Originálny názov: Lucky Number Slevin

Žáner: krimi / komédia
Minutáž: 110 minút
Krajina pôvodu: USA
Rok: 2006
Prístupnosť: MP 12

Réžia: Paul McGuigan
Scenár: Jason Smilovic
Kamera: Peter Sova
Hudba: Joshua Ralph
Hrajú: Josh Hartnett, Bruce Willis, Lucy Liu, Morgan Freeman, Ben Kingsley, Michael Rubenfeld, Peter Outerbridge, Stanley Tucci

Nabiť a zabiťRaz za čas sa medzi premnoženými zástupcami žánru akčných filmov objaví kúsok, ktorý nad ostatné prečnieva viditeľne prepracovanejším príbehom, silnejším dejom a istým zameraním celého filmu. Takýmto filmom, svetlou výnimkou v americkom strednom prúde, je film Lucky Number Slevin – po slovensky Nabiť a Zabiť. Chcel by som sa niekedy stretnúť a porozprávať s človekom alebo ľuďmi, ktorí majú za úlohu prekladať a uvádzať slovenské distribučné tituly – a teraz to nemyslím ironicky, naozaj by som sa s nimi stretol a dozvedel sa, prečo niektoré filmy prekladajú tak nezmyselne a zavádzajúco. Pretože, uznajte sami, názov „Nabiť a Zabiť“ znie krvavo „béčkovo“ a neveští nič duchaplné. A aj keď nemôžem povedať, že Lucky Number by bol nejakým serióznym filmom prekypujúcim duchaplnosťou, rozhodne sa jednalo o pomerne inteligentnú akčnú zábavu, ktorá si takýto názov nezaslúžila.

Čo na filme upúta najviac (alebo aspoň mňa to upútalo) okrem už spomínaného zložitého a pomerne precízne prepracovaného príbehu, ktorý nie je chudobný na rôzne prekvapivé dejové zvraty, drobné či väčšie vypointovania a komplikovanú (alebo aspoň zdanlivo komplikovane pôsobiacu) spleť vzťahov, je prešpekulovaný spôsob rozprávania príbehu. Svieža forma s dynamickým, no nie prehnane klipovitým strihom, flashbackmi, retrospektívou a podobnými filmárskymi trikmi, diváka neustále udržuje v napätí a dávkuje mu po kvapkách celý príbeh, nikdy nepovie viac ako má, aby sme ostali až do konca plný očakávania, no zároveň nám poskytuje dosť kúskov, aby sme si spolu s postavami skladali skladačku až ku finále. Ak sa treba v deji pohnúť ďalej, objasniť minulosť či vysvetliť isté nevysvetlené okolnosti, robí sa to vskutku šikovne, autori sa vyhli nudným miestam, ktorých v tomto filme nájdete menej ako jednu – teda žiadnu. Veru, nudiť sa nestihnete, nemáte šancu, pretože Lucky Number šliape ako novučičké naolejované hodinky.

Ťažko sa vyjadrovať k deju filmu, aby som chtiac či nebodaj nechtiac niečo nevyzradil, a to by som naozaj nechcel, pretože pri filmoch, ako je práve tento, by si mal každý divák prejsť cestičku od začiatku, kedy stojí pred veľkým tajomstvom, až ku koncu prejsť sám a bez cudzej pomoci. Radšej sa vyjadrím k iným veciam. Začnem silnými stránkami filmu. Jednu som už spomenul – to, že sa kvôli scenáru a jeho svižnému prevedeniu nestihnete nudiť – POZOR – samozrejme len v prípade, že máte tento žáner a podobné filmy v obľube a nevadí vám aj trochu tej krvi. Tú si tu, mimochodom, užijete pomerne hojne, ale narába sa s ňou decentne, aby v divákovi po skončení neostal dojem, že videl „krvák“. Ďalším silnými stránkami boli hudba a vizuálne riešenie filmu. Tie však silno súvisia s nasledujúcim odsekom.

Tento odsek trochu z inej strany vysvetľuje výnimočnosť Slevina. Film je poňatý ako „oldchoolová“ noir záležitosť, v obraze, zvuku, postavách, miestach i dialógoch je kopec odkazov na žáner, ktorý sa v novom šate snaží Lucky Number Slevin napodobniť a miestami sa mu to darí naozaj potešiteľne. Film noir je Francúzmi pomenovaný americký žáner temných a zväčša gangsterských detektíviek, filmov, ktoré sa vyznačujú istými špecifikami, ktoré hneď vymenujem a ktoré Slevin verne dodržiava.

