Originálny názov: The Lincoln Lawyer
Žáner:kriminálna dráma, triler
Minutáž: 118 minút
Krajina: USA
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 12
Réžia: Brad Furman
Scenár: John Romano, Michael Connelly
Kamera: Lukas Ettlin
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Matthew McConaughey, Marisa Tomei, Ryan Phillippe, William H. Macy, Josh Lucas, John Leguizamo, Michael Peña, Bob Gunton, Frances Fisher, Bryan Cranston a ďalší
Dávno sa na poli filmu nestalo, aby bol Matthew McConaughey zapojený vo výbornom projekte. Iste, za posledných päť rokov si ho fanúškovia vychutnali po boku Al Pacina v „tipérskej“ dráme Maximálny limit, či ako energického trénera v ďalšej dráme Návrat na vrchol. Ale väčšinou sa motal okolo romantických komédií alebo podobne ladených projektov (Lemra lemravá, Všetky moje ex). V tomto roku ho máme možnosť zhliadnuť hneď v kvartete filmov a jeden z nich práve atakuje slovenské kiná. V thrilleri zo súdneho prostredia s názvom Obhajca hrá Matthew to, čo mu ide najlepšie už od dôb adaptácie knihy Kedy zabiť amerického spisovateľa Johna Grishama – právnické eso.
Jeho Mick Haller je prototypom typického právnika. Istý morálny základ je uňho prítomný, ale chladnou vypočítavosťou využíva systém vo svoj prospech. Prakticky všetky detaily prípadov rieši v kancelárii, nachádzajúcej sa v zadnej časti čierneho Lincolnu Continental. Keď sa mu dostane do rúk možnosť obhajovať zazobaného mladíka Louisa Rouleta (Ryan Phillipe) z pokusu o znásilnenie a vraždu, vidí v zdanlivo jednoduchom prípade možnosť riadneho zárobku a zviditelnenia vlastného mena. No razom zisťuje svoj omyl a dostáva sa nielen do morálno-profesijnej dilemi, ale i do otvoreného psychologického boja s ďalším manipulátorom na poli spravodlivosti – vlastným klientom.
There is no client as scary as an innocent man. Mickov otec
Povedať niečo nové v oblasti právnicky ladených filmov je momentálne obtiažne, no už z úvodného nádychu recenzie je zrejmé, kam Obhajcu radím. Síce sa neštíti pracovať so zaužívanými formulami, ale priestor, v ktorom režisér Bret Furman manévruje je veľmi podmanivý. Film má svoje tempo pevne dané od začiatku a drží si ho s malými scenáristickými revolúciami prakticky celú stopáž. Výborne priklincuje diváka do sedadla i vďaka podmanivému vizuálnu prostredia Los Angeles, ktoré nápadne pripomína napríklad exteriéry mesta vo filme Training Day. Kedže ide z polovice o drámu a tie právnické môžu poľahky nezainteresovaných nudiť svojim výkladom, istá forma strachu z priebehu je prítomná. Aj keď je väčšina filmu situovaná v súdnej sieni, právnické omáčky ohľadom samotného zločinu a všakovaké poučky nie sú stredobodom pozornosti. Rozprávanie sa sústreďuje výhradne na postavy, či už budovanie „vzťahu“ právnika so svojim klientom, alebo postavenie ostatných prítomných v ich zájomnej psycho hre.
Postupné vyhrocovanie atmosféry a stavanie deja pracujú pozvoľna s prvkami prekvapenia, ktoré spolu s dramatickými pasážami tvoria úchvatnú symbiózu. Prostredie, ktoré režisér ponúka je schématicky poskladané a aj keď nejde o extra porciu originality, množstvo zvratov v deji ho robí vysoko nadpriemerným a film vonkoncom netápa v prípadnej prekombinovanosti, či zbytočnosti niektorých scén. Problém však nastáva v žánrovej oblasti filmu. Prezentuje sa ako kombinácia krimi thrilleru a drámy, lenže na thriller mi prišiel mäkký a napätie sa v riadnej dávke vyskytuje len v niekoľkých scénach (návšteva bývalého klienta). Ako dráma je však veľmi silný a reálny v minimalistických scénach jedného na jedného, hlavne čo sa ústredného dua týka.
I checked the list of people I trust and your name ain’t on it. Mick Haller
Alfou a omegou je samotné osadenstvo. Micka si vďaka hereckému koncertu McConaugheyho zamiluje každý. Vdýchol mu ten pravý punc právnika, no je to postava ambivalentná. V istom momente mu fandíte a smejete sa na jeho uvoľnených vtipoch, len aby ste vzápätí mali chuť mu dať cez tú falošnú právnickú chlebáreň. Jeho výkon je v skutočnosti uveritelný, bojuje so svojim prežitím čoby právnik, psychicky zdeptaný, bezradný a na konci so silami, zatiaľ čo záporák má zdanlivo pevnú ruku a zopár es v rukáve. A ako protipól k tomu ukazuje Matthew svoj nadhľad, vtip a cool gráciu v odľahčených scénach. Ostatne, každá postava je výborne napísaná a herci prilievajú do výsledného kontextu, či už je to vlasatý William Macy, večne povýšenecká Frances Fisher, alebo ľahko bláznivý kolumbijčan John Leguizamo, ktorý s režisérom dokonca už spolupracoval pred týmto projektom.
Obhajca umne vykresľuje nielen pokrivenosť systému, s ktorým nie je problém vypiecť a našiť na kohokoľvek prakticky čokoľvek. Ale dramaticky silný, no thrillerovo pokrivkávajúci film s výborným hereckým obsadením, hudbou a plejádou scenáristických zvratov dokáže zaujať každého, kto je priaznivcom kľučkujúcich právnických snímok. Takže netreba váhať, túto dramatickú zábavu si nemožno nechať ujsť!