Ralph búra internet © 2018 Saturn Ralph búra internet © 2018 Saturn

Po šiestich rokoch od premiéry animáku Ralph Rozbi-to (Wreck-it Ralph) sme sa v kinách dočkali pokračovania. Prvý film na seba slušne zarobil, a tak niet divu, že sa o dvojke začalo hovoriť takmer okamžite. Už vtedy bolo tvorcom jasné, že svet hier má mnoho vrstiev a zaujímavých uličiek. Začali sa pohrávať s myšlienkou, že v prípade pokračovania by postavičky mohli preskúmať internet a prostredie online gamingu.

Originálny názov
Ralph Breaks the Internet

animovaný, dobrodružný, komédia
2018 / 112 min. / MP 7
USA

Réžia
Phil Johnston, Rich Moore
Scenár
Phil Johnston, Pamela Ribon
Presne to sa stane, keď malá ostrá pretekárka Vanellope pri poriadnom jazdeckom zážitku vo svojej hre Sugar Rush (s trochou Ralphovho pričinenia) spôsobí, že sa rozbije volant, ktorým sa jej hra ovláda. Spoločnosť, ktorá hru Sugar Rush vyrábala, už dávno zanikla a hoci náhradný volant ktosi predáva na internete, vôbec nie je lacný.

Starček, ktorý prevádzkuje herňu, sa preto rozhodne Sugar Rush vyradiť z prevádzky a koncom týždňa ju nechať nadobro odviezť preč. Vanellope a Ralph majú teda zopár dní na to, aby náhradný volant na internete našli, kúpili ho a nechali ho do herne doručiť, aby hru zachránili pred vyradením.

Internet je v porovnaní s ošumelou herňou divokým veľkomestom plným gigantických firiem, malých start-upov a množstva reklám na každom rohu. Internet  je taktiež podľa producenta oboch filmov, Clarka Spencera, miestom, na ktorom sa konfrontujeme so svojimi neistotami a strachom. Ruku na srdce, asi každý si už gúglil odpoveď na nejakú trápnu otázku, ktorú sa ostýchal kohokoľvek opýtať a hneď nato – len pre istotu – vymazal aj históriu vyhľadávania.

Ralph búra internet © 2018 Saturn

Tvorcovia sa odpichli od poslednej Ralphovej vety z prvého filmu. V nej si sám pre seba hovorí, že ak ho má tá malinká Vanellope rada, nemôže byť predsa takým zlým, ako si o sebe dlho myslel nielen on, ale aj všetky postavičky z ostatných arkádových hier. Lenže v tom sa skrýva celkom zákerný problém – Ralphovo sebavedomie a šťastie je po šiestich rokoch celkom závislé od Vanellope. Tá však na internete nájde hru, ktorej adrenalínové naháňačky a rýchle autá konečne po dlhých rokoch predstavujú poriadnu výzvu. Nuž, a rada by v nej ostala, čo sa Ralphovi vôbec nepáči.

V Ralphovi sa teda prepletajú dve roviny príbehu. Tá prvá, ktorá sa týka záchrany hry Sugar Rush v ich herni, tá so sebou prináša mnoho zábavných momentov. Ralph totiž ako neobratný (povedzme, že aj postarší) užívateľ naráža na temné i absurdné zákutia internetu, ktorý je pre neho nepriehľadnou džungľou. Naopak, Vanellope po vzore generácie Y zvládne navigáciu v internete celkom intuitívne.

Film popritom vyrozpráva etudy o zbytočnom konzume, ktorý na internete prosperuje a bujnie, o hlúpych videách a bleskurýchlych trendoch, na ktoré sa hneď zabudne, ale aj o nevďačnom svete komentárov. Scenár si zábavne kopne do mnohých internetových javov, pričom však nepaušalizuje, ani z neho nerobí apokalyptickú pliagu modernej doby. Navyše, nikoho by nebavilo pozerať sa na film, ktorý by bol len nesúvislá zbierka cynických skečov na adresu internetu. Hlavne preto, že ho všetci denne používame.

Ralph búra internet © 2018 Saturn

Druhá línia, ktorá sa týka nezdravej naviazanosti Ralpha na Vanellope, je o niekoľko úrovní vážnejšia, a to môže byť pre diváka, ktorý by sa chcel len jednoducho zabaviť, problematické. Alebo skúsim to z iného konca: serióznosť a hĺbka, s akou sa scenár pustil do tejto zápletky, je prekvapivá nielen v kontraste so žánrom, ale hlavne vzhľadom na zábavný tón, ktorý nastolili filmové upútavky.

Ralphova kríza identity je priamoúmerná jeho oddanosti malej Vanellope – a tá je veľká, čo nám počas filmu aj sám dokáže. Lenže malá pretekárka sa nechce vrátiť domov, miesto toho by rada okúsila život na novom a vzrušujúcom mieste aj s novými kamarátmi. Tomu Ralph celkom úprimne nerozumie, veď v herni ich čaká spokojný život a známe pohodlie.

Paralely nejeden divák nájde vo svojich životných skúsenostiach – či ide o tínedžerov, ktorých kamarátstva podliehajú skúške pri prechode na iné školy alebo aj v prípade rodičov, ktorí sa musia skôr či neskôr vysporiadať s odchodom vlastných detí.

Ralph búra internet © 2018 Saturn

Vyústenie tejto dejovej línie, hoci je významná, film naťahuje a podpísala sa pod takmer dvojhodinovú minutáž a tiež pod trochu nevyvážené tempo. Keď sa prvá dejová línia v poriadne rozbehnutom filme viac-menej uzatvára a divák očakáva koniec, zistí, že šlo len o predohru k tej druhej. To však neznamená, že by nemala svoje brilantné miesta.

Vanellope sa napríklad na cestu hľadania svojho vlastného šťastia vydá s pomocou všetkých disneyovských princezien a jedného muzikálového čísla, v ktorom si vyleje svoje srdce (ako to princezné tradične robievajú). Popritom si trefne zosnovaný scenár uťahuje z princeznovských stereotypov a serióznych psychologických tráum, s ktorými sa nejedna princezná v Disneyho talóne musela naučiť žiť. Taká sebakritika a sebairónia na strane štúdia Disney vyznieva ako sympatické gesto.

Ralph rozbije internet ukazuje, že Disney chce kráčať s dobou a prinášať príbehy a zápletky, ktoré sú relevantné pre súčasné publikum. Pod režijnou taktovkou Phila JohnsonaRicha Moora sa na plátna kín dostal viacrozmerný príbeh plný prvoplánových gagov, ale aj momentov, ktoré vás nechajú v príjemnom zamyslení. Ide o film, ktorý nemá zloducha, ani jednorozmerné postavy či čiernobiele vnímanie sveta. Ambiciózny príbeh i to, že sa tvorcovia vyhli lákavému zjednodušovaniu,  a to v žánri filmov pre deti, si celkom vážim.