Originálny názov: New York, I LoveYou
Žáner: romantický
Minutáž: 143 minút
Krajina: Francúzsko / USA
Rok: 2009
Prístupnosť: MP 12
Réžia: Fatih Akin, Yvan Attal, Allen Hughes, Shunji Iwai, Wen Jiang, Joshua Marston, Mira Nair, Brett Ratner, Randall Balsmeyer, Shekhar Kapur, Natalie Portman
Scenár: Emmanuel Benbihy, Tristan Carné, Hall Powell, Israel Horovitz, James C. Strouse, Shunji Iwai, Hu Hong, Yao Meng, Joshua Marston, Alexandra Cassavetes, Stephen Winter, Jeff Nathanson, Anthony Minghella, Natalie Portman, Fatih Akin, Yvan Attal, Olivier Lécot, Suketu Mehta
Kamera: Benoît Debie, Pawel Edelman, Michael McDonough, Declan Quinn, Mauricio Rubinstein
Hudba: Tonino Baliardo, Nicholas Britell, Paul Cantelon, Mychael Danna, Ilhan Ersahin , Jack Livesey, Shoji Mitsui, Mark Mothersbaugh, Peter Nashel, Atticus Ross, Leopold Ross, Claudia Sarne, Marcelo Zarvos
Hrajú: Natalie Portman, Shia LaBeouf, Bradley Cooper, Hayden Christensen, Christina Ricci, Orlando Bloom, Ethan Hawke, Chris Cooper, Rachel Bilson, John Hurt, Andy Garcia, Drea de Matteo, Anton Yelchin a iní
Koľko vieme o láske? – Aká je? Ako vyzerá?Ako sa dá zachytiť? Je rôzna, má tisíc podôb a každému ukazuje inú tvár. New York je dejiskom, láska je dejom, leitmotívom, ktorý poháňal pomyselnú kľuku kamier jedenástich tvorcov. Medzinárodné štáby pre nás poskladali pestrú mozaiku. Svetlo prenikajúce objektívom poskytlo vždy iný oddieň. Nežný cit je tu raz rýchly, raz prchavý, tam celoživotný, inde rodičovský.
Láska, láska, LÁSKA. Toľkokrát omieľaná, recyklovaná a parafrázovaná na filmovom plátne – a predsa! Na jej zachytenie netreba normovanú hodinu a pol ani vykonštruované dejové zvraty a ani zástup nepodstatných kulisových postáv. Na príbeh postačia iba dve. A či stačí 10-minútová stopáž? Úplne. Všetko navyše býva nepodstatným táraním bez ladu a skladu, bez začiatku a konca a často i bez zmyslu.
New York, milujem ťa je variáciou úspešnej koláže Paríž, milujem ťa spred štyroch rokov. Snímka mala mať pôvodne o päť fragmentov menej ako jej francúzsky predchodca, no po premiére na medzinárodnom filmovom festivale v Toronte v roku 2008 sa romanca okresala o čiernobielu pasáž režírovanú Scarlette Johanssonovou a o časť ruského režiséra Andreia Zvyaganisteva. Každý z medzinárodného ansámblu s koreňmi siahajúcimi od Ázie, cez Európu až do Ameriky mal 24 hodín na nakrúcanie a týždeň na postprodukciu. Rôzne prístupy a skúsenosti sa podpísali pod rozmanitý repertoár postáv, prízvukov, jazykov a najmä príbehov.
Neustále meniace sa rozprávanie je princípom filmu, ktorý sám o sebe púta pozornosť a vyvoláva zvedavosť. I napriek krátkemu formátu poviedok, ktoré vám vždy svojským rozprávacím postupom predstavujú vlastný svet a nové postavy, darí sa diváka zaujať a citovo zaiteresovať. Na malom priestore sú krátke príbehy schopné rozpovedať viac ako stovky slov. Aj tu sa samozrejme nájdu výnimky. Svetlé miesta striedajú poklesky a nepodarky (ako napr. zďaleka nie dokonalý – hoci zaujímavý – režijný debut Natalie Portman).
Dej sa žiaľ na malú chvíľu zadrháva vždy, keď do obrazu vpadne ďalšia sezónna hviezdička alebo naopak notoricky známa tvár. Pre kasting umelecky ladenej snímky platí, že čím menej známe je obsadenie, tým sa viac publikum venuje toku myšlienok. V tomto ohľade sa New York, milujem ťa stal promenádou početného klubu vyvolených, ktorí svojou púhou prítomnosťou búrajú ilúziu nekomerčného zážitku.
Nedopovedané príbehy v neobmedzenom čase a odohrávajúce sa v anonymných uličkách zaľúbeného New Yorku tvrdošijne odolávajú (zrejme producentským) snahám (s ohľadom na americké publikum lenivé i myslieť) vnútiť im súradnice. Pokus prvky sceliť a previazať pomocou jednej z dejových línií sa nielen minul účinku, ale diváka dokonca mätie a je veľkým zlyhaním.
Hodnotiť snímku New York, milujem ťa ako celok, je nevďačné. Vrcholy a horšie partie filmu sa nedajú jednoducho spriemerovať, i keď si to recenzia žiada. A tak záleží na Vás, drahé publikum. Rozhodnete sa prehliadať mierne nedostatky a necháte sa vtiahnuť do ódy na lásku, alebo budete na tento nevybrúsený pomník od počiatku ostražito hľadieť a rátať každé zakopnutie?