Ostrí chlapci © 2016 Forum Film SK

Keď sa niekto podieľa na scenároch k Smrtonosnej zbrani, Predátorovi, Poslednému skautovi alebo Poslednému akčnému hrdinovi, je prinajmenšom nepriamo spoluzodpovedný za morálny kódex celej jednej (chlapčenskej) generácie. Kódex je možno honosný názov pre niekoľko jednoduchých pravidiel obalených hrubou vrstvou cynického humoru (tzv. hrošou kožou), ale starozákonným Hebrejcom stačilo Desatoro a čo bolo dobré vtedy, musí byť rovnako dobré aj dnes. Tomu ver.

Originálny názov
The Nice Guys

krimi, akčný, komédia
2016 / 116 min. / MP 15
USA

Réžia
Shane Black
Scenár
Shane Black, Anthony Bagarozzi
A možno nie. Hrdinovia z mysle Shanea Blacka sú často v konflikte nielen s (inými) zločincami, ale aj sami so sebou a so svetom ako takým. Vplyvom istej hlbokej traumy (napríklad smrť blízkej osoby) a/alebo osobných daností odmietajú plniť svoju očakávanú úlohu a trhajú sa z reťaze konvencií. Tým však upozorňujú na dôležitosť konvencií „vyššieho rádu“, odkazujú na to, čomu sa zvyklo hovoriť vyšší princíp alebo jednoducho odhaľujú „bulšit“, ktorým si ľudia zatierajú oči, lebo pravda príliš oslepuje.

V prvom rade neberú nič, ani samých seba, príliš vážne, teda skoro vôbec. Black rád prispôsobuje konvencie amerického „hard-boiled“ krimi a noirových filmov zo 40. a 50. rokov prostrediu po vyšumení studenej vojny, v ktorom neexistuje jasné globálne rozdelenie dobra a zla. Naopak, zlo je blízke, americká spoločnosť je ním prestúpená vo všetkých zložkách a úrovniach, ako „bad guys“ by sa z veľkej časti dali opísať aj hlavné postavy.

Kto je zlý človek, je dôležitá otázka aj pre Ostrých chlapcov, doteraz iba tretí celovočerný kus v jeho vlastnej réžii (po Kiss Kiss Bang Bang z roku 2005 a poslednom Iron Manovi). Nie práve úspešný súkromný detektív Holland March (Ryan Gosling) sa pýta: „Som zlý človek?“. „Pravdaže“, odpovedá jeho dcéra, puberťáčka Holly (Angourie Rice). Na inom mieste v inom čase sa zasa Holly pýta otcovho parťáka Jacksona Healyho (Russell Crowe): „Ste zlý človek?“. A pre Healyho, ktorý si zarába zastrašovaním a mlátením ľudí, nie je jednoduché odpovedať. „Holy“ znamená v angličtine „svätá“. Holly je skutočne čistá duša, ktorá ovplyvňuje v pozitívnom zmysle aj násilníka Healyho, aj svojho otca, podvádzajúceho klientov a zosúvajúceho sa do alkoholizmu. Ostáva čistá napriek im dvom a napriek udalostiam a prostrediam, v ktorých sa ocitá (okázalé party, plné „kuriev a oné“, vydierania, únosy, vraždy).

Ostrí chlapci © 2016 Forum Film SK

Healyho a Marcha zvedie dokopy náhoda v podobe Amelie Kutner (Margaret Qualley), zúfalo mladej krásky s veľkými problémami. Ich vzťah začína pre tzv. buddy filmy tradične nevraživosťou. March Amelie hľadá, Healyho si dievčina objedná, aby Marchovi v pátraní zabránil. Healy Marchovi na výstrahu zlomí ruku a popritom sa uvoľnene porozpráva s Holly. Ako to už býva, zakrátko si nájdu silný dôvod na spoluprácu a stáva sa z nich komicky aj detektívnymi výsledkami mimoriadne výkonný tím.

Pri hereckých dvojiciach sa často hovorí o „chémii“, nuž aby som nevybočoval z radu, „chémia“ medzi Croweom a Goslingom funguje ukážkovo. Znamená to, že sa navzájom dopĺňajú a nahrávajú si nielen replikami, ale aj mimikou, gestikou, držaním tela a ďalšími prejavmi, ktoré scenár nezvykne obsahovať. Mladší Gosling sa to snaží uhrať na vyššie IQ, šmrnc, vtip a celkový cool faktor, čo však celkom nesúhlasí s jeho pitím, nešikovnosťou, ani so zrejme úprimnou snahou vychovávať dcéru (bez matky). Crowe je vecný, priamočiary a samota ho naučila ľahostajnosti k svojmu výzoru aj prípadným citom ľudí v jeho okolí. Jeho charakter pripomína nekompromisného policajta Buda Whitea z LA Confidential (1997) v komickejšom odtieni.

Ostrí chlapci © 2016 Forum Film SK

Los Angeles je pre Shanea Blacka mikrosvetom, kde sa sústredí symbolický a kultúrny kapitál americkej civilizácie. Ten priťahuje aj veľké peniaze („skutočný“ kapitál) a Black buduje hru, v ktorej sa krížia záujmy ekologického hnutia s jeho väzbami na hipícku kontrakultúru a progresívne prúdy v Hollywoode so záujmami automobilového priemyslu s jeho väzbami na politický establišment. To je skutočný dôvod zasadenia deja do roku 1977, krátko po ropnej kríze, nie možnosť vysmievať sa z diskokultúry a zlatého veku porna. Môžeme si tak filtrovať vlastné očakávania dosiahnutými zmenami za posledných 40 rokov. Holland je napríklad presvedčený, že „do piatich rokov budeme všetci jazdiť na elektrických autách z Japonska.“ Tak to by sme mali.

Tieto „presahy“ niekomu nebudú stačiť, aby sa Ostrí chlapci vynorili z pásma šedej komercie, niekto ich zasa nebude vnímať vôbec pre neprestajný smiech. Množstvo a kvalita hlášok a situačnej komiky (iba v scéne z párty by sa našli desiatky príkladov) radia Ostrých chlapcov medzi najlepšie akčné komédie posledných rokov. Pre autorské projekty Shanea Blacka platí, že ak aj neboli hitmi pri prvotnom uvedení, ich popularita s postupujúcim časom iba rástla. Na jeho posledný film som ochotný rovno staviť.