Po premárnenej šanci Universalu s prvou mumifikovanou lastovičkou Toma Cruisa (Múmia, 2017), ktorá zruinovala veľkolepé plány štúdia na prepojený Dark Universe, sa prerábky klasického hororu o vedcovi, ktorý vynašiel spôsob, ako sa stať fyzicky neviditeľným, chytil producent Jason Blum.
The Invisible Man
horor, sci-fi
2020 / 124 min. / MP 15
USA / Austrália
Réžia
Leigh Whannell
Scenár
Leigh Whannell
Režisér odchovaný na hororoch s vášňou pre hi-tech, je presne tým správnym kandidátom, ktorý zvládol predstaviť nestarnúcu klasiku v modernom, neviditeľnom háve. Whannell pristúpil k známej látke z trošku iného uhla. Hlavnou hrdinkou je vystrašená Cecilia (Elisabeth Moss), ktorá si uvedomila, že žije v zlatej klietke s narušeným psychopatom. Vynaloží nemalé úsilie na útek, no naďalej žije v strachu, že ju urputne cieľavedomý Adrian vystopuje a prinúti k návratu.
Nápadne mi to pripomína premisu 90-tkového trileru Noci s nepriateľom (Sleeping with the Enemy, 1991) s mladučkou Juliou Roberts. Tlieskam nápadu uchopiť príbeh o neviditeľnom vedcovi zo stále doznievajúceho #metoo hľadiska. Funguje to perfektne. Z diela srší všadeprítomný strach hlavnej hrdinky o svoj život. Strach z neznámeho je, ako z hororových filmov vieme, ten najsilnejší.
Zručný filmár Whannell podchytil scény, v ktorých sa neviditeľný zlosyn začína dočahovať po ustráchanej Cecilii v ústraní, veľmi uhrančivo. Pomalým budovaním atmosféry získava publikum na svoju stranu pomerne bez prekážok. Pohráva sa s hrdinkinou príčetnosťou – divák vie, že jej paranoja je opodstatnená. No zvyšné postavy, vrátane Cecilie samotnej, v tom jasno nemajú. Východiská, s ktorými sa vo filme pracuje, sú rafinované a diváka držia v neustálom napätí. Inteligentných hororov ako tento nie je nikdy dosť.
Hravé akčné scény likvidácie rôznych policajtov či ochrankárov z pozície neviditeľného vraha sú nakrútené veľmi zručne, nápadito a technicky skvostne. Vidno, že technológia digitálnych efektov od čias Verhoevenovho Muža bez tieňa (Hollow man, 2000) výrazne pokročila. Okrem sviežich nápadov treba vyzdvihnúť aj výkon hlavnej predstaviteľky. Elisabeth Moss nie je síce žiadna krásavica, za to je však skvelá herečka. Tiesnivé situácie s neblahým osudom sú jej blízke už z chváleného seriálu Príbeh služobníčky (The Handmaid’s Tale, 2017 – 2020).
Prerod z vydesenej obete do sebavedomej bojovníčky jej verím bez najmenších problémov. Miestami som v nej dokonca zazrel odlesky Sarah Connor, resp. Lindy Hamilton.
Výborný dojem z diela narúša záverečná polhodinka, ktorá dýcha inou atmosférou ako zvyšok filmu a niektoré dejové zvraty pôsobia značne tuctovo. Leigh Whannell napriek tomu dokazuje, že do budúcna s ním môžeme rátať ako so skvelým filmárom a inovátorom. Ak ste začiatkom marca nestihli Neviditeľného na veľkom plátne, môžete si ho v dôsledku pandémie vychutnať z pohodlia domova.
Neviditeľný bol v online distribúcii sprístupnený vo forme 24 hodinového prenájmu na niekoľkých streamingových službách. Jeho dostupnosť sa však vzhľadom na lokalitu a čas môže na jednotlivých službách líšiť.