Originálny názov: Midnight in Paris
Žáner: fantazíjna romantická komédia
Minutáž: 94 minút
Krajina: Španielsko, USA
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Woody Allen
Scenár: Woody Allen
Kamera: Johanne Debas, Darius Khondji
Hrajú: Owen Wilson, Rachel McAdams, Kurt Fuller, Mimi Kennedy, Michael Sheen, Nina Arianda, Carla Bruni, Maurice Sonnenberg a ďalší
Všetci milujú Paríž, či už v ňom žijú, navštívili alebo chystajú sa ho navštíviť alebo len spomínajú na to, čo nigdá nebolo. Podobne ako Gil (Owen Wilson), hollywoodsky scenárista, zaseknutý v písaní knihy o majiteľovi obchodu so suvenírmi z minulosti. Kým sa jeho nastávajúca Inez (Rachel McAdams) naháňa s fotríkovcami po luxusných butikoch a reštauráciách, Gil dáva prednosť blším trhom a bagetériám. A najradšej sa prechádza v daždi.
Zasnený Gil a praktická Inez sú od začiatku ukážkovo podozrivým párom – každý je mentálne niekde inde. Po jednom z nemastno-neslaných spoločných večerov Gil volí samotu v uliciach nočného Paríža. Po ceste na hotel navyše zablúdi a polnoc ho zastihne na schodoch starobylého kostola. Spoza rohu prifrčí nablýskaný veterán. Bujará posádka, vyobliekaná v móde zodpovedajúcej veku autíčka, Gila zatiahne na párty v štýle 20. rokov. Podobné veci by sa pri dnešnej všeobecnej retrománii dali očakávať. Málokto má však príležitosť kaliť s takými literárno-umeleckými celebritami zašlých čias ako Zelda a Scott Fitzgeraldovci, Ernest „Papa“ Hemingway, keď ešte nebol „Papa“, Cole Porter či Joséphine Baker. Ako nostalgik a ašpirujúci literát (ešte aj pod parou) sa Gil rýchlo zbavuje obvyklej nedôvery a my sa spolu s ním nechávame omámiť atmosférou „zlatých dvadsiatych“, v spoločnosti velikánov, známych zo stredoškolských učebníc.
Woodyho Allena technická stránka veci vôbec nezaujíma. Nemá teda zmysel pýtať sa, ako je možné, že sa Gil len tak prenáša skoro o sto rokov do minulosti. Hoci má záujem podeliť sa o nevšedný zážitok so snúbenicou, nepodarí sa mu to. Možno Inez do tohto sveta jednoducho nepatrí. Čo je problém: nielenže sa v ňom Gil cíti lepšie ako v roku 2011, stretáva v ňom aj skutočnú múzu Adrianu (Marion Cotillard), bývalú milenku Braqua či Modiglianiho, v súčasnosti laškujúcu s Picassom. Nohatá lovkyňa maliarov, prirodzene, Gila ihneď okúzli. Adriane je zasa sympatický jeho allenovský sebavýsmech. Paradoxne, nie sú pre seba zrejme stvorení o nič viac ako Gil s Inez. Totiž aj Adriane sa jej súčasnosť zdá menej hustá ako obdobie spred pár desaťročí, známe pod veľavravnou prezývkou la belle epoque. V Paríži zjavne naozaj nie je nikto prorokom. Naopak, všetci sú zarytí atavisti.
Allen rekonštruuje atmosféru 20. rokov práve tak plynulo a bezstarostne, aký plynulý je Gilov prechod do vysnívaného obdobia a späť do reality hornovrstevných kecov o ukradnutých šperkoch a impresionistických maliaroch, odvisnutých v múzeách. Mačistický Hemingway (Corey Stoll) Gilovi recituje tajomstvá veľkej lásky a veľkej literatúry. Gertruda Stein (Kathy Bates) fundovane, vecne a povzbudzujúco kritizuje Gilov rozpracovaný rukopis. Zelda a Scott sa rozchádzajú a schádzajú a Salvador Dalí (Adrien Brody) je proste… DALÍ!!! Väčšina hercov si svoje slávne postavy vyslovene užíva. Pochvalu za vydarenú verziu allenovského neurotika si zaslúži aj Owen Wilson. Polnoc ako každý iný bod nemá rozmer, je to čas, ktorý nigdá nebol, ale ešte nigdá nebol taký úchvatný ako teraz. Ak chcete žiť v Paríži, jednoducho odtiaľ nesmiete odísť, nech ste kdekoľvek.
V prípade problémov s identifikáciou niektorých osobností či narážok na ich tvorbu Polnoc v Paríži stále funguje aj ako romantická komédia. Protagonisti nie sú cukríkové stereotypy, ale malí ľudia so sympatickými aj menej sympatickými kvalitami a svoje srdcové záležitosti riešia podobne ako asi väčšina z nás. Ako sa dá. Možno práve vo vyváženom kontraste fantastických návratov do žiarivej minulosti a civilne vykreslených ústredných vzťahov spočíva najdôležitejšia kvalita najnovšej Allenovej maškrty.