Emerald Fennell je pomerne čerstvým prídavkom do skupiny herečiek, ktoré dosiahli skutočný úspech až po zasadnutí do režisérskeho kresla. Jej prvotina, Promising Young Woman (2020) s Carey Mulligan v hlavnej roli jej vyniesla najvyššie pocty, vrátane Oscara za najlepší originálny scenár. Rodáčka z anglického Londýna dáva o sebe vedieť svojim druhým režijným počinom. Stojí odvážny žánrový mix pretkaný psychológiou, Saltburn, za vašu pozornosť?
Oliver práve nastúpil na prestížnu univerzitu Oxford. Štúdium na jednej z celosvetovo najuznávanejších škôl je úspech, na ktorý môže byť každý hrdý. Utiahnutý a nesebavedomý Oliver je však vo veku, kedy ho viac než čokoľvek iné zaujíma prijatie a náklonnosť populárnych rovesníkov. Tým vôbec najpopulárnejším je Felix.
Saltburn
komédia, dráma, triler
2023 / 131 min. / MP 15
Veľká Británia / USA
Réžia
Emerald Fennell
Scenár
Emerald Fennell
Na úvod treba povedať, že forma tu pomerne výrazne prebíja obsah. Náročnejší divák dúfajúci v detailnú až pedantnú psychosociálnu sondu bude sklamaný. Ak ale holdujete žiarivej scenérii, technickej hravosti, prípadne dialógovému pátosu na štýl viktoriánskych románov, prídete si na svoje. Najviac sa predvedie už spravidla úžasná kamera Linusa Sandgrena. Oscarový kameraman svoj talent a zmysel pre obraz vyrážajúci dych dokázal pri filmoch Damiena Chazella (naposledy bezkonkurenčný Babylon, 2022) a svoj kumšt potvrdzuje aj na pôde opulentného sídla snobskej rodiny Cattonovcov. Dynamické jazdy, rozšafné uhly, nádherná kompozícia obrazu – to všetko vás vtiahne do deja. Kamere kryje chrbát nápaditý strih ako aj vhodne zvolená hudobná stopa.
Popri kochaní sa špičkovým vizuálom takmer aj zabudnete, aký vratký a málo uveriteľný je vývoj vzťahov medzi postavami. Fennell v úlohe scenáristky strávila až príliš mnoho času snahou samoúčelne šokovať, ako napríklad v scéne na „upírom“ hrobe. Namiesto toho, aby kontroverzné udalosti logicky vychádzali z výživnej pôdy psychologickej dynamiky a disproporčných vzťahov, sú tieto segmenty až príliš nasilu našraubované na dej, ktorý by sa bez nich buď celkom obišiel alebo by aspoň potreboval lepšiu dramaturgiu. Tá by ich hladšie a najmä uveriteľnejšie spojila dokopy. Navyše, ani tá najabsurdnejšia a najvyhrotenejšia scéna nie je tak provokatívna ako sa nám snažili ukázať trailery.
Keď už má človek pocit, že sa ho tvorcovia snažia opiť rožkom, zachránia výsledný dojem kvalitné herecké výkony. Rosamund Pike bola právom nominovaná na Zlatý Glóbus za svoju rolu ukecanej, nesympatickej paničky. Zdatne jej sekunduje jej manžel a hlava rodiny Cattonovcov, charizmatický Richard E. Grant a ani herecké poleno Jacob Elordi ako Felix Catton tu nie je na hanbu.
Absolútnym esom snímky je podľa očakávaní Barry Keoghan. Mladý talent v roli Olivera na seba už niekoľkokrát upozornil a má na svojom konte aj nomináciu na cenu Americkej akadémie a aktuálne i druhú nomináciu na Zlatý Glóbus. Írsky rodák podáva výkon oscarových parametrov a jeho nesmelý, no nevyspytateľný študentík predstavuje hlavný hnací motor tohto filmového titulu. Škoda len, že, nedostal dostatočný scenáristický podklad a sústredenejšie režijné vedenie.
Saltburn alebo „Keď forma poráža obsah“ ukazuje, že Emerald Fennell má síce čo ponúknuť spoza kamery, potrebuje však nejaký čas, kým nadobudne sústredenie a zručnosť priviesť na plátno skutočné lahôdkový príbeh. Ak ste dúfali v sofistikovanú hru mačky s myšou, radšej sa obráťte smerom k Talentovanému pánovi Ripleymu (r. 1999) alebo kórejskému Parazitovi (r. 2019). Druhý zárez režisérky Emeraldy Fennell dokáže uspokojiť iba povrchne.