Originálny názov: Only Lovers Left Alive
Žáner: dráma, horor, romantický
Minutáž: 123 minút
Krajina: Veľká Británia | Nemecko | Francúzsko | Cyprus | USA
Rok: 2013
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Jim Jarmusch
Scenár: Jim Jarmusch
Kamera: Yorick Le Saux
Hudba: Jozef van Wissem
Hrajú: Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Carter Logan, Wayne Brinston a ďalší
Jim Jarmusch je už od 80-tych rokov považovaný za priekopníka nezávislého prúdu. Snímky nakrúca bez potreby miliónových injekcií Hollywoodu, no beztak si vytvoril štýl, ktorý obľubujú nadšenci všetkých kútov sveta. Najnovší film Prežijú len milenci, dostupný zatiaľ len na festivaloch, mi v mnohom pripomínal umeleckú symboliku Holy motors (2012, r. Leos Carax), aj keď tematicky inak orientovanú. Možno aj preto, že Jim je náruživý fanúšik francúzskej kinematografie.
Povráva sa, že jednou z hlavných príčin vzniku tohto filmu, bolo Jarmuschove znechutenie filmovou ságou okolo ligotavých upírov, ktorým denné svetlo nespôsobuje žiadne fyzické ťažkosti a milostný trojuholník v nej mení veľkosti uhlov. Ústrednými postavami sú upíri Adam a Eva, ktorí prežívajú v úpadkom postihnutej spoločnosti 21. storočia. Bez väčšej chuti žiť, utrápení a unavení, sa trojnásobní manželia ponárajú do spomienok na dobu, kedy ich život bol zmyselnejší a zakusovanie zombies (obyčajných ľudí) nebolo otázkou života a nakazenia.
Vlastností, ktorými film očarí a najmä prinúti k zamysleniu, je viacero. V prvom rade je to Jarmuschova snaha prinavrátiť tomuto žánru stratený kurz a v tom druhom zas ponúknuť zrkadlo dnešnej doby. Adam a Eva sa svojou upírskou podstatou približujú takmer literárnej unavenosti elfov tolkienovského sveta. Žijú na okraji spoločnosti, aj keď s bohatými skúsenosťami a spomienkami starými niekoľko stoviek rokov, ktoré by posunuli civilizáciu vpred. Nie sú však glorifikovanými upírmi a ani ich vlastnosti nie sú zdecimované do ligotavej či na svetlo odolnej podoby. Cez deň spia, v noci žijú a krv pijú. Podstata akýchsi nadľudí je zachovaná.
Jarmusch si schuti zašpásoval aj ako scenárista. V druhom pláne je snímka devastujúcim zrkadlom udalostí, ktoré dnes zažívame. Príbeh sa odohráva na rozhraní amerického mesta Detroit a marockého Tanger, ktoré boli v počiatkoch druhej polovice minulého storočia vysoko vyhľadávanými centrami priemyslu, resp. umenia. Režisér štylizovane poukazuje na úpadok týchto miest (prechádzka po ľudoprázdnom Tangers, symbolická jazda autom po Detroite) a kritiku zaobaľuje do dialógov hlavných postáv, najmä čo sa Detroitu týka. V tomto bode je to vôbec po prvý krát od medializovaného bankrotu mesta, kedy je v kinematografii prezentovaný jeho priamy dopad na „mesto duchov”
V kritike zachádza Jarmusch aj hlboko do histórie ľudstva a poukazuje na nami uznávaných mysliteľov a priekopníkov (Galileo, Pytagoras, Tesla a pod.), ktorí sa však sami zostali nepochopenými hrdinami vlastných dôb. Pomocou nich spája symboliku oboch plánov filmu do jednoliatej mozaiky o súčasnosti a minulosti populácie. Neponúka cielené vysvetlenie, ale skôr akúsi rekapituláciu skazenosti a zlých rozhodnutí ľudstva, ktoré sa najviac odrážajú na unavenom charaktere upíra Adama. A zavše sú aj mená postáv symbolické.
Po hereckej stránke vsadil tvorca na ostrieľanú herečku Tildu Swinton, čo bol vynikajúci ťah. Domina pôsobí, presne tak, ako by ste čakali od postaršej upírky. V prípade veľkého ohlasu filmu u divákov je aj možné, že sa Tom Hiddleston, predstaviteľ Adama, vymaní z nálepky Lokiho (Thor, The Avengers). Dvojicu dotvára stále žiarivejšia Mia Wasikowska ako sestra Evy v úlohe elementu, ktorý nahlodá nudnú idylu nečinnej dvojice a posunie ich nažívanie do inej sféry.
Žánrová odpoveď Jima Jarmuscha je film z kategórie „must-see“. Pomalé tempo vyše dvojhodinovej snímky si vychutnáte so zatajeným dychom, prepínajúc z príbehu do odkazových pasáží. Symbolická rovina, otvorená kritika a súčasný význam pre kinematografiu sú znaky, vďaka ktorým sa o filme bude zrejme ešte dlho diskutovať.