Začiatkom roka prišla do kín ďalšia variácia na nesmrteľnú Ripleyovú a jej survival odyseu s príšerou z kozmu. Skupinka prieskumníkov s čiernym pasažierom v uzavretom priestore vesmírnej lode je však už príliš prevarený námet. Scenáristi teda inovovali osvedčený vzorec aspoň zmenou lokality a partiu preživších nešťastníkov nechajú rozkrájať neznámym obludám na najhlbšom dne oceána.
Underwater
akčný, dráma, horor
2020 / 95 min. / MP 15
USA
Réžia
William Eubank
Scenár
Brian Duffield, Adam Cozad
Oceánska výskumná stanica vykonávajúca sondážne vrty je v troskách. Hŕstka tých, čo prežili, čelí enormnému tlaku vodnej masy, mrazivému chladu a strachu z neznámej temnoty. Jedinou šancou na únik z časovanej pasce je prejsť v špeciálnych hlbinných skafandroch priamo po oceánskom dne do bezpečia. Keď sa však podmorskí rukojemníci vyberú po svojich do otvoreného priestoru, zistia, že vŕtaním do spiaceho povrchu nespôsobili iba ničivé zemetrasenie. Zároveň prebudili niečo neznáme, doposiaľ ukryté pod morským dnom.
Eubank sa vykašľal na logiku. Sám dobre vie, že neprináša žiaden objavný originál. Rozumne sa zameral na silný vizuál so správne zakalenými morskými scénami. Veľmi premyslene kalkuluje s najsilnejším diváckym strachom z neznámeho. Netvorov odhaľuje postupne, napätie sa snaží systematiky gradovať. V poslednej tretine deja mu však dochádza dych.
Sympatie si k plocho napísaným postavám veľmi vytvoriť nestihnete, rýchlo totiž umierajú. Prekvapivým ťahúňom je tak hlavná hrdinka Norah, ktorú stvárnila Kristen Stewart. Netradičným typom role dokazuje, že jej herecká paleta je značne farebnejšia, ako sa roky tradovalo. Vincent Cassel hrá ako kapitán Lucien svoj šedivý funkčný štandard. T. J. Miller neostal povesti otravného a akože vtipného podivína nič dlžný. Kto z nich to dotiahne až do finále, je v zásade jedno.
Pravdepodobne sa neubránite pocitu, že ste už podobný film viackrát videli. V tmavej kinosále sa ale mohlo jednať o nadpriemerný zážitok solídne variujúci votreleckú tematiku. Obdobný atmosférický triler s jemnými prvkami podmorskej klaustrofóbie v distribúcii dlhšie absentoval, takže by som sa mu účelovo nevyhýbal.
Zamýšľaný ekologický rozmer síce režisérovi úplne nevyšiel, to však vo výsledku vôbec neprekáža. Zamrzí hádam len fakt, že po pár dňoch sa vám veľkolepá podmorská výprava s desivými (pod)vodníkmi dočista rozplynie z pamäte. Absenciu hlbšej originality nenahradia dialógy, ani hudobný sprievod rutinérov, ktorých je zbytočné menovať.
William Eubank sa predstavil po festivalovom Signále z neznáma (The Signal, 2014) či staršiemu sci-fi Stratený vo vesmíre (Love, 2011) širšiemu publiku. Pod vodou vás bude baviť svižným tempom, šikovne nakrútenými akčnými scénami, desivými monštrami a v neposlednom rade netradičnou hlavnou hrdinkou. Sporo odetá, no s bystrou mysľou duchaprítomnej podmorskej inžinierky. Kto by Kristen Stewart predpovedal túto hereckú polohu v dobách trblietajúcich sa upírov či siedmych trpaslíkov?