Originálny názov: Du Zhan
Žáner: akčná krimi dráma
Minutáž: 107 minút
Krajina: Čína | Hong Kong
Rok: 2012
Réžia: Johnnie To
Scenár: Ryker Chan, Ka-Fai Wai, Nai-Hoi Yau, Xi Yu
Hudba: Xavier Jamaux
Kamera: Siu-keung Cheng
Hrajú: Louis Koo, Honglei Sun, Yi Huang, Michelle Ye, Suet Lam, Baoqiang Wang, Ka Tung Lam,Guangjie Li a ďalší
Keď pri explózii v laboratóriu na výrobu pervitínu zahynie práve chytenému drogovému dílerovi Timmymu žena, nezostáva mu nič iné, ako stať sa komplicom a zachrániť tak svoj život pred trestom smrti. To ale kapitán Zhang (Sun Honglei) netuší, aké obety ich plán proti drogovému kartelu bude predstavovať. Timmy Choi (pop-star Luis Koo) však kožu lacno nepredá a aj napriek pomoci protidrogovému tímu kapitán Zhang pochybuje o jeho oddanosti. Prílišná dôvera sa totiž vo vzťahu policajt – drogový díler nevypláca.
Odliv početnej skupiny hodnotných režisérov z Hongkongu do bohatšej Číny naberá na obrátkach. Svoje o tom vie aj Johnny To – úspešný (nielen) festivalový režisér. Nová snímka tak oplýva nákladnejšou produkciou, silnejším marketingom a hlavne zmenou prostredia. Najnovšia snímka renomovaného hongkonského režiséra nás zavedie do podsvetia čínskych ulíc, kde obchod s drogami predstavuje nezastaviteľný vlak plný stretnutí so zločineckými skupinami, malými i veľkými rybami drogového podsvetia a, predovšetkým, bezcitného konania za účelom vyhrať „drogovú vojnu“.
Zabudnite na uťahané scény či pocit prílišnej členitosti deja. Johhny To nezakladá svoj úspech na sofistikovanosti dialógov, či samotného scenára. Iniciatívu vkladá predovšetkým do jednoduchosti a strohosti svojich filmov. Výnimkou nie je ani ďalší z množstva úspešných filmov – za zmienku určite stojí Running out of Time (Am zin, 1999) či Running on Karma (Daai zek lou, 2003). Pre gram kokaínu je vzrušujúci, inteligentný triler plný napätia, čo ho činí filmom, ktorý stiera hranicu medzi komerčným a hodnotným. Komerčné prvky sú však zárukou marketingového úspechu a hongkonský režisér tak neostáva svojej povesti nič dlžný.
Vzťahová rovina postáv má difúzny charakter. Ani drogový díler Timmy, ani kapitán Zhang nevykazujú striktný charakter. Práve naopak, tvoria akési archetypy postáv viackrát videných v mnohých iných (predovšetkým) amerických trileroch. Režisér sa zdráha akýchkoľvek flashbackov do minulosti postáv, ich súkromných životov a prípadných reflexií na terajšie situácie. Miestami sa tak vo filme profiluje úzky vzťah spomínaného policajta a jeho komplica, ktorého rámec dôležitosti občas prevyšuje sekundárne okolnosti deja.
Finálna prestrelka polície s mafiou nadchýna vynikajúcim strihom, kamerou a predovšetkým absenciou akéhokoľvek hudobného podkladu (aspoň väčšinou). Jej dôraz a dôležitosť pri reflexii celkového pocitu z filmu netreba spomínať. Čo si však uvedomí možno málokto, je nezmyselnosť tohto konfliktu a jeho dôsledkov. Spomínaná komerčnosť tak naberá podstatne hodnotný charakter s určitou režisérskou víziou.
Tempo okolo „drogovej vojny“ neustále napreduje a aj napriek kompenzácii pomocou o čosi pomalších sekvencií (vypočúvania, zosnovanie plánu) smeruje k mierne explicitnému, bezcitnému a očakávanému finále. Pre gram kokaínu tak predstavuje triler, ktorý dáva jasne najavo, kam svoju pozornosť divák má sledovať. A to ku konfliktu, ktorý zrejme nikdy nenájde víťaza a porazeného.