Takto by sa dal zhrnúť Peeleho nový film s pôvodným názvom Nope. Volá sa tak údajne preto, lebo je to jediné, čo si môže človek v podobnej situácii, v akej sa ocitli postavy jeho novej snímky, povedať. Režisér a scenárista Jordan Peele sa tentokrát naozaj nemýli.
Nope
sci-fi, horor, komédia
2022 / 131 min. / MP 15
USA
Réžia
Jordan Peele
Scenár
Jordan Peele
Film otvárajú zábery z amerického sitcomu Gordy’s home z 90. rokov. Gordy je šimpanz, ktorý sa vrátil z vesmírnej stanice a jeho pozemský život mu spríjemňuje rodina, ktorá ho prijala za svojho člena. Problém nastane, keď na natáčaní jednej z narodeninových epizód dôjde k nehode. Šimpanz sa po prasknutí balónu utrhne z reťaze. Zatiaľ čo štáb okamžite opúšťa pľac, šimpanz bezhlavo útočí na bezbrannú herečku. Ďalší detský herec sedí pod stolom a jediné, na čo hľadí, je neprirodzene stojaca zakrvavená topánka. Je na rade aj on?
Úvod ponúka aj iné otázky: stojaca topánka? Ako fiktívny sitcom Gordy’s home súvisí s UFO? Spojitosť je zakódovaná v slovnom spojení „bad miracle“, zlý zázrak. Prvé stretnutie so zlým zázrakom nám Peele podáva skrz moment smrti OJ-ovho otca. Tesne po informácii, že ranč bez financií vyschýna, jeho majiteľa zabijú práve peniaze. Rovnaký účel má spĺňať stojaca topánka, ktorá upútala pozornosť malého Jupeho. On je ďalšou z postáv, ktorú nám neskromný príbeh predstavuje. V dospelosti sa venuje detskému western parku, kde predvádza kúsky so skrotenými koňmi. To ho utvrdzuje v myšlienke, že je schopný skrotiť všetky zázraky. Rovnakú chybu urobí OJ a Emeralda, v podaní Daniela Kaluuya a Keke Palmer.
Jordan Peele a herec Daniel Kaluuya sa v minulosti preslávili filmom Uteč (2017), s ktorým Peele zvíťazil na oceneniach americkej filmovej Akadémie v kategórií Najlepší pôvodný scenár. Jeho nasledujúci film v pomyselnej režisérskej trilógií, My (2019), už obsahoval väčšie logické priepasti. Tohtoročná snímka Nie, nie taktiež mierne zmätkuje pri obhajovaní jednotlivých motívov. Kým atmosféra v úvode funguje a je zaujímavá, s pribúdajúcimi minútami ňou otriasa odhaľovanie, ktoré sa zdá byť náhodne vygenerované hlavnou postavou.
K pochopeniu nám pomáhajú nešikovne vložené spomienky na otca. Flashbacky v tejto podobe akcentujú prirodzené detaily zo života ranča, na ktoré sa divák až tak nesústredí. V bode, keď si ich OJ nečakane spojí s mimozemskou návštevou, precízne vybudovaná atmosféra upadne a zmení sa v parodovanie westernu. Humorné okamihy, ktoré niekedy prevažujú nad napínavými či temnými momentmi, len podporujú nevhodné komické ladenie.
Peeleho doteraz najvýraznejšia téma, rasizmus, je v Nie, nie potlačená. V tomto filme omnoho dôraznejšie pracuje s myšlienkou boja o moc s neskrotnou prírodou, s ľudskou odhodlanosťou pokoriť a ovládnuť nevyspytateľné a s nešťastnými zázrakmi. A s mimozemšťanmi. Každá dejová línia v snímke sa podriaďuje ľudskej tvrdohlavost, a to občas práve na úkor logického uvažovania postáv. Zároveň sú niektoré indície k rozlúsknutiu tejto skladačky priveľmi skryté, a tak sa divák môže poľahky stratiť medzi šimpanzom, koňmi a UFO, kladúc si otázku, prečo topánka stála na svojej spodnej hrane.
„Za hodinu odtiaľ odídete zmenení,“ hovorí postava dospelého Jupea z filmu. Odpoveď by sa mohla skrývať v názve snímky. Stotridsaťjeden minút zbehne ako voda a jedna z úsmevných vecí, na ktoré si spomeniete aj po premietaní, je, že lietajúce balóny sú slabinou ako šimpanzov, tak aj UFO.