vlasy. Jeho stvárnenie zroneného otca siahajúceho na dno svojich psychických a fyzických síl je veľmi presvedčivé a dobre sa na to pozerá. Zároveň je to však aj detektív, ktorý sa rozhodne neinformovať svojich kolegov o zistených skutočnostiach, ale umne využíva políciu v oboch mestách, kde sa dej odohráva, vo svoj prospech. Vývoj postavy je dobre zvládnutý aj v neskorších fázach filmu.
Skvelé herecké výkony predviedli aj ďalší dvaja herci. Ray Winstone ako agent CIA, ktorého síce poveria úlohou poupratovať po vražde Emmy, ale má veľké pochopenie pre Thomasovu situáciu a nakoniec sa pridá na jeho stranu. Táto postava je podobne komplexná ako tá hlavná. Má svoj vlastný vývoj a motiváciu pre konanie. V koži hlavného záporáka sa predstavil Danny Huston, ktorý sa neobjavuje v snímke často, ale rolu človeka, ktorý to rozhodne nemá v hlave v poriadku, zvládol bez chyby.
Na hrane temnoty je remakom rovnomennej šesťdielnej britskej televíznej minisérie z roku 1985. Išlo o zmes kriminálnej drámy, politického thrilleru a scifi. Do filmovej adaptácie sa dostala najmä tá kriminálna dráma. Hlavná postava – detektív koná pri vyšetrovaní tak ako by sa od nej čakalo. Hľadá svedkov, spovedá ich a zbiera dôkazy. Veľa sa rozpráva a často sa vlastne nič nedozvie, keďže všetko okolo armádneho a jadrového výskumu je tajné. Pôvodné dielko bolo komplexnejšie a temnejšie, so zlým koncom.
Film predstavuje len akýsi výsek, ktorý mohol byť oveľa zaujímavejší. Čerpať mali tvorcovia z čoho. Neviem si predstaviť, čo chcel Martin Campbell týmto dosiahnuť, keďže práve on režíroval aj originálnu minisériu a predstavovala prelom v jeho kariére. A aj jeden z producentov filmu, Mel Gibson, sám seba zase označil za fanúšika predlohy. Nemálo divákov určite film privedie k originálu, ale iných zasa odradí.