Originálny názov: Nymphomaniac
Žáner: dráma
Minutáž: 120 minút
Krajina: Dánsko | Nemecko | Francúzsko | Belgicko | VB
Rok: 2013
Prístupnosť: MP 18
Réžia: Lars von Trier
Scenár: Lars von Trier
Kamera: Manuel Alberto Claro
Hrajú: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Shia LaBeouf, Christian Slater, Jamie Bell, Uma Thurman, Willem Dafoe, Mia Goth, Sophie Kennedy Clark, Connie Nielsen a ďalší
V dnešných dňoch médiá držia krvilačne v zuboch práve kontroverzného dánskeho režiséra Lars von Triera. Na svetlo sveta vyšla totiž – podľa vlastných slov- „jeho prvá pornografická snímka“, s názvom Nymfomanka. Krutá i autentická rozprava nymfomanky Joe (Charlotte Gainsbourg) so Seligmanom (Stellan Skarsgård) zahŕňa jej životný príbeh od detstva po zrelý vek. Vyhľadávačom provokatívnych snímok obdobného charakteru určite neušla jej staršia nehanebnejšia sesternica zo Španielska, film od Christana Molinu, „Denník nymfomanky“ z roku 2008. Šokujúca všadeprítomná dráždivosť a viackontextová temnota v Trierovom rukopise však vytvorila z ťažko uchopiteľného subjektu niečo ďaleko metaforickejšie a okázalejšie.
Trier je momentálne považovaný za najslávnejšieho dánskeho filmára. Vvyprodukoval 26 nezávislých filmov a za Tanečnicu v tme (Dancer in the Dark) z roku 2000 dostal 10 ocenení, vrátane Zlatej palmy v Cannes. Jeho režisérska tvorba nesie jedinečné charakterové znaky. Už v rúhavom Antikristovi spred piatich rokov vystupovala jeho obľúbená a takpovediac „dvorná“ francúzsko–anglická herečka, Charlotte Gainsbourg. Jej špecifické herectvo a prirodzenosť zrejme dokonale vystihli Trierovo naturalistické, surové poňatie svojich filmov. O dva roky neskôr, v roku 2011, si takisto zahrala jednu z hlavných postáv popri Kirsten Dunst v sci-fi psychologickej dráme Melancholia. Ničivá a nepredvídateľná, na prvý pohľad stagnujúca apokalyptická snímka, si vyslúžila nemálo rozporuplných ohodnotení.
Nymfomanka je kinematografický projekt, ktorý má v necenzúrovanej verzii takmer 5,5 hodiny. Film sa odohráva v ôsmich kapitolách : : 1. The Compleat Angler / 2. Jerôme / 3. Mrs. H / 4. Delirium / 5. The Little Organ School / 6. The Eastern and the Western Church (The Silent Duck) / 7. The Mirror / 8. The Gun. Snímku však zostrihali s vynúteným súhlasom, no bez autorovho požehnania, na štyri hodiny. Tie rozdelili na časti Nymfomanka 1. a 2.Prvá sekcia filmu je rozvetvená na štyri samostatné kapitoly. Zoznamuje nás s hlavnou hrdinkou Joe, ktorú objaví ležať na zemi náhodný chodec Seligman a ujme sa jej. Začína rozprávať svoj strastiplný príbeh počnúc prvými sexuálnymi zážitkami v ranom detstve. Podčiarkuje odlišný pohľad na samotný akt. Priepastný rozdiel v chápaní vzťahových otázok sa preukázal v puberte, keď sa mladšia hlavná hrdinka (Stacy Martin) ocitla v nymfomanickom „satanistickom“ spolku. Sexuálnym apetítom a odporom k láske sa formuje postava ochudobnená o schopnosť milovať.
Zlom prichádza, keď jej najlepšia kamarátka pošepká, že tajná ingrediencia k sexu je práve láska. Tú jej v dospelosti prináša „zhodou okolností“ jej prvý milenec Jerôme (Shia LaBeouf), ktorého jej viackrát osud priam klišéovito pripletie do životnej cesty. Je akousi poslednou časťou puzzle v jej aktuálnom milostnom živote, ktorý sa okorenil o doposiaľ zašifrovanú prísadu. Vytvorila si tak mozaiku sexuálnych partnerov uspokojujúcich jej neskrotné libido. „Láska je niečo, o čo si sa nikdy neprosil. Ako je možné, že súhlasíš, keď myslíš „nie“ a hovoríš „áno“, aj keď nesúhlasíš?“, filozofuje Joe o bolesti z lásky k Jerômovi.
Trier sa veľmi trefne vyjadruje k otázke ženskej sexuality z mnohých uhlov pohľadu. Predsa, ľudská psychika je poskladaná z nekonečných farieb a ich ďalších odtieňov. Okrem tých viac či menej jednoznačných sociologických dopadov vyplývajúcich z nymfomankinho správania film vykresľuje polygamiu aj z náboženského pohľadu (napríklad spomínaný satanizmus). Zároveň prelína rôzne kultúrne odkazy a podtexty ako aj dejiny umenia, nadväzujúc na architektúru, literatúru alebo hudbu.
Mnohoznačnosť interpretácie nám tak dáva príležitosť pozrieť sa na ťažkú tému zhora, no zároveň veľmi intímne a subjektívne. Možno aj preto, že sexuálne scény sú veľmi nenútené a trierovsky naturalistické. Zaujímavé, no metaforicky nedotiahnuté, je aj porovnanie rybárčenia a lovu na chlapov. Nemyslím si, že takáto nadsadená komparácia sa hodí na tento druh tabuizovanej témy; na druhej strane, čo ak pomôže predpojatému divákovi ľahšie pochopiť tento druh psychickej poruchy?
Záberovo režisér vsádza na detail a polodetail, čím zvýrazňuje samostatné vystupovanie jednotlivých postáv s dôrazom na mimiku a gestikuláciu. Prvá časť Nymfomanky je extravagantná aj výberom hercov. Okrem 22-ročnej a dá sa povedať začínajúcej herečky Stacy Martin, ktorá bravúrne zvládla rolu mladšej verzie Joe, sa v snímke objavila na pár minút aj Uma Thurman. Zahrala si žiarlivú, podvedenú „Mrs.H“. Preexponovaná scéna funguje aj ako jedno z humorných odľahčení deja.
Trúfalý predmet filmu v Trierovom prevedení naberá hlbší rozmer, ktorý bol doposiaľ vnímaný v iných dielach ako lacno spracovaný. Zveličenie a premostenie tematiky s erotickým materiálom by mohli pripútať ku kinosedačke aj jednoduchšieho konzumenta až do konca. Filmovým nadšencom už netreba Triera predstavovať. Spojením týchto dvoch atribútov tak máme konečne k dispozícii kvalitný kinematografický projekt, „hltaný“ oboma pólmi trhu.