Nabiť a zabiť Nabiť a zabiť

Hlavný hrdina, mladý chlapík menom Slevin Kelevera, je na vzor noirových hrdinov, záhadný, pokojný sympaťák, ktorému drzí ksicht a držka, ktorú si často a bez obmedzení pustí na špacír, spôsobujú jeden problém za druhým, pár krát na tú svoju držku dostane, motá sa tak nejako po plátne, nabalí si femme fatale a zamotá sa do naozaj nepekného klbka životu nebezpečných situácií. Gangsteri sídlia oproti sebe cez ulicu a pozorujú sa cez okno, majú samozrejme štýlové prezývky „Boss“ a „Raby“, kedysi boli parťáci, ale potom… Obaja hlavní záporáci – a nielen oni, ale aj ich poskokovia (vždy robia v dvojici – jeden je nemý alebo blbý a ten druhý rozpráva alebo bije) a aj ostatné postavy s hlavným Slevinom na čele majú v každej situácii po ruke nejakú rafinovanú a zväčša čiernym humorom a cynizmom prešpikovanú hlášku. Niektoré dialógy sú v rámci žánrovej štylizácie až prehnané – ale skúste si niekedy pozrieť nejaký klasický film noir s Bogartom, zistíte, že aj v tejto oblasti sa scenárista verne inšpiroval. Vo všeobecnosti je veľmi príjemné, keď si na zopár miestach uvedomíte, že sa smejete a že sa autorom popri dozeraní na remeselnú stránku a sledovanie príbehu podarilo do filmu prepašovať dávku pravého drsňáckeho a čierneho humoru.

Celý film je v podstate rozprávaný tak akosi nadnesene, celý čas cítite jemný humor a aj keď si uvedomíte, že sa Hartnetov charakter dostáva do čoraz väčších peripetií, neberiete to akosi tragicky (podobne ako on), ale s ľahkosťou a vtipom. Až k záveru, keď sa blížime ku koncu a veci sa stávajú jasnejšie, film naberie temnejšiu podobu, aby to odľahčil až záver, ktorý kľučkoval ako o život, aby to prebalansoval až k titulkom na hrane, naozaj na hrane – chýbal závan, aby nespadol do vôd banálneho klišé. Obišlo sa to s prižmúreným okom aj bez okázalých ohňostrojov, aj keď rozhodne sa s ukončením pomerili režisér so scenáristom tak trochu kompromisne.

Nabiť a zabiť Nabiť a zabiť

Celý film sa odohráva v prostrediach, ktoré sú pre žáner noir príznakové – reštaurácia, sídla mafiánov, ulica, cudzie byty, dostihy… hrdina je (zdanlivo) bez minulosti, bez koreňov. Navyše sú všetky interiéry vysoko vizuálne štylizované. Dekorácie, tapety, vzory na stenách sú až prehnané a typické pre prostredie, všade, kam sa s postavami pohneme, sa môžeme nasýtiť či presýtiť výtvarne riešených interiérov. Niektoré futuristické, iné v štýle retro. Všetci si prídu na svoje.

Hudba je ako vystrihnutá z nejakej gangsterky, nerevú na vás progresívne rockové skladby alebo drsná elektronika, ktoré často využívajú akčné filmy na vyburcovanie adrenalínu v žilách divákov, ale veľmi príjemná a starostlivo vybraná a zložená filmová hudba doplnená kde tu o vhodné skladby. Herci sa snažiť veľmi nemusia – povedia zopár hlášok, párkrát sa pobijú, párkrát sa zatvária drsne, Lucky Number rozhodne nie je o hlbokých myšlienkach, vybrúsených charakteroch a úchvatných hereckých výkonoch. Aj tak však casting urobil veľa. Hartnet, pri ktorom máte niekedy chuť zvolať „Už ho nebite, chudáka!“ si svoju postavu zjavne obľúbil, podobne Freeman s Kingsleym, ktorí postavy bossov dvoch konkurenčných gangsterských skupín dostali ako do daru. O peknej Lucy Liu radšej písať nebudem, zasa by som sa rozrušil…

Nabiť a zabiť Nabiť a zabiť

Skrátka a jednoducho – na film sa dobre pozerá, ľahko sa pri ňom relaxuje a príjemne zabáva. Ak sa človek dokáže povzniesť nad akčné scény, krv a drsné reči, vychutná si podarený nenáročný film, ktorý vzdáva úctu starej škole.

/