Prvý zradca (2019). © ASFK

Nový film Marca Bellocchia sa predstavil v našich končinách najprv na letných filmových festivaloch. Do užšej kinodistribúcie sa vracia s takmer polročnou odmlkou. Veterán na režisérskej stoličke, ktorý debutoval už v roku 1965, prichádza s výpravným životopisným filmom o jednom z najväčších bossov sicílskej mafie.

Film s jasným talianskym rukopisom, no pomerne širokou koprodukciou, sa stretával s pozitívnymi ohlasmi u kritikov i divákov, o čom svedčí aj účasť v súťaži o Zlatú palmu na prestížnom festivale v Cannes či selekcia za Taliansko na tohtoročného Oscara za najlepší cudzojazyčný film.

Prvý zradca rýchlo vtiahne diváka do deja. Šialené osemdesiate roky krásnej a nebezpečnej Sicílie spoznávame z pohľadu ústrednej postavy – Tommassa Buscettu, ktorého hrá Pierfrancesco Favino, slovenskému divákovi známy z hollywoodskej adaptácie bestselleru Dana Browna Anjeli a démoni. Viac pôsobí na domácej pôde a fanúšikom žánru krimi určite neunikol pozornosti vo výbornej Suburre (2015). Favino hrá vynikajúco, divák mu verí každý pohyb, gesto i repliku.

Film pracuje s pomerne silnou témou, nazeráme tu priam do kuchyne sicílskej mafie, kde rôzne rodinné klany bojujú o moc. Vláda aj polícia sú bezradné, ostrov patrí zločincom. Hybnou silou príbehu je práve Buscettovo konanie. Rozhodne sa totižto spolupracovať s políciou a je tak prvým zradcom, krysou (pentito) veľkej mafošskej rodiny. To spúšťa lavínu udalostí plných zrady, krivdy a pomsty.

Il traditore je po formálnej stránke výborne nakrútená výpravná snímka, v ktorej sledujeme príbeh na rozpätí vyše 30-tich rokov. Precízna kamera, fungujúci scenár a Piovaniho výpravná hudba spolu tvoria výborný mix. Film má aj pri dlhej stopáži stále čo povedať, napätie servíruje postupne a je poznať, že na ňom pracovali skúsení profesionáli, aj keď divák sa v istých momentoch nevyhne pocitu, že film je až rutinérsky presný. Chýba možno silný wow efekt, no po väčšinu času sa nestihnete nudiť.

Prvý zradca (2019). © ASFK

Neprekážajú ani isté nedotiahnuté vedľajšie príbehové linky, do ktorých sa režisér púšťa, aby ozvláštnil dej. Niekedy som mal pocit, že Bellocchio chce do filmu natrepať absolútne všetko. V čase streamovacích služieb s kvalitným obsahom si myslím, že celkový (výborne nakrútený) materiál by mohol viac fungovať ako miniséria. Pre fanúšikov mafie a gangsteriek však ide o výborný počin, ktorý sa vyhýba glorifikácii mafiánov či bagatelizovaniu ich konania a ponúka svieži vánok a príjemné ozvláštnenie žánru.

Snímka v podstate funguje na dvoch úrovniach. Z jednej strany tu máme prepracovanú štúdiu hierarchie a fungujúcej lojality v rámci skupiny či klanu, obohatené o surové a brutálne zábery násilia. Na strane druhej film vystrieda akciu a mení sa na tzv. court room drámu. Podstatnú časť príbehu sledujeme z vnútra súdnej siene, kde sa priam až dokumentaristicky mapuje priebeh pojednávaní, ktoré v Taliansku dovtedy nemali obdoby. Práve preto od médií dostali aj príznačný názov Maxiprocesso. Trval 6 rokov a bol dovtedy najväčším antimafiánskym procesom v dejinách. Okrem toho sa považuje za najväčší súdny proces vo svetovej histórii.

Film je teda faktograficky veľmi presný, avšak práve to mu uberá trochu na potenciáli pohrať sa s divákom. Priveľa talianskych mien, priveľa obvinení a priveľa ďalšej zlej krvi má za následok miernu neprehľadnosť a divák potrebuje byť stále v strehu aby sa nestratil v mori postáv s perfektnými účesmi, sakami na mieru, silným akcentom a cigarou v ruke. Aby toho nebolo málo, diváka môžu zmiasť flashbacky a takmer identicky dramaturgicky zmenežované procesy, ktoré sa tiahnu celou druhou polovicou filmu.

Ako plynie minutáž, divák môže mať problémy s tým, aby vedel identifikovať, kto je vlastne kto. Snímka ponúka veľmi zaujímavý pomer akcie a inteligentne vybudovaného napätia, avšak absolútne zlyháva pri snahe ísť hlbšie pod kožu. Pramálo sa dozvedáme o motiváciách a pohnútkach Tommassina. Režisér sa vôbec nevenuje dôvodom, prečo sa vlastne rozhodol zbehnúť. Išlo o pomstu či ochranu svojej rodiny?

Tu narážam na najväčší problém snímky. Divákovi je jedno, čo s Tommassinom bude, pretože nerozumie jeho konaniu. Režisér necháva túto otázku otvorenú, akoby o nej mal rozhodnúť divák a oveľa viac sa vo filme sústredí na autenticitu vizuálu. Práve touto elementárnou chybou film doslova stráca dych. Je to pre mňa trocha nepochopiteľné, keďže z hľadiska koprodukcie aj plánov bol film definitívne zamýšľaný ako medzinárodný, no diváci mimo Sicílie či Talianska môžu mať a majú problém s pochopením istých súvislostí.

Prvý zradca (2019). © ASFK

Záverečný akt prináša mierne uspokojivé zakončenie, kde konečne divák dostáva možnosť emočne sa s hlavnou postavou stotožniť. Záver sa nevyhýba tradičným klišé, no ponúka pomerne zaujímavý pohľad na život vo večnom strachu. Vizuálne snímka v mnohom pripomína Scorseseho klasiky, s ešte silnejším lokálnym talianskym puncom.

Prvý zradca jednoznačne nerobí hanbu mafiánskym filmom. Trochu klame telom a ponúka v skutočnosti o čosi menej, na čo sa hrá. Aj napriek tomuto konštatovaniu má veľa pozitív a nájsť dôvody, prečo naň zájsť do kina, je veľmi jednoduché. Precízne natočený životopis plný dátumov, miest a mien možno neponúka príležitosť dostať sa do hlavy prvého zradcu sicílskej mafie, no ponúka solídny mafiánsky príbeh s dôrazom na reprezentáciu skutočnej histórie. Film možno niekedy stráca tempo, no výborne sa naň pozerá a všetko pokope drží hlavne skvelý Faviniho herecký výkon.