V amerických kinách sa novinke populárneho anglického režiséra Ridleyho Scotta príliš nedarí. Teda rozhodne horšie, ako producenti na čele s Apple, dúfali. Divákov jedna z najvýraznejších osobností európskych dejín neláka. V našich končinách je záujem, samozrejme, väčší. Napoleon už stovky rokov fascinuje vždy nové a nové generácie. Vo vzduchu však aj tak visí otázka prečo práve teraz. Plní si len režisér na staré kolená svoje sny? Niektoré jeho vyjadrenia naznačujú, že áno. Nie je to však trochu málo?
Napoleon
historický, dráma, vojnový, akčný, životopisný
2023 / 158 min. / MP 15
USA / Veľká Británia
Réžia
Ridley Scott
Scenár
David Scarpa
Kritiky je na tento film už mnoho a treba povedať, že je do veľkej miery oprávnená. Najtvrdší sú samozrejme Francúzi, ale tým zrejme vadí už aj samotný fakt, že Briti nakrútili film o nich – mimochodom, vôbec sa netočilo vo Francúzsku. Aj tak ale ostáva pravdou, že scenár ani réžia nemajú ujasnené o čo má vlastne ísť, čo to chce celé povedať a čo si má z Napoleonovho života v tejto podobe súčasník odniesť. Na mňa kričalo najmä to, že veľké veci trvajú dlho a medzitým vám môže ujsť lepšia časť života vrátane pomyselného životného šťastia. Napoleon si však jednoducho nevedel pomôcť.
Historická presnosť šla tentoraz masívne do úzadia. Výsledok je tak zmesou histórie, dávno vyvrátených legiend (ako tá o bitke pri Slavkove) a vlastnej Scottovej umeleckej interpretácie. Stvárnenie samotného Napoleona je tiež svojské, ale osobne sa mi v podaní Joaquina Phoenixa páčilo. Má to šmrnc, i keď záblesky Jokera sa v tom nedajú nevidieť. Je to však rozhodne on, kto drží inak trochu stratený film pokope a ťahá ho celých 157 minút. V zásade všetky postavy sa správajú viac súčasne, než sa na dobovú snímku hodí, ale z toho sa už stáva pomaly trend.
Horšie je, že Ridley Scott sa rozhodol zobrať veci naozaj zoširoka. Ukazuje nám množstvo udalostí z obdobia francúzskej revolúcie aj Napoleonovej kariéry až po jeho smrť na Svätej Helene. Zákonite, mnohé neraz aj dôležitejšie udalosti vynecháva, či ich zobrazuje skratkovite. Na druhej strane tu zobrazil mnohé udalosti, ktoré mohol radšej vynechať. Len za prvých 40 minút prebehne desať rokov. Aspoň v tomto kratšom zostrihu mnohé zobrazené udalosti nemajú žiaden význam. Možno to bude vo verzii pre Apple TV, ktorá má mať údajne štyri hodiny, iné, ale to už bude samozrejme aj iné dielo.
Snímka osciluje medzi dvoma výrazne odlišnými polohami – komornou, až priam romantickou drámou a veľkovýpravným historickým filmom starej školy. Obe by sami o sebe mohli byť super, ale spolu im to škrípe. Osobne som aj od bojových scén čakal viac, i keď vnímam, že diváci sú s nimi väčšinou spokojní. Scott sa však zameral na také špecifické situácie, kde nedostávajú dostatočný priestor štandardné boje a Napoleonov taktický um, ale skôr vychytralosť, ako boj na ľade pri Slavkove. Znie to síce v honbe za väčšou diváckou atraktivitou logicky, ale máme množstvo filmov, ktoré dokazujú, že sa to dá aj inak. A v niečom môže byť príkladom aj hneď prvá snímka samotného Ridleyho Scotta The Duellist (1977), ktorá sa odohráva v období Napoleónskych vojen.
Popri Joaquinovi Phoenixovi sa vydaril aj zvyšok obsadenia. Priestor dostali najmä herci z britských ostrovov. Nejde však väčšinou o známe mená, i keď po tvári viacerých určite spoznáte. Zaujme tak najmä Vanessa Kirby v druhej hlavnej úlohe tejto snímky a to v roli Napoleonovej doživotnej priateľky, dlhoročnej manželky a prvej francúzskej cisárovnej Joséphine. Doteraz som ju videl najmä vo vedľajších úlohách, ale obstála tu na výbornú. Ak niekomu tento film pomôže v ďalšej kariére, bude to rozhodne ona.
Scottov Napoleon zlyháva aj v tom, že nedokáže divákom naozaj dobre vysvetliť situáciu, v ktorej sa prvá francúzska republika a teda rodiaca sa demokracia v 18. storočí nachádzala, a prečo muselo Francúzsko, čoskoro na čele s generálom Napoleonom Bonaparte, bojovať proti takmer celej Európe. Francúzsky imperiálny projekt totiž rozhodne nezačal z nejakej roztopaše, alebo z ambície ovládnuť „svet“ a ani Napoleon nebol akýsi proto-hitler. Samozrejme, jeho osobné ambície zasiahli do politického vývoja Európy i Francúzska nakoniec viac ako dosť, ale bolo to komplikovanejšie. Neviem však aký dojem si z celej veci odnesú nepoučení diváci. Samozrejme, mnohých to trápiť asi nebude.
Napriek všetkému, z premietania Napoleona som si neodnášal pocit strateného času a ani som sa v kinosále nenudil. Ridley Scott je dostatočne skúsený a kvalitný režisér, takže aj keď nepodáva svoj najlepší výkon, stále je to dosť dobré. Má to spád, svojskú atmosféru, miestami aj humor a celú plejádu veľmi dobrých hereckých výkonov. Možno je škoda nesúladu medzi pôvodným scenárom a Scottovými ambíciami urobiť z komornej drámy historický veľkofilm. Uvidíme z čoho viac nám prinesie plná verzia na streame.