Originálny názov: A Most Wanted Man
Žáner: triler
Minutáž: 122 minút
Krajina: Veľká Británia/USA/Nemecko
Rok: 2014
Prístupnosť: MP 12
Réžia: Anton Corbijn
Scenár: Andrew Bovell, John le Carré
Kamera: Benoît Delhomme
Strih: Claire Simpson
Hudba: Herbert Grönemeyer
Hrajú: Grigoriy Dobrygin, Philip Seymour Hoffman, Homayoun Ershadi, Mehdi Dehbi, Neil Malik Abdullah, Nina Hoss, Daniel Brühl, Vicky Krieps, Kostja Ullmann a ďalší
Jeden z najlepších špionážnych thrillerov minimálne posledných niekoľko rokov a zároveň veľmi nedivácky a nemainstreamový film. Taký je Najhľadanejší muž režiséra Antona Corbijna nakrútený podľa rovnomenného románu Johna la Carrého. Možno je to dokonca jeden z najdôležitejších filmov súčasnosti, lebo podáva výstižnú správu o stave spoločnosti v jej najsilnejšom a najslabšom bode zároveň.
Prvá línia boja proti terorizmus neexistuje len vo forme bojových polí v krajinách blízkeho a stredného východu, či bezpečných útokov bezpilotných lietadiel. Pre Európu je to najmä poctivá a často starosvetská práca tajných služieb v teréne, v moslimských komunitách a medzi imigrantmi. Ponúkaný obraz však nie je čiernobiely, práve naopak. Aj podozrivý číslo jedna je nevinný, ale to tajným nebráni skúsiť ho využiť na ulovenie väčšej ryby.
Príbeh sa začína vo chvíli, keď sa čečenský utečenec Issa Karpov (Grigoriy Dobrygin) dostane nelegálne do Hamburgu. Hneď padne do oka tímu tajnej služby pod vedením Günthera Bachmanna (Philip Seymour Hoffman), ktorý sa snaží vytvoriť sieť informátorov v moslimskej komunite. Na základe informácii z Ruska je považovaný za nebezpečného teroristu, ale Bachmann čoskoro naznačuje, že to môže byť inak. Karpov je však synom ruského generála (a čečenskej matky), ktorý si v Nemecku uložil veľké množstvo peňazí z nelegálnej činnosti. Bachmann sa ho rozhodne použiť na to, aby získal dôkazy proti doktorovi Abdullahovi (Homayoun Ershadi), ktorého podozrievajú z financovania teroristických operácii v zahraničí.
Anton Corbijn sa zdá aj spätne ako správna voľba, aj keď to, čo napíšem, sa môže zdať paradoxné. Jeho predošlé dva filmy, Control a Američan, môžu byť ľahko označené za nevýrazné, či dokonca nudné. To platí hlavne pre Američana s Georgom Clooneym. Toho som po prestávke v sledovaní už ani nedopozeral. Keď sa však pozrieme na posledný film podľa kníh Johna la Carrého, Jeden musí z kola von (Tinker Tailor Soldier Spy, 2011) v réžii Tomasa Alfredsona, tak ľahko uvidíme mnoho spoločného s Najhľadanejším mužom. Jednoducho, predloha si pýta svoje. Rovnaká je napríklad neochota vyjsť divákovi v ústrety.
Corbijnov odťažitý prístup tu teda nemusel byť na škodu a zároveň už vedel za akú hranicu zájsť nemá. Aj preto je možno Najhľadanejší muž predsa len o niečo prístupnejší a zaujímavejší film i pre bežného diváka. Určite tomu napomáha aj príbeh zo súčasnosti. Inak sa však la Carré nezaprie. Aj teraz si to vyžaduje pozorného diváka v plnej sile – prípadná únava vám to riadne skomplikuje. Dôležité informácie a momenty buď zachytíte, alebo máte smolu. Film sa však podobne necitlivo ako k divákom správa aj k postavám.
Scenárista Andrew Bovell príbeh samozrejme musel oproti predlohe zjednodušiť. Pozornosť zameral na postavu Günthera Bachmanna, ktorý stelesňuje asi väčšinu podstatného, čo by mal divák z filmu odčítať. Bezmocnosť mocných, neschopnosť spolupracovať, hru len na vlastné tričko. Všetko to, čo prispelo k úspechu teroristov pri viacerých útokoch v Západnom svete, sa napriek deklaratívnej snahe nepodarilo odstrániť.
Philip Seymour Hoffman vo svojej poslednej hlavnej úlohe predviedol nadštandardne kvalitný výkon. Môže sa nám síce zdať jeho postava plochá, rovnako to však platí pre všetky postavy vo filme. O nikom sa nedozvieme viac ako potrebujeme, to platí najmä pre tajných. Sledujú oni, my to privilégium vidieť do ich životov nemáme.
Najhľadanejší muž je ďalšou skvelou ukážkou vyspelosti britskej kinematografie, i keď tentoraz ide o koprodukčný počin. Ak máte radi špionážne filmy a hľadáte niečo realistické a inteligentné, nebudete ľutovať. Bachmann je doslova opakom Jamesa Bonda, snáď absolútne vo všetkom. Drámu človeka tu plnohodnotne nahradila dráma spoločnosti.