Laco Deczi v šortkách stojí na kúsočku hliny – na vlastnom ostrove – pár metrov od pobrežia. Drží v rukách obraz. Na pláži sa zastaví nejaký chlap, pýta sa, čo je na obraze. Laco vysvetľuje, že je to ostrov medzi Pacifikom a Atlantikom, kde sú stovky psychiatrických ústavov a on je jeden z pacientov. Obraz vraj stojí pol milióna dolárov. „Priveľa? Get the fuck out of here“, ukončuje Deczi konverzáciu v pravom americkom štýle.
Je jedným z troch predstaviteľov dokumentu režisérov Filipa Remundu a Roberta Kirchhoffa. Spája ich džez, emigrácia a zašlá sláva. Deczi je trubkár, emigroval v roku 1985 do vtedajšieho Západného Nemecka a odtiaľ do USA, kde doteraz žije v New Yorku. Ján Jankeje hrá na kontrabas, odišiel do Nemecka už počas Pražskej jari. Saxofonista Ľubo Tamaškovič žil v 60. rokoch v Paríži, v roku 1973 sa vrátil do Československa. Zomrel v roku 2013.
Pára nad řekou
hudobný, dokumentárny
2015 / 83 min.
Česká republika / Slovensko
Réžia
Robert Kirchhoff, Filip Remunda
Scenár
Robert Kirchhoff, Filip Remunda
Niekedy im už veľa iného neostáva. Úpadok, ústup z nenaplnených alebo nenaplniteľných ambícií sa prejavuje rôzne. Laco so svojou americkou kapelou Cellula New York hrá na festivale v Žiari nad Hronom, s harmonikárom Chrisom DePinom vypisuje maily Georgeovi W. Bushovi, či by mu nemohol spraviť súkromný koncert. Jankeje si privyrába na vianočných trhoch v bizarnej skupine džezových Santa Clausov. Melancholický Tamaškovič sa prediera Parížom hľadajúc zaniknuté podniky, kde kedysi účinkoval, a mŕtvych spoluhráčov.
Z dokumentu preto prchá veľa smútku. Avšak aj humor. Neoceniteľné britké dialógy optimistického DePina s večne nabrúseným Deczim. Úsmevné situácie v špinavých hoteloch. Snová anekdota v úvode, keď trubkára zatýka policajt priamo počas vystúpenia, lebo zahral zopár tónov falošne (nočná mora džezmena). Jankejeho vystrájanie s domácim kakadu. Všetci sú to blázni.
Inak by asi nemohli hrať džez. Platí výrok režisérov, že ide o jeden príbeh v troch prevteleniach. Aký príbeh? Možno o odumieraní jednej hudobnej formy a celej subkultúry s ňou spojenej. Džez je rovnako o kolektívnej improvizácii ako o individuálnych sólistoch. Musíte byť na jednej vlne s ostatnými a zároveň čo najoriginálnejšie vyjadriť sám seba. Tamaškovič po celý čas odmieta hrať. Zároveň tvrdí, že vyvíja nový osobný štýl, už štvrtý v živote, nazýva ho „modern New Orleans“. A v jedinej scéne, kde naozaj vystupuje s kapelou, nehrá na saxofón (hoci ho má so sebou), ale spieva. Agonicky, prerušovaný záchvatmi kašľa. Ľudia v parížskej pivnici sa aj tak bavia, tancujú a tlieskajú.
Nenápadne sa sem vtiera aj známa česká a slovenská téma: malosť versus extravagancia. Najlepší spomedzi nás sú vydedenci. Zúfalo túžiac po ocenení, zazeráme cez prsty na tých, čo ho aj dosiahnu. Talenty nepodporujeme, staviame im barikády. Pudíme ich preč, a keď sa náhodou z rôznych dôvodov vrátia, chrstneme im do tváre: Tak vidíš. O čo si sa to vlastne pokúšal? Chcel si pochopiť Boha, džez a ženu? A teraz tu ležíš v rakve po niekoľkých posledných mesiacoch v hospici a kaplán sa ošíva, keď ťa kamarát prosí, aby si naňho počkal v nebeskom bare.
Ak jedno prevtelenie z troch vytŕča, je to Decziho. (Film mal byť pôvodne iba o ňom.) Je trošku na škodu, že iba on si užije vo filme akú-takú satisfakciu, príležitosť predviesť sa pred veľkým publikom. Ťažko viniť mladších alebo nepoučených divákov, keď si z filmu odnesú prevládajúci dojem o stroskotancoch, lebo v prípadoch Jankejeho aj Tamaškoviča je to, čo všetko v živote (čiže v hudbe) dokázali, skryté v náznakoch, útržkoch rozhovorov, v jednom-dvoch archívnych koncertných záznamoch. (Tamaškoviča zachytáva v produktívnejšej polohe krátkometrážny TV dokument Jas is Jazz z roku 2008.